اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دستیار کارگردان نمایش"پیک‌نیک در میدان جنگ":

در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، نوجوانان جایگاهی ندارند

خبرگزاری فارس: دستیار کارگردان نمایش"پیک‌نیک در میدان جنگ" گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مختص کودک است و نوجوانان در آن جایگاهی ندارند.

در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، نوجوانان جایگاهی ندارند
صابر عسگری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به محتوای نمایش" پیک‌نیک در میدان جنگ"، اظهار کرد: این نمایش در اردیبهشت و خرداد سال 90 در تالار هنر به اجرای عمومی درآمد که محتوای آن معطوف به همه کودکانی است که به نحوی قربانی جنگ شده‌اند.
وی در خصوص جایگاه تئاتر کودک و نوجوان در کشور نیز بیان کرد: متأسفانه تئاتر کودک در جامعه هیچ جایگاهی ندارد و به طور قطع این جشنواره با جشنواره‌های بزرگی مانند جشنواره فجر قابل قیاس نیست که این عدم قیاس حتی از نظر سالن‌های اجرا نیز محرز است.
دستیار کارگردان نمایش"پیک نیک در میدان جنگ" افزود: سالن‌هایی که برای اجرای تئاتر به گروه‌ها داده می‌شود به هیچ عنوان استاندارد نیست و شرایط لازم برای برپایی نمایش را ندارد و بر این اساس اکثر گروه‌های نمایش با این مشکل ساختاری مواجه هستند که برای چیدن دکور در صحنه چه باید بکنند.
وی در ارتباط با ویژگی تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر همه سطحی کار شده‌اند و برای تئاتر کودک تنها به وجود لباس‌های رنگی و موسیقی شاد بسنده می‌کنند و درصدد شاد کردن لحظه‌ای کودک هستند و مشکل اساسی نیز این است که اکثر تئاترهای کودک ذهن کودکان را هدف قرار نمی‌دهند.
عسگری ادامه داد: تئاتر کودک باید در مرحله نخست مشکلات و دغدغه‌های ذهنی کودک را مدنظر قرار دهد چراکه هیجان‌انگیز کردن و شادسازی صرف کودک در یک لحظه بدون توجه به بار معنار و تأثیرگذاری طولانی مدت، مقوله پسندیده‌ای نیست.
وی در پاسخ به لزوم تفکیک جشنواره تئاتر کودک از تئاتر نوجوان نیز ضمن تأیید این موضوع گفت: این ایده مناسبی است چون در حال حاضر این جشنواره مختص کودک است و نوجوانان در آن جایگاهی ندارند.
دستیار کارگردان نمایش"پیک نیک در میدان جنگ" با تأکید بر لزوم توجه به دغدغه‌های کودکان و نوجوانان در تهیه نمایش عنوان کرد: زمانی که ما کودک را از نوجوان جدا کنیم به درستی طیف مخاطبان نیز تفکیک و مشخص می‌شود و به درستی می‌توانیم برنامه‌ریزی کرده و برنامه تهیه کنیم.
وی در پاسخ به لزوم داشتن تحصیلات آکادمیک در زمینه تهیه نمایش‌ها نیز تصریح کرد: هر کارگردان، نویسنده یا عوملی که در صدد خلق اثری ماندگار هستند در مرحله نخست باید مایه کاری را داشته باشند و علاوه بر این نیز تجربیات و مطالعات خود را ارتقا دهند چون بر این اساس است که اهداف ترسیم شده به خوبی جامه عمل می‌پوشاند.
عسگری در پایان در ارتباط با میزبانی همدان در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: میزبانی خوب است اما باید گفت که ناهماهنگی‌هایی نیز در برخی از موارد و بخش‌ها دیده می‌شود که نیازمند توجه خاصی است.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول