اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه انجمن خوشنویسی مازندران:

ذوق ایرانی خوشنویسی را عروس خطوط اسلامی کرد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت رئیسه انجمن خوشنویسی مازندران توجه مسئولان فرهنگی را به هنر ملی ایران و نقش ویژه آن را در منطقه خواستار شد و تاکید کرد: ذوق ایرانی، خوشنویسی را عروس خطوط اسلامی کرد.

ذوق ایرانی خوشنویسی را عروس خطوط اسلامی کرد
مهدی فرهنگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: اظهار نظر در مورد وضعیت فعلی خوشنویسی مازندران چندان ساده نیست و نمی‌توان با قاطعیت از رضایت و یا نارضایتی آن صحبت کرد.
وی خاطرنشان کرد: نگارش متون ادبی، دینی و مذهبی به خط و خوشنویسی قداست خاصی دارد و از این رو کسی که آموختن خط را فرا گیرد، گویی معرفت و قداست آن را نیز می‌آموزد.
فرهنگی تصریح کرد: سیر تکامل تدریجی و زیباشناختی خوشنویسی از یک پشتوانه تاریخی برخوردار است و این ذوق ایرانی است که توانسته است آن را به عروس خطوط اسلامی تبدیل کند و حدود یک‌‌هزار سال است که خوشنویسان پیوسته درصدد تکمیل و توسعه خط بوده که در قرن دهم به حد اعلای ترقی، زیبایی و شیوایی خود رسیده است. 
فرهنگی درباره ضعف آموزش خوشنویسی در کشور یادآور شد: انجمن خوشنویسان ایران بیشتر انرژی خود را صرف آموزش فنی این هنر می‌پردازد و بخش هنری آن که پرورش خود خوشنویس است کمتر توجه کرده و خوشنویس امروز باید از دیگر شاخص‌های هنری همچون شناخت و مبانی هنرهای تجسمی و دیگر هنرها آشنا شود.
این هنرمند خوشنویس استان مازندران خاطرنشان کرد: توسعه آموزش کارگاهی خوشنویسی در بعد زیباشناختی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کاربرد خط در گرافیک (تایپوگرافی و کالیوگرافی) خط در نقاشی، نشست تخصصی نقد و بررسی آثار هنرمندان بزرگ برای شناخت شیوه‌های نوشتاری آنان، کارگاه شناخت رنگ و ساخت آن از جمله راهکارهایی است که می‌توان در امر آموزش به نسل جوان به آن اهتمام ورزید.
وی به نقش مسئولان به هنر ملی ایران اشاره کرد و افزود: مسئولان و مدیران فرهنگی که به نوعی در امور اجرایی نقش دارند باید به باور این مسئله برسند که هنر ملی می‌تواند سد آهنینی در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانگان باشد.
فرهنگی با تاکید بر اینکه مسئولان باید به جوان‌ها توجه کنند، عنوان کرد: هنر خوشنویسی یک زبان مشترک است برای همگرایی اسلامی در منطقه خاورمیانه و ابزاری قوی برای انتقال فرهنگ ایرانی و اسلامی به تمام جهانیان است.
این مسئول با ابراز خرسندی از فضای رو به بهبود هنر در کشور اذعان داشت: در افق چشم انداز 1404 ایران می‌توان با بهره‌گیری از توان هنرمندان ایرانی و هنر ایرانی به‌ویژه خوشنویسی و ارزش‌های فرهنگی آن اعم از اصالت، تاریخ، معنویت، زیباشناختی، ادبی و علمی نقش و جایگاه کشورمان را در سطح منطقه ارتقا بخشیم.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول