اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کرسی‌های آزاداندیشی در گروه اخلاق حرفه‌ای:

کتابی درباره نیازهای اخلاقی جامعه هنوز نوشته نشده است

خبرگزاری فارس: رئیس کرسی‌های آزاد اندیشی کشور در گروه اخلاق حرفه‌ای گفت: در حالی که کشورهای دیگر پس از ایجاد رشته‌ای جدید، رشته اخلاق آن رشته جدید را نیز ایجاد می‌کنند ولی در کشورمان تاکنون کتاب یا مقاله مناسبی که بتواند پاسخگوی نیازهای اخلاقی جامعه باشد نوشته نشده است.

کتابی درباره نیازهای اخلاقی جامعه هنوز نوشته نشده است
به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، دومین جلسه کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه مازندران ظهر امروز با موضوع اخلاق حرفه‌ای، رخنه‌ها و راهکارها با سخنرانی احد فرامرز قراملکی رئیس کرسی‌های آزاد اندیشی کشور در گروه اخلاق حرفه‌ای و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و احمدپور سرپرست دانشگاه مازندران، معاونان، روسای دانشکده‌ها، اعضای هیئت علمی رشته‌های مختلف و در میان استقبال گسترده دانشجویان دانشگاه مادر استان در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واقع در پردیس این دانشگاه برگزار شد.
در این جلسه احد فرامرز قراملکی با انتقاد از نبود منابع مناسب در زمینه‌های اخلاقی به منظور ارائه قواعد کاربردی درست گفت: مراکز آموزشی، دانشگاهی و حوزوی باید توجه داشته باشند که در این زمینه‌ها در کشور ما کم‌کاری‌های بسیاری صورت گرفته است.
وی در این زمینه تصریح کرد: در حالی که کشورهای دیگر بلافاصله پس از ایجاد رشته‌ای جدید، رشته اخلاق آن رشته جدید را نیز ایجاد می‌کنند و حتی رشته‌هایی مانند اخلاق کشاورزی نیز در این کشورها موجود است، در کشور ما با سابقه فرهنگی و تاریخی بزرگ و آموزه‌های دینی فراوان در زمینه‌های مختلف اخلاقی تاکنون کتاب یا مقاله مناسبی که بتواند پاسخگوی نیازهای اخلاقی جامعه باشد نوشته نشده که در این زمینه اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها وظیفه و مسئولیت بزرگی دارند.
رئیس کرسی‌های آزاداندیشی کشور در گروه اخلاق حرفه‌ای با اشاره به آیه‌ای از قرآن قرآن کریم که می‌فرماید: «محصولات مردم را به دیده حقارت نگاه نکنید» گفت: با توجه به این آیه کوچک دیدن کارنامه علمی یک استاد یا تحقیق یک دانشجو اقدامی نامناسب است، اما به خاطر اینکه قاعده کاربردی مناسبی برای آن در جامعه وجود ندارد گاهی شاهد این گونه رفتارهای نامناسب هستیم.
وی با اشاره به اینکه نخستین رخنه‌ای که در زمینه اخلاق حرفه‌ای وجود دارد، تصور نادرست ما از اخلاق حرفه‌ای است، گفت: باید توجه داشته باشیم که اخلاق مناسب اگر در جامعه ایجاد شود ثمراتی همچون افزایش بهره‌وری، برتری رقابتی، تبدیل تهدید به فرصت، مدیریت تعارض، اعتماد آفرینی، بهبود مناسبات در ارتباطات انسانی و هم‌افزایی سازمانی را به دنبال خواهد داشت.
قراملکی دومین رخنه‌ای که در این زمینه وجود دارد را تصور نادرست ما از اخلاق دانست و تاکید کرد: برای یک بار هم که شده باید بنشینیم و اخلاق را به صورت درست نقد و بررسی کنیم.
وی گفت: تعریفی که از اخلاق در جامعه ما وجود دارد و آن را ملکه  نفسانی که سبب صدور رفتار به سهولت و بدون رویت می‌داند تعریفی منسوخ است که ارسطو آن را براساس علم النفس ارائه کرده است و در جامعه امروزی ما کاربرد ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این زمینه بیان داشت: باید اخلاق را الگوی رفتار ارتباطی درون شخصی، بین شخصی و برون شخصی دانست که صرفا فقط به مسائل درونی توجه نمی‌کند.
رئیس کرسی‌های آزاد اندیشی کشور در گروه اخلاق حرفه‌ای سومین رخنه‌ای که در این زمینه وجود دارد را مشخص نبودن ملاک تشخیص دانست و گفت: این که تشخیص بدهیم کاری اخلاقی است یا خیر، یا شناخت مرز بین فضیلت و رذیلت کار دشواری است که در این زمینه ملاک‌های مناسب به جامعه معرفی نشده‌اند و راهکاری مناسب برای آگاهی از این مطالب وجود ندارد.
وی در این زمینه افزود: داوری اگر در آن اعمال سلیقه صورت گیرد داوری اخلاقی نخواهد بود، اما برای اینکه داور در تشخیص خود اعمال سلیقه نکند نیاز به ملاک دارد که باز هم ملاک مناسبی وجود ندارد.
قراملکی با اشاره به اینکه چهارمین رخنه  موجود در این مبحث عدم توجه به اخلاق سازمانی است، گفت: بیشتر در زمینه بررسی اخلاق جامعه به سمتی رفته که بیشتر اخلاق فردی را مدنظر قرار داده و کمتر به اخلاق در زمینه‌های اجتماعی و سازمانی توجه شده، توجه به اخلاق فردی اقدامی مناسب است، اما باید توجه کرد که لازمه  رسیدن به اخلاق فردی مناسب، ایجاد اخلاق خوب در زمینه  اجتماعی است.
رئیس کرسی‌های آزاد اندیشی کشور در گروه اخلاق حرفه‌ای پنجمین رخنه‌ای که در این زمینه وجود دارد را توجه نکردن به ریشه‌های پنهان اخلاق دانست و گفت: وقتی در محیطی رفتارهای نامناسب اخلاقی مانند حسد شکل می‌گیرد استفاده از ابزار نصیحت برای مقابله با آن کاری را پیش نخواهد برد زیرا خود آن شخص نیز در بیشتر موارد می‌داند که اقدامی که انجام می‌دهد ناشایست است، اما باز هم آن عمل را انجام می‌دهد.
وی متذکر شد: در این زمینه باید بررسی‌های دقیق صورت گیرد و ریشه‌های پنهان ایجاد این رفتارهای نامناسب اخلاقی شناخته شود و راه‌های مقابله آن بیان شود.
قراملکی اضافه کرد: از جمله مهم‌ترین ریشه‌های پنهان بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه نگاه‌های نامناسب به رفتارها است و باید توجه داشت نگاه ما ریشه رفتار ما است.
این مسئول در پایان اذعان داشت: در زمینه این ریشه‌های پنهان هیچ مطالعه مناسبی صورت نگرفته است ولی در منابع دینی ما در این زمینه بسیار کار شده است که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
به گزارش فارس، در پایان این مراسم دانشجویان و اساتید به بیان سوالات و نظرات خود در این زمینه پرداختند.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول