اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/اختصاصی فارس/ مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خبر داد:

آماده‌باش دامپزشکی قزوین در روز عید قربان

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: دامپزشکی استان قزوین با 43 اکیپ و نظارت بر مراکز عرضه دام بخش‌های خصوصی در روز عید قربان به صورت آماده‌‌باش آماده ارائه خدمت به شهروندان است.

آماده‌باش دامپزشکی قزوین در روز عید قربان
سبحان علی علوی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در قزوین بیان کرد: کشتار هر نوع دامی خارج از کشتارگاه‌ها غیرمجاز است.
وی ادامه داد: کشتارگاه‌ها دارای شرایط و ویژگی‌های خاصی است، در واقع در کشتارگاه‌های سردخانه، ناظر شرعی و ضوابط بهداشتی وجود دارد که این ویژگی‌ها ضامن سلامت گوشت مصرفی برای شهروندان است.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: حال از آنجا که ما کشوری مسلمان هستیم و در عید قربان بر اساس یک سنت دیرینه اسلامی قربانی کردن در این روز رسمی عمومی است بنابراین دامپزشکی نیز برای این یک روز استثنایی قائل شده است تا کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌های رسمی و برای قربانی کردن اشکال قانونی نداشته باشد.
وی تصریح کرد: دامپزشکی در این راستا هیچگونه وظیفه قانونی و تکلیف خاصی ندارد ولی از آنجا که نظارت و ایجاد اطمینان در سلامت گوشت مصرفی مردم امری مهم و از دغدغه‌های جدی دامپزشکی است، دامپزشکی کشور طرح ویژه عید قربان خود را امسال نیز به اجرا خواهد گذاشت.
علوی توضیح داد: در این طرح که حدود 10 سال از اجرای آن می‌گذرد دامپزشکی اکیپ‌هایی را در نقاط مختلف شهر مستقر می‌کند تا شهروندان عزیز هنگام قربانی کردن بتوانند از خدمات نظارتی و مشاوره‌ای این اکیپ‌ها استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای این منظور 43 اکیپ در استان قزوین آماده ارائه خدمت خواهند بود که این اکیپ‌ها در نقاط مختلف شهر و به خصوص مراکز مهم و قابل دسترسی به حالت آماده‌باش حضور دارند تا با مراجعه یا تماس تلفنی شهروندان خدمات لازم را ارائه کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تأکید کرد: حضور اکیپ‌های دامپزشکی در این روز به هیچ ‌وجه جنبه نظارتی روزهای دیگر را ندارد بدین معنا که این اکیپ‌ها تنها در سطح شهر حضور دارند تا شهروندان با آسودگی بتوانند ضمن دریافت مشاوره لازم از سلامت دام خود آگاه شوند.
وی اعلام کرد: برای دامپزشکی که در عرصه سلامت جامعه تلاش می‌کند حتی شناسایی یک دام آلوده نیز اهمیت دارد چراکه مصرف یک دام آلوده به بروز بیماری‌های مختلف منجر خواهد شد بنابراین اکیپ‌های ما در روز عید قربان معاینه‌های ظاهری و بالینی را انجام می‌دهند و در صورت مشاهده هرگونه عارضه خاصی در دام نظر مشورتی خود را اعلام می‌کنند.
علوی افزود: انتظار ما از عموم شهروندان عزیز این است که از این امکان به خوبی استفاده کنند تا با دریافت خدمات اکیپ‌های دامپزشکی با خیال راحت گوشت قربانی خود را مصرف کنند البته امروز پس از سال‌ها اجرای این طرح خوشبختانه به سطحی رسیده‌ایم که موضوع اکیپ‌های دامپزشکی در روز عید قربان به یک امر همگانی تبدیل شده بنابراین ما هر سال تلاش خود را بر این موضوع استوار کرده‌ایم که تعداد اکیپ‌ها را افزایش داده و سطح دسترسی مردم را بالاتر ببریم.
وی گفت: در این اکیپ‌ها علاوه بر کارشناسان و نیروهای آموزش دیده که بر سلامت دام نظارت دارند در مواردی ناظران شرعی نیز در اکیپ‌ها حضور دارند و می‌تواند مسائل و احکام لازم را در خصوص شرایط و موازین ذبح شرعی را برای شهروندان ارائه کنند که در این زمینه باید از دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان به لحاظ تعامل در این زمینه تشکر لازم را داشته باشیم.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: موضوعی که در سلامت دام بسیار مهم است بحث تخصصی است یعنی آلودگی دام به بیماری در بسیاری از موارد با علائم و نشانه‌هایی همراه است که تشخیص آن مستلزم داشتن تحصیلات و گذراندن دوره‌های آموزشی است بنابراین شهروندان عزیز با استفاده از خدمات اکیپ‌های دامپزشکی می‌توانند از خدمات این اکیپ‌ها که اعضای آن دوره‌های آموزشی لازم را دیده‌اند، استفاده کنند.
وی اعلام کرد: شماره تلفن 1512 در شهر قزوین و شماره 1512-0281 در سایر نقاط استان شماره تماسی است که امکان دسترسی شهروندان را به اکیپ‌های دامپزشکی فراهم می‌کند.
علوی با اشاره به عرضه دام در روز عید قربان اظهار کرد: در روز عید قربان مکان‌هایی برای عرضه دام در استان قزوین در نظر گرفته شده که این امر به وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی توضیح داد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین بر این مراکز عرضه خصوصی نظارت دارد و این مراکز از زمان ایجاد تا زمان عرضه به لحاظ سلامت مورد کنترل و بازرسی کارشناسان این اداره قرار دارند تا شهروندان با اطمینان بیشتری دام خود را تهیه کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: البته در این روز کشتارگاه‌های استان همچون سایر ایام فعال بوده و به ارائه خدمت مشغول هستند بنابراین اگر کسی کشتار دام زیادی داشته باشد می‌تواند از خدمات کشتارگاه استفاده کند چراکه توصیه اول ما کشتار دام در کشتارگاه است.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول