اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

ولایت فقیه از اصول اساسی اسلام است/ولایت فقیه یک حکم فرعی فقهی نیست

خبرگزاری فارس: قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ولایت فقیه را از مبانی عقیدتی و از اصول اساسی اسلام دانست و گفت: ولایت فقیه یک حکم فرعی فقهی یا در حوزه ولایت ائمه یک مسئله تاریخی صرف نیست.

ولایت فقیه از اصول اساسی اسلام است/ولایت فقیه یک حکم فرعی فقهی نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی در نخستین همایش جبهه پایداری انقلاب اسلامی که شنبه شب در مجتمع فرهنگی امام خمینی قم برگزار شد، مهم‌ترین محور اسلام ناب محمدی را طبق آیات قرآن مسئله ولایت دانست و گفت: اگر این محور را تبلیغ نکنیم هر چند همه معارف اسلامی را تبلیغ کنیم هنوز اصالت را نرساندیم.
وی با بیان اینکه طبق روایات اسلام بر پنج پایه استوار شده است که کلید آن و آنچه بیش از همه بر آن فراخوان شده است ولایت است، تصریح کرد: این مهم نقش ولایت را در نظام و اندیشه اسلامی و در نظام فکری اسلام نشان می‌دهد که همه معارف در یک سو و ولایت و رهبری در سوی دیگر قرار دارد.
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به اینکه ولایت پیامبر گرامی و ائمه طاهرین در نقطه اوج است، خاطرنشان کرد: این سلسله در طراحی نظام فکری و نظام اجتماعی اسلامی تداوم دارد و حتی در زمان غیبت امام معصوم(س) این مسیر و محور در غالب دیگری وجود دارد و به همین دلیل ولایت فقیه یکی از مبانی عقیدتی و از اصول اساسی اسلام است.
وی تصریح کرد: ولایت فقیه یک حکم فرعی فقهی یا در حوزه ولایت ائمه یک مسئله تاریخی صرف نیست بلکه یک محور اساسی است همانطور که اصل ولایت ائمه یک محور اساسی است و یک نزاع فقهی و تاریخی نیست.
رجبی ابراز داشت: کسی که ولایت اهل بیت (ع) را کنار می‌گذارد در واقع رو به سکولاریسم می‌آورد و جدایی دین از سیاست را پایه‌ریزی می‌کند.
وی با بیان اینکه بعد از ائمه معصومین هم مسئله ولایت فقیه هم یک محور است، اظهار داشت: اصل وجود ولایت فقیه مورد اتفاق تمام دانشمندان اسلامی است و بحث تنها در حیطه و شیوه اثبات و نوع استدلال است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: در جایی که ولایت فقیه اعمال ولایت می‌کند و حکم ولایتی می‌دهد هیچ تردیدی نیست که همه دانشمندان اسلامی طبق متد فقهی، کلامی و استدلالی خود آن حکم را برای تمام دانشمندان و حتی فقهایی که در همه حوزه‌ها فتوا می‌دهند نافذ می‌داند.
وی مسئله ولایت و رهبری را اساس نظام دانست و ابراز داشت: اساس بودن هم این است که ولایت فقیه یک شخص نیست بلکه به تعبیر امروزی یک گفتمان و یک دکترین است و این دکترین راه و ملاک حفظ امت اسلامی از انحراف است.
رجبی ادامه داد: بنابر این اگر ما ولایت فقیه را می‌پذیریم به معنای گفتمان امام و رهنمودهای امام است چون امام تجلی مجموعه‌ای از الگوها، ارزش‌ها و آرمان‌ها است که ما باید از آن تبعیت کنیم چون این آرمان‌ها و ارزش‌ها قوامش به رهبری امام است.
وی تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم این آرمان‌ها و ارزش‌ها در برابر وسوسه‌ها، ‌شبهات و گرایش‌های انحرافی محفوظ و پایدار بماند باید فصل‌الخطاب ما رهبری معظم انقلاب باشد.
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی معیار نزدیکی و دوری به اسلام ناب را میزان فاصله ولایت فقیه دانست و گفت: هر کس که به هر میزانی که از این خط فاصله بگیرد معیار نزدیکی و دوری‌اش از اسلام ناب مشخص می‌شود، بحث این نیست که مخالفت با یک شخص شده است بحث این است که با اساسی‌ترین اصولی که در اسلام داریم زاویه گرفته است.
وی با بیان اینکه معیار ما در حرکت باید گفتمان، رهنمود‌ها،‌ آرمان‌ها و ایده‌های امام و رهبری باشد، گفت: هر کس که از این‌ها زاویه بگیرد نشانه این است که به این اصل پایبند نیست و طبعا نمی‌تواند در جبهه حق قرار بگیرد به میزانی که از گفتمان امام و رهبری فاصله می‌گیرد از جبهه حق فاصله گرفته است.
رجبی اساس تشکیل جبهه پایداری انقلاب اسلامی را شکل گیری پیروی از رهبری و امام دانست و ابراز داشت: هر شخصی با این معیار سنجیده می‌شود، حتی ممکن است کسی صد درصد در یک مقطع زمانی در این خط باشد در مقطع بعد فاصله بگیرد.
وی افزود: پس از رحلت امام خیلی‌ها بودند که می‌گفتند در خط امام هستیم و چه بسا در آن مقطع مقید هم بودند اما پس از آن فاصله گرفتند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ریزش صورت گرفت کما اینکه رویش نیز صورت گرفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: معیار این گفتمان است، هر کس بر این گفتمان‌ پایدار بماند ارزش دارد اما اگر شروع کرد و در ادامه پایدار نماند ارزشش را از دست می‌دهد و خداوند در قرآن می‌فرماید کسانی پذیرفته هستند که این مسیر را تاپایان ادامه بدهند.
وی در پایان مقام معظم رهبری را از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی دانست که اگر هر روز و شب در حال شکرگذاری این نعمت باشیم باز نمی‌توانیم حقش را ادا کنیم.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول