اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت؛

اولویت‌های مطبوعات برای اطلاع‌رسانی در آذربایجان غربی

خبرگزاری فارس: اخبار امیدآفرین و آگاهی‌بخش برای تداوم آرامش در زندگی شهروندان از اولویت‌های اطلاع‌رسانی مطبوعات در آذربایجان غربی است.

اولویت‌های مطبوعات برای اطلاع‌رسانی در آذربایجان غربی
به گزارش خبرنگار فارس از ارومیه، اگر امروز از هر یک از مسئولان مختلف دستگاه‌های اجرایی یا نمایندگان مردم و حتی هر یک از شهروندان پرسیده شود به نظر شما اولین اولویت اطلاع‌رسانی آذربایجان غربی چیست؟ امکان دارد صدها پاسخ متنوع شنیده شود که هر کدام موضوعی را به عنوان اولویت رسانه‌ای استانمان اعلام می‌کنند.
در این بین دو نگاه متفاوت بر موضوع اولویت‌های اطلاع‌رسانی استان وجود دارد.
دیدگاه اول از منظر مسئولانی است که هر کدام بخشی از مدیریت اجرایی استان را در قالب یک دستگاه و اداره‌ای بر عهده دارند و مدیران این ادارات به نسبت فضایی که در آن مشغول به کار هستند ضرورت‌هایی را برای اطلاع‌رسانی اعلام می‌کنند که در مواقع بسیاری این دیدگاه‌ها در حد گزارش عملکرد همان دستگاه می‌تواند ارزیابی شود که در مواقعی همان اطلاع‌رسانی مدنظر یک مدیر توسط روابط عمومی همان اداره که متولی این کار است به خوبی انجام نمی‌شود.
دیدگاه دوم در این زمینه مربوط به افکار عمومی است که خود رسانه‌ها نمایندگی آن را بر عهده دارند، یعنی مردم برخی انتظارات دارند که مطبوعات و رسانه‌ها باید به عنوان نماینده و رابط بین دولت و شهروندان، پیگیر این مطالبات باشند.
امروزه در مطبوعات و رسانه‌های استان وجه غالب اولویت رسانه‌ای تحت تاثیر دیدگاه اول است.
با وجود گسترش تعداد مطبوعات مکتوب استان در نیمه نخست سال 1390 که به مرور نخستین شماره‌های هر یک در حال انتشار هستند اما هنوز جهت‌گیری کلی رسانه‌ها در چگونگی نمایندگی افکار عمومی تغییری پیدا نکرده است و نشریاتی که به ظرفیت رسانه‌ای استان اضافه شده‌اند نتوانسته‌اند خود را به‌عنوان نشریه‌ای پرمخاطب، با حرف‌ها و دیدگاه‌های جدید مردمی مطرح کنند گرچه بارقه‌های امیدبخشی در بعضی از آنها مشاهده شده است اما در کل نمی توان تولد یک نشریه موثر و جریان‌ساز جدید را جشن گرفت.
فضای رسانه‌ای استان در حوزه نشریات مکتوب به‌گونه‌ای است که اگر به‌عنوان مثال به یک‌باره 10 نشریه منتشر نشوند اتفاق خاصی نمی‌افتد کما اینکه هم اینک نیز بعضا ترتیب انتشار بسیاری از نشریات در تاریخ مقرر محقق نمی‌شود، چراکه تعداد حقیقی تیراژ نشریات که بعضا در جلسات اعلام می‌شود حاکی از بی‌مخاطبی بخش اعظمی از نشریات استانمان است که گردانندگان نشریات مبتلا به خود بیش از دیگران به آثار این آسیب واقف و معترفند.
در حقیقت آلودگی بیش از حد برخی نشریات مکتوب استان به آسیب‌های متنوع سیاسی و اقتصادی، مانع از آن شده است که بتوانند تمام قد نماینده افکار عمومی و مردم باشند.
امروزه برخی از نشریات، رپرتاژ آگهی خود را به‌عنوان اثر رسانه‌ای برتر معرفی می‌کنند در حالی که همان اثر منهای مبلغ ریالی‌اش، سرشار از آسیب‌های فراوان برای صاحب آگهی و خود نشریه است که در نهایت همان غلبه دیدگاه نخست مورد اشاره بر انتظارات افکار عمومی را به نشریات حاکم کرده است.
به عبارت دیگر وابستگی‌های خود ساخته اقتصادی و سیاسی برخی افراد که در مواقعی تعدادی از مطبوعات را نیز دچار خود می‌کند باعث شده تا اثرگذاری یک نشریه در هر شماره نه فقط برای مردم استان آذربایجان غربی بلکه فقط تا حد مقبولیت برای مدیر یا کارکنان اداره آگهی دهنده کوچک کرده شود و این حقیقت، تجلی همان تهدیدی است که نشریات را از خاستگاه مردمی به آغوش مراکز اقتصادی و سیاسی می اندازد و اثرگذاری‌شان را خنثی می‌کند.
گرچه نگارنده معتقد است مبتلا کردن نشریات استان به این آسیب‌ها فقط تقصیر گردانندگان مطبوعات نیست و عوامل دیگری نیز در این وابسته‌سازی برخی نشریات به روش‌های اقتصادی صرف در تولید خبر دولتی و انتشار دخیل اند.
با وصف آنچه از نظر گذشت نمی‌توان خیلی خوشبین بود که در کوتاه مدت اولویت‌های رسانه‌ای مدنظر افکار عمومی در نشریات استان تجلی حداکثری داشته باشد اما هم اینک فرصت‌هایی در حال فراهم شدن برای نشریات استان است تا بتوانند به جایگاه مردمی خود توجه دوباره کنند.
فضای حاکم بر رسانه‌های استان در دوره کنونی مدیریت فرهنگی حاکم بر استان به رغم وجود پیچیدگی‌ها، به نحوی است که اگر نشریه‌ای بخواهد در چهارچوب مطالبات افکار عمومی قدم بردارد و در این راستا قانون مطبوعات را سرلوحه انتشار مطالب خود قرار دهد خواهد توانست نمایندگی افکار عمومی را بر عهده گیرد گرچه این نمایندگی به معنی تام و تمام نیست و دارای ظرائف حرفه‌ای و اقتضائات فراوانی است
هم اینک مطالبات مختلفی نزد افکار عمومی آذربایجان غربی به‌عنوان اولویت‌های اطلاع‌رسانی وجود دارد که هر کدام در جای خود و به تناسب خاستگاه مردمی‌شان قابلیت پردازش در مطبوعات را دارند.
مهمترین مطالبه مردم از رسانه‌ها در دوره کنونی حرکت بر مسیر همگرایی بیشتر حول مشترکات متعدد با لحاظ شرایط فرهنگی، اجتماعی و منطقه‌ای آذربایجان غربی با هدف زندگی آرام است.
توده‌های مختلف مردم از جمعیت 3 میلیون نفری آذربایجان غربی در آرامشی که پس از سال‌ها نصیبشان شده است دارند زندگی خودشان را می‌کنند و بر بسیاری از دغدغه‌های عده‌ای که فقط بر اهداف مدنظر شخصی یا گروهی متمرکزند توجهی ندارند.
مردم از رسانه‌ها انتظار دارند اگر همین آرامش کنونی‌شان را اگر نمی‌توانند ارتقا دهند حداقل مشوش نکنند و برجسته‌سازی حاشیه بر متن را رویه خود نکنند تا امکان زندگی آرام آنها به تعاملات افراد مشهور گره نخورد.
به زعم نویسنده اگر در شرایط امروزی اولویت‌های اطلاع‌رسانی مطبوعات استان در بردارنده اخبار آگاهی‌بخش و امیدآفرین برای استمرار زندگی آرام مردم باشد بزرگ‌ترین خدمت مطبوعات به شهروندان می‌تواند به شمار آید.
در این میان مولفه‌هایی که بر برقراری آرامش در زندگی مردم موثرند، می‌توانند به‌عنوان سوژه‌های داغ خبری که برد استانی و مصرف کاملا کاربردی دارند به عنوان اولویت اطلاع‌رسانی آذربایجان غربی مطرح شوند.
امسال مردم آذربایجان غربی بر اشتغال، ازدواج، مسکن، تحصیل، ورزش و تفریح و البته امنیت، فرهنگ و صنعت توجه دارند و خود دولت تحقق اهدافی را در این مسیر وعده داده است که اگر مطبوعات استان با نگاه دوراندیشانه و راهبردی، در قالب‌هایی جذاب و حرفه‌ای این مطالبات را پیگیری کرده و متولیان را به چالش بکشند، خواهند توانست به ارتقای آرامش زندگی شهروندان کمک کنند ضمن آنکه تاثیرگذاری نشریه‌ای در مطالبه وعده‌هایی با موضوعات فوق خواهد توانست نشریات را به تیراژ حقیقی و مخاطبان بیشتر برساند.
می‌توان مطمئن بود که به هر حال مطالبات دیگر بخش‌های روشنفکری یا سیاسی و اقتصادی از مردم نیز فارغ از این اولویت‌ها همیشه در مطبوعات مطرح بوده و استمرار نیز خواهد یافت اما اگر حقیقتا نشریه ای ادعای مردمی بودن دارد باید در مسیر آرامش‌بخشی به مردم در عین آگاهی‌بخشی اهتمام ورزد و در عین حال به ظرفیت‌های فراوان ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی استان آذربایجان غربی توجه کند.
با هر محاسبه‌ای بخش اعظمی از ظرفیت اجرایی دولت در آذربایجان غربی با سال‌ها سابقه خدمت و فارغ از انتساب‌های هر چند سال یک بار در سطوح بالای مدیریتی، نیروهای بومی استان بوده و سنگینی کار اجرای برنامه‌ها و مصوبات و پروژه‌های عمرانی یا کارهای فرهنگی و خدماتی بر عهده همین بدنه مردمی و بومی است و حتی فقط بدین دلیل نیز مطبوعات سیاسی موظف به پوشش رویدادهای مربوط به خدمات دولت، فارغ از وابستگی به هر گروه یا جناحی و خاستگاه فکری هستند و در این میان شیفتگی بیش از حد برخی اهالی مطبوعات بر قلم یا رویکرد مدیریتی خاص خود که در مواقعی فقط در بردارنده دیدگاه‌های تعداد معدودی از همفکران بوده و در این مسیر برای مخاطبان آذربایجان غربی با صرف اعتبار مربوط به این استان اخبار مرکزنشینان هم فکر را اطلاع‌رسانی می‌کنند شیوه‌ای نیست که چندان مورد قبول افکار عمومی آذربایجان غربی باشد.
-------------------
محمد آقایی پر
----------------
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول