اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چهارمین فصل سفرنامه به سرزمین طلای سرخ؛

افتتاح بزرگ‌ترین سازه آبی خراسان جنوبی در درمیان

خبرگزاری فارس: سد مخزنی اسدیه (رزه) شهرستان درمیان به عنوان بزرگ‌ترین سازه آبی استان خراسان جنوبی افتتاح شد.

افتتاح بزرگ‌ترین سازه آبی خراسان جنوبی در درمیان
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز اظهار داشت: این سد مخزنی برای جلوگیری از خروج آب از کشور، کنترل سیلاب‌های فصلی و ذخیره‌سازی و تنظیم حدود 6.3 میلیون متر مکعب روان‌آب در فاصله 135 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند برروی رودخانه فخررود با مساحت حوضه آبریز 3 هزار و 250 کیلومتر مربع و آورد سالانه حدود 12.4 میلیون مترمکعب احداث شده است و حجم بتن‌ریزی آن 81 هزار مترمکعب است.
غلامرضا غلامرضایی اضافه کرد: اراضی کشاورزی این سد 600 هکتار از زمین‌های پایاب است.
وی افزود: حجم آب مازاد بر ظرفیت این سد از طریق سرریز شوت آزاد با سیلاب عبوری یک‌هزار و 235 متر مکعب در ثانیه به پایاب منتقل می‌شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اعتبار هزینه شده تا پایان سال گذشته برای اجرای این پروژه را 173 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: برای تکمیل این سد حدود 10 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در این نشست درباره شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد اسدیه (رزه) گفت: این شبکه در 135 کیلومتری شرق بیرجند و در فاصله حدود 23 کیلومتری پایاب سد و با هدف توسعه بیش از 600 هکتار از اراضی پایاب به منظور توسعه کشاورزی و دامپروری منطقه احداث می‌شود.
حسن بیجاری افزود: بر اساس حجم آب تنظیمی سد و بر اساس الگوی کشت، نیاز آبی کل شبکه 5.7 میلیون مترمکعب در سال است و آب مورد نیاز این اراضی از طریق خط انتقال به طول 23 کیلومتر (لوله GRP700) و به ظرفیت 589 لیتر بر ثانیه به اراضی منتقل می‌شود.
وی تصریح کرد: به موازات خط انتقال 23 کیلومتر جاده دسترسی نیز احداث می‌شود و در طول خط تعداد 51 باب حوضچه فشارشکن، آبگیری، شیر هوا و رسوب با کلیه ملزومات احداث می‌شود.
سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: این پروژه تا پایان شهریورماه 58 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که این پیشرفت مربوط به خط انتقال پروژه از محل سد تا ابتدای شبکه است.
وی تصریح کرد: کل اعتبار دریافتی برای این پروژه 87 هزار و 487 میلیون ریال است و اعتباری معادل 35 هزار میلیون ریال برای اتمام باقی‌مانده طرح مورد نیاز است.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول