اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش خبرنگار فارس از ‌چهارمین نمایشگاه مطبوعات استان مرکزی‌/

جای خالی مسئولان و تقدیر ویژه اصحاب رسانه از برگزار کنندگان نمایشگاه مطبوعات

خبرگزاری فارس: ‌نمایشگاه مطبوعات استان مرکزی ‌فرصت مناسبی بود تا بعد از گذشت چهار سال توانستند خود را بیش از گذشته به مخاطبان بشناسانند و از این فرصت برای معرفی هر چه بیشتر رسانه خود به عموم مردم بهره‌ ببرند.

جای خالی مسئولان و تقدیر ویژه اصحاب رسانه از برگزار کنندگان نمایشگاه مطبوعات
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، چهارمین نمایشگاه مطبوعات استان مرکزی با هدف مهیا کردن زمینه‌های رشد و توسعه مطبوعات و به ویژه به منظور انتقال و تبادل دانش و اطلاعات بین علاقه‌مندان این حوزه از 25 مهر ماه تا اول آبان ‌ماه همزمان با برپایی ششمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اراک برگزار شد که هرچند با بی‌مهری برخی مطبوعاتی‌ها همراه بود، اما در مجموع  رضایت شرکت کنندگان در این نمایشگاه را به دنبال داشت.
بر آن شدیم تا ضمن بررسی چگونگی برگزاری جشنواره مطبوعات امسال، برای برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه در آینده به سراغ اهالی قلم برویم و با آنان به گفت‌وگو بنشینیم.
 
* فلسفه برگزاری هر نمایشگاه در حوزه فرهنگ و هنر امر مثبتی است  
مدیر اجرایی و مسئول غرفه هفته‌نامه نامه امیر استان مرکزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه فلسفه برگزاری هر نوع  نمایشگاهی، کار مثبت و قابل تقدیری است، گفت: فلسفه برگزاری هر نمایشگاه در حوزه فرهنگ و هنر امر مثبتی است که اثرات موثری در حوزه فرهنگ استان به همراه خواهد داشت.
مجید نیک‌عهد افزود: برپایی نمایشگاه مطبوعات که کار تخصصی اهالی مطبوعات است، اقدام مبارکی است که بعد از گذشت چند سال وقفه امسال شاهد برگزاری آن بودیم و من به نوبه خود از این نمایشگاه استقبال کردم.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه نقاط مثبت و منفی خاص خود را داشت، تصریح کرد: چهارمین نمایشگاه مطبوعات استان با تمام نقاط مثبتی که داشت، از ضعف‌هایی نیز رنج می‌برد که برخی از این ضعف‌ها ناشی از عدم همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف در برگزاری این نمایشگاه بود.
مدیر اجرایی هفته‌نامه امیر استان مرکزی بیان داشت: با توجه به اینکه این نمایشگاه در خارج از محدوده شهر برگزار شده بود، می‌طلبید شهرداری و سازمان اتوبوسرانی در اختصاص سرویس‌ به منظور ایاب و ذهاب مردم با جدیت بیشتری وارد میدان می‌شد تا مردم راحت‌تر به نمایشگاه رفت و آمد کنند.
نیک‌عهد از حضور کم‌رنگ رسانه‌‌ها در این نمایشگاه انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 60 نشریه در این استان مجوز فعالیت دریافت کرده و حدود 43 نشریه فعال هستند، اما متاسفانه تنها 16 نشریه در این نمایشگاه که خارج از خط و ربط سیاسی بود، شرکت کردند و اکثر مطبوعات از این فرصت استفاده لازم را به عمل نیاوردند هرچند رسانه‌‌‌‌های شرکت کننده در نمایشگاه از رسانه‌های تاثیرگذار بودند.
وی ادامه داد: تبلیغات بیشتر، می‌توانست در کیفیت‌بخشی به این نمایشگاه موثر واقع شود.
مدیر اجرایی و مسئول غرفه هفته‌نامه امیر استان مرکزی همچنین  با انتقاد از عدم حضور و بازدید مسئولان ارشد استان از این نمایشگاه خاطر نشان کرد: عالی‌ترین مقامی که از این نمایشگاه بازدید کرد، معاون وزیر ارشاد بود، ولی متاسفانه مسئولان استان بار دیگر کم‌لطفی کرده و حاضر نشدند پنج دقیقه‌ای وقت برای بازدید از این نمایشگاه اختصاص دهند.
نیک‌عهد گفت: جای سئوال است که چرا استاندار، مدیران و معاونان استانداری  از نمایشگاهی مانند صنعت بازدید می‌کنند اما نمایشگاه مطبوعات ارزش نداشت که وقتی را برای آن اختصاص دهند.
وی ادامه داد: استاندار زمان سفر خود به ارمنستان را با زمان برگزاری این نمایشگاه هماهنگ کرد،‌ مسئولان روابط عمومی‌های ادارات از این نمایشگاه بازدید نکردند و...
مدیر اجرایی و مسئول غرفه هفته‌نامه امیر استان مرکزی با مثبت‌ ارزیابی کردن برگزاری این نمایشگاه بعد از  چهار سال وقفه اظهار داشت: این نمایشگاه در مجموع نمایشگاه خوبی بود که جا دارد از مسئولان برگزار کننده این نمایشگاه قدردانی کرد.
 
* نمایشگاه مطبوعات بهترین و مهم‌ترین رویداد ‌‌فرهنگی استان بود
خبرنگار و مسئول غرفه هفته‌نامه لاله‌ سرخ استان مرکزی نیز برگزاری این نمایشگاه را بهترین و مهم‌ترین رویداد مطبوعاتی‌‌فرهنگی استان بعد از چهار سال دانست و گفت: سال 86 سالی بود که اهالی مطبوعات در سومین نمایشگاه مطبوعات استانی با این نمایشگاه خداحافظی کردند و تا امروز فرصتی پیدا نکردند تا بار دیگر سلامی به این نمایشگاه داشته باشند.
حمیدرضا بوجاریان اظهار داشت: مهر ماه امسال مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با تمام کمبودها و سختی‌ها زمینه‌ای را فراهم ساخت تا مطبوعات بعد از چهار سال وقفه در برگزاری نمایشگاه مطبوعات، بار دیگر گرد هم جمع شده و در فضای نمایشگاهی به تبادل دانش و اطلاعات با یکدیگر پرداخته و فعالیت خود را به شهروندان معرفی کنند که باید از این حرکت ارزشمند قدردانی کرد.
وی با اشاره به رضایت اکثر اهالی مطبوعات از برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرد تا مردم بعد از گذشت چهار سال از نزدیک در جمع اهالی رسانه حضور یافته و به بحث و تبادل نظر با رسانه‌ها بپردازند.
مسئول غرفه هفته‌نامه لاله‌سرخ با اشاره به حضور همه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نمایشگاه مطبوعات تهران اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از نشریات انتظار دارند که دستگاه‌های دولتی نسبت به معرفی آنها اقدام کنند، در حالی که رسانه‌ها باید برای دوام و بقا و ماندگاری خود همانند تهرانی‌ها که همگی در نمایشگاه حضور پیدا ‌می‌کنند برای معرفی خود به جامعه استانی در نمایشگاه حضور می‌یافتند که یکی از راهکارهای موثر در این زمینه حضور در چنین نمایشگاه‌هایی است.
بوجاریان ادامه داد: هم اکنون بیش از 40 نشریه فعال در استان انتشار می‌یابند که از این تعداد تنها 16 نشریه در نمایشگاه مطبوعات حضور یافتند که حضور در این نمایشگاه می‌توانست فرصت مناسبی برای معرفی رسانه‌های استان به مردم باشد.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی از دوستان رسانه‌ای کم‌لطفی کرده و در این نمایشگاه شرکت نکردند و معمولا هم رسانه‌هایی شرکت نکردند که عملکرد منتقدانه‌ای دارند و می‌گویند چرا دستگاه‌های دولتی به روزنامه‌ها توجه نمی‌کنند.
خبرنگار هفته نامه‌ لاله سرخ استان مرکزی بیان داشت: زمانی که رسانه حاضر نیست در نمایشگاهی که فرصتی برای عرضه خودش است، شرکت کند دیگر نباید  انتظار داشت دستگاه‌های دولتی از نشریات دیدن  و حمایت کنند که این انتظاری بیهوده است.
بوجاریان گفت: البته رسانه‌هایی که در این نمایشگاه شرکت کردند از رسانه‌های مهم و تاثیرگذار و از جناح‌های مختلف با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف بودند که به گفته خودشان هر کدام به اهداف شرکت در نمایشگاه دسترسی پیدا کردند.
وی با بیان اینکه هیچ نمایشگاهی ایده‌آل و آرمانی نیست، اظهار کرد: همزمانی برپایی این نمایشگاه با ششمین نمایشگاه کتاب باعث استقبال بسیار خوب شهروندان و علاقه‌مندان شد که بدون شک در فرهنگ و هنر این استان بی‌تاثیر نخواهد بود.
مسئول غرفه هفته نامه لاله‌ سرخ اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای از خواص برگزاری این نمایشگاه را ضعیف ارزیابی کرده و ایرادهایی را به این نمایشگاه وارد کردند، این در حالی است که این افراد امکانات و تجهیزات و بضاعت اراک را با امکانات و تجهیزات نمایشگاه‌های شهرهایی چون تهران، شیراز و مشهد مقایسه می‌کنند که این اجحاف در حق مسئولان دست‌اندرکار این نمایشگاه و نادیده گرفتن زحمات آنان است.
به گفته وی روزانه بیش از شش هزار نفر از غرفه هفته نامه لاله سرخ بازدید کردند که بخش اعظمی از این بازدیدکنندگان دانش‌آموزان و دانش‌جویان بودند.
 
* این نمایشگاه بهترین فرصت برای ارتباط، مصاحبه و گفت‌وگو با مردم بود
مدیرمسئول هفته نامه شمس استان مرکزی نیز برپایی این نمایشگاه را بهترین فرصت برای عرضه روزنامه‌ها و نشریات دانست و گفت: برگزاری این نمایشگاه بهترین فرصت بود برای ارتباط، مصاحبه و گفت‌وگو با مردم که هفته نامه شمس بهترین بهره‌برداری را از این فرصت به عمل آورد و به برقراری ارتباط موثر و رودررو با مردم پرداخت.
ابوالفضل فخرالاسلام تصریح کرد: در مدت برگزاری این نمایشگاه بیش از 12 هزار نسخه از هفته نامه شمس بین بازدیدکنندگان توزیع شد  که برای نشریه ما موفقیت‌آمیز بود.
مدیرمسئول هفته‌نامه شمس استان مرکزی ادامه داد: من به عنوان مدیر مسئول به همراه مدیر اجرایی در طول برگزاری نمایشگاه از صبح تا ظهر و از عصر تا پایان زمان نمایشگاه به طور مستمر در ارتباط با تیتر، خبر، وضعیت سیاسی کشور، وضعیت سیاسی استان و مشکلات مردم به گفت‌وگو می‌پرداختیم و این یعنی موفقیت و ما از اداره ارشاد که این فرصت را برای رسانه‌‌ها فراهم کرد کمال تشکر را داریم.
فخرالاسلام تاکید کرد: قطعا اگر تمام نشریات فعال استان در این نمایشگاه شرکت می‌کردند نمایشگاه از کیفیت و کمیت بهتری برخوردار می‌شد، اما با این وجود باز هم برگزاری این نمایشگاه در تقویت فرهنگ روزنامه‌خوانی و مطالعه در بین مردم بی‌تاثیر نخواهد بود.
وی با بیان اینکه حضور رسانه‌ها در تبلیغات این نمایشگاه تاثیر مثبتی داشت، گفت: رسانه‌ها اکثرا انتقاد می‌کنند، اما در اینجا این انتقاد به خود آنها وارد است که چرا در نمایشگاه تخصصی مختص به خودشان شرکت نکردند که اگر حضور می‌یافتند موجب افزایش کیفیت نمایشگاه و استقبال بیش از پیش مردم می‌شدند.
مدیرمسئول هفته نامه شمس استان مرکزی با اشاره به ارزیابی خود از این نمایشگاه بیان داشت: اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم و حداقل‌ها را ببینیم باید بگوییم این نمایشگاه نسبت به سه دوره قبلی از کیفیت بسیار بالاتری هم از نظر مکانی و هم از نظر زمانی برخوردار بود و با استقبال بیشتر مردم مواجه شد که این جای بسی امیدواری است.
 
* نمایشگاه مطبوعات حرکت میمون و ماندگاری از سوی مسئولان ارشاد بود
مدیرمسئول هفته نامه کشوری آفتاب مرکزی نیز با تاکید بر اینکه افزایش تعاملات رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات با یکدیگر موجب رشد و تعالی فضای رسانه‌ای  استان می‌شود، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه مطبوعات با توجه به اینکه در نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی فضای برخی از رسانه‌ها و حتی شهر رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است، نقش موثری در ایجاد فضای فرهنگی در استان داشت که حرکت میمون و ماندگاری از سوی مسئولان ارشاد استان بود.
رضا سپهروند گفت: یکی از مهم‌ترین اثرات برگزاری این نمایشگاه  این بود که عده‌ای از شهروندان این استان با نشریات محلی و حتی کشوری آشنا شده و در جریان روند انتشار نشریات در استان قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: توزیع رایگان نشریات در طول برگزاری نمایشگاه، برقراری ارتباط اصحاب رسانه با مردم به صورت مستقیم و برگزاری نمایشگاه مطبوعات بعد از چهار سال اقدام شایسته‌ای است که آثار و برکات فرهنگی خوبی به همراه خواهد داشت.
مدیرمسئول هفته نامه کشوری آفتاب مرکزی با بیان اینکه ششمین نمایشگاه کتاب و چهارمین نمایشگاه مطبوعات استان با تمام بضاعت مالی ارشاد به نحو بسیار مطلوبی برگزار شد، خاطر نشان ساخت: متاسفانه دستگاه‌ها و ارگان‌های فرهنگی استان همکاری خوبی با مسئولان ارشاد نداشتند که  باعث شده بود در رفت و آمد علاقه‌مندان مشکلاتی به وجود آید.
سپهروند گفت: اجرای برنامه‌های جانبی همچون برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ با حضور مردم و مسئولان در کنار این نمایشگاه می‌توانست در کیفیت بخشی به نمایشگاه موثر واقع شود که امیدواریم در نمایشگاه بعدی لحاظ شود.
وی تاکید کرد: در مجموع استقبال مردم از نمایشگاه امسال با توجه به اینکه بخش فرهنگ، مخاطبان خاص خود را دارد، خوب بود و نباید انتظار داشت این نمایشگاه همچون نمایشگاه‌های فصلی کالا با خیل عظیم بازدیدکنندگان مواجه باشد.
 
* متاسفانه بعضی از اهالی رسانه با عدم حضور در نمایشگاه به خود بها ندادند
خبرنگار و مسئول غرفه هفته نامه آرمان‌خواه استان مرکزی نیز گفت: حضور پرشور اهالی مطبوعات در این نمایشگاه می‌توانست موجب ایجاد فضای رسانه‌ای مناسب در این نمایشگاه شود که متاسفانه اهالی رسانه استان به خود بهایی نداده و از این فرصت بهره‌ مناسب را نبردند.
طیبه اصفهانی انتقال تجارب رسانه‌ای را از جمله دستاوردهای نمایشگاه مطبوعات دانست و بیان داشت: برپایی این نمایشگاه که خلاء آن چندین سال پی در پی در استان احساس می‌شد باید بیش از این مورد اهتمام رسانه‌ها قرار می‌گرفت.
وی تاکید کرد: خوشبختانه هفته نامه آرمان‌خواه از حضور در نمایشگاه به اهداف مورد نظر خود دست یافت که یکی از این اهداف معرفی این نشریه به عموم بود.
مسئول غرفه هفته نامه آرمان‌خواه گفت: هفته نامه آرمان‌خواه که یک نشریه نوپایی است، تاکنون فرصت حضور در بین مردم را پیدا نکرده بود که خوشبختانه برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای معرفی و شناساندن این نشریه به مردم فراهم ساخت و ما توانستیم از این فرصت نهایت بهره را ببریم.
 
* نمایشگاه مطبوعات زمینه‌ساز برقراری ارتباط مستقیم روزنامه با مردم بود
خبرنگار و مسئول غرفه روزنامه اقتصاد پویا نیز با تقدیر از زحمات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برپایی این نمایشگاه گفت: هر چند این نمایشگاه با نقاط ضعفی نیز همراه بود، اما همین که زمینه‌ای را فراهم کرد تا حتی یک روزنامه به درون خانه‌های مردم راه پیدا کند، حرکت قابل تقدیری است که باید در سال‌های آتی نیز استمرار یابد.
زهرا مرادی افزود: چهارمین نمایشگاه مطبوعات استان زمینه ساز برقراری ارتباط  مستقیم روزنامه اقتصاد پویا با مردم و مسئولان بود که تجارب ارزشمندی را برای ما به همراه داشت.
وی با اشاره به استقبال نسبتا خوب اهالی فرهنگ از این نمایشگاه ادامه داد: این نمایشگاه دستاوردهای بسیار خوبی به دنبال داشت و ما در این نمایشگاه با دقت بالای بازدیدکنندگان به عناوین خبرها به این حقیقت پی بردیم که مطبوعات در بین مردم جایگاه ویژه‌ای دارد که باید برای ارتقای کیفیت هر چه بیشتر روزنامه بکوشیم.
 
* اکثر بازدید‌کنندگان با نام بیشتر نشریات استان غریبه بودند
 مسئول غرفه هفته نامه آوای خمین  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: نمایشگاه مطبوعات فرصت خوبی برای معرفی مطبوعات استان به مردم بود که متاسفانه رسانه‌های استان از این مجال به درستی استفاده نکردند.
لیلا جلالی افزود: اصحاب رسانه استان مرکزی چندین سال بود که از برپایی نمایشگاه مطبوعات محروم بودند، اما مهر ماه امسال با مهر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد برپایی چهارمین نمایشگاه مطبوعات بودیم که باید اصحاب رسانه باید این حرکت ارزشمند را ارج می‌نهادند و با حضور پررنگ خود در نمایشگاه در اثربخشی آن نقش ایفا می‌کردند.
وی شناسایی قابلیت‌ها و استعدادهای مطبوعات استان، آشناسازی مردم با عملکرد مطبوعات و برقراری ‌ارتباط‌‌ بی‌واسطه میان مردم و مطبوعات و ارتباط نزدیک اهالی قلم با یکدیگر را از نتایج ارزشمند این نمایشگاه برشمرد و خاطر نشان کرد: اکثر کسانی که از نمایشگاه مطبوعات بازدید داشتند، حتی با نام بیشتر نشریات استان غریبه بودند و حضور در این نمایشگاه و آشنایی با هفته‌نامه‌های استان برای آنها تازگی داشت که این اقدام ارزشمندی برای فرهنگ استان به شمار می‌رود.
 
*کاش همکاران رسانه‌ای برای شرکت در نمایشگاه کوتاهی نمی‌کردند
خبرنگار هفته‌نامه عطر یاس استان مرکزی نیز گفت: آخرین نمایشگاه مطبوعات استان مرکزی در سال 86 برگزار شد که بدون شک برگزاری چهارمین نمایشگاه مطبوعات از سوی مسئولان ارشاد پس از این وقفه طولانی قابل تقدیر است و باید قدردان این حرکت ارزشمند فرهنگی بود.
مریم عرفانیان افزود: ای کاش همکاران رسانه‌ای در شرکت و حضور در این نمایشگاه
کوتاهی نمی‌کرده و حضوری پررنگ در این عرصه داشتند.
وی با اشاره به انتشار بیش از 40 نشریه در استان بیان کرد: متاسفانه حضور نشریات استان در این نمایشگاه بسیار اندک بود و اصحاب رسانه آن طور که باید و شاید از این نمایشگاه استقبال نکردند در حالی که می‌توانستند از این فرصت نهایت بهره را برده و در راستای معرفی نشریه خود به مخاطبان بکوشند.
عضو فعال عرصه خبرنگاری استان ادامه داد: جای بسی تاسف است که همکاران این فرصت و فضای مناسب را از دست داده و به آن بهایی ندادند.
عرفانیان با تاکید بر اینکه مطبوعات شرکت کننده در نمایشگاه از مطبوعات تاثیرگذار استان بودند، بیان داشت: مسئولان ارشاد استان در برپایی هر چه بهتر این نمایشگاه نهایت سعی و تلاش خود را به کار بستند، اما ای کاش خبرنگاران و فعالان این عرصه با غنیمت شمردن فرصت مهیا شده با حضور در نمایشگاه در هر چه با کیفیت برگزار شدن آن، خود را سهیم می‌کردند.
وی همچنین با اشاره به استقبال کم مسئولان از نمایشگاه مطبوعات گفت: زمانی که خود رسانه‌ها فضا را دست کم می‌گیرند و به آن بهایی نمی‌دهند نباید انتظار داشت مسئولان به آن بها دهند.
خبرنگار هفته نامه عطر یاس افزود: برگزاری چهارمین نمایشگاه مطبوعات در اراک موجب آشنایی مردم با رسانه‌ها و نشریات شد که باید صمیمانه از عوامل برگزاری این نمایشگاه سپاسگزاری کرد.
وی همچنین استقبال مردم از این نمایشگاه را مطلوب ارزیابی کرد.
گفتنی است چهارمین نمایشگاه مطبوعات استان مرکزی از 25 مهر ماه همزمان با ششمین نمایشگاه کتاب استان مرکزی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اراک گشایش یافت که شب گذشته به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول