اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روزانه؛

100 تن شیر در چهارمحال‌و‌بختیاری جمع‌آوری می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: روزانه 100 تن شیر از سطح واحدهای دامداری این استان جمع‌آوری می‎شود.

100 تن شیر در چهارمحال‌و‌بختیاری جمع‌آوری می‌شود
حمید مهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: در حال حاضر 25 مرکز جمع‌آوری شیر در این استان مجوز رسمی دریافت‌ کرده‌اند.
وی با بیان اینکه افزون بر 70 درصد از مراکز فعال جمع‌آوری شیر در شهرستان شهرکرد مستقر است، گفت: میزان جمع‌آوری روزانه شیر در این استان بدون احتساب عرضه شیر به پنج کارخانه تولیدکننده فرآورده‌های لبنی 100 تن برآورد شده است.
مهری از فعالیت سه کارخانه شیر در این استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون سه کارخانه شیر در شهرستان‌های بروجن، کیار و شهرکرد در این استان خدمات‌رسانی می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در ادامه از راه‌اندازی مرکز تخصصی تشخیصی بیماری‌های ماهیان سردابی کشور در این استان خبر داد و گفت: این مرکز تخصصی تشخیصی به‌ زودی در مرکز دامپزشکی این استان ایجاد و به ‌بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد و راه‌اندازی این مرکز، گفت: پرورش ماهی قزل‎آلا در سا‌ل‌های اخیر با شتاب زیادی رو به افزایش است، مزارع جدید ساخته شده و میزان تولید در واحد سطح افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
مهری ادامه داد: همراه چنین توسعه‌ای که افزایش تراکم ماهی را در واحد سطح طلب می‌کند، انواع بیماریها با سرعت هرچه بیشتر در جمعیت ماهیان پرورشی گسترش می‌یابند.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به علل بروز بیماری در ماهیان پرورشی گفت: شرایط نامناسب محیطی، بیماری‌های تغذیه‌ای و اختلالات رشد، بیماریهای قارچی، بیماری‌های انگلی، بیماری‌های ویروسی، بیماری‌های باکتریایی یا میکروبی از مهم‌ترین این علل به ‌شمار می‎رود.
وی اضافه کرد: حباب گازی، بیماری آفتاب سوختگی، بیماری اتوردیسمان یا کمبود ویتامین تیامین، بیماری نرمی استخوان، بیماری لیپوئیدوز، بیماری بوتولیسم، بیماری ساپرولینوز یا سفیدک، بیماری کاستیا از بیماری‌های شایع در ماهیان است.
مهری در ادامه با تأکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از انواع بیماری‌ها‌ گفت: بچه‌ماهی مورد نیاز از محل مطمئن و با مجوز بهداشتی دامپزشکی خریداری شود، در فصول گرم از نقل و انتقال بچه ماهیان خودداری‌ شود، از ورود افراد متفرقه به محیط پرورش ماهی جلوگیری شود، با احداث حوضچه ضد عفونی در مبادی ورودی مزرعه پرورش ماهی از بروز بیماری‌های عفونی پیشگیری شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول