اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی سال جاری صورت می‌گیرد؛

تولید 4600 تن ماهی در استان زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر شیلات استان زنجان با اشاره به افزایش تولید ماهی در استان زنجان گفت: در سال ‌جاری تولید ماهی در استان زنجان از مرز 4 هزار و 600 تن می‌گذرد.

تولید 4600 تن ماهی در استان زنجان
محمود صیاد بورانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه تولید ماهی در استان زنجان از سال 75 آغاز شده است، اظهار داشت: میزان تولید در سال  75  مقدار 197 تن بود که 174 تن آن را صید آبزیان از منابع آبی استان تشکیل می‌داد و فقط 5 تن از محصول را خود شیلات استان تولید می‌کرد و این میزان تولید محصولات شیلات استان در 1389 به 3 هزار و 807 تن رسیده که رشد چند برابری داشته است.
وی با اشاره به اینکه بالاترین درصد رشد تولید آبزیان در طول تاریخ تولید آبزی استان فقط 31 درصد بوده است، افزود: مقایسه این میزان رشد با آمارهای سایر استان‌ها نشان می‌دهد که استان زنجان در سال گذشته رتبه نخست رشد پرورش آبزیان خوراکی را در سطح کشور به دست آورده است.
مدیر شیلات استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان زنجان 350 باب استخر پرورش ماهی وجود دارد، گفت: تعداد یک‌هزار نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در امر پرورش ماهی اشتغال به کار دارند.
وی با اشاره به اینکه مصرف سرانه استان زنجان در زمینه خوراک ماهی در سال ‌جاری 5.2 است، خاطر نشان کرد: این میزان مصرف سرانه ماهی در سال 75 در حد 250 گرم بوده و در سال گذشته به 4.8 افزایش یافته است.
بورانی میانگین مصرف سرانه را در کشور هشت کیلوگرم و در کشورهای دیگر را 16 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: در استان زنجان تلاش می‌شود تا با برگزاری کلاس‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه و پخش برنامه‌های تلویزیونی و پخش بروشور و نصب بنر مردم را به مصرف ماهی در برنامه غذایی تشویق کرد.
مدیر شیلات استان زنجان به وضعیت پرورش ماهیان زینتی در استان زنجان نیز اشاره کرد و یادآور شد: تولید ماهیان زینتی در استان زنجان مدت پنج سال است که آغاز شده و در سال‌ جاری میزان تولید ماهی زینتی در استان 2 میلیون و 500 هزار قطعه می‌رسد.
وی تصریح کرد: در سال گذشته در استان زنجان 2 میلیون و 360 هزار قطعه ماهی زینتی تولید شده بود.
بورانی با اشاره به اینکه در بحث مشاغل خانگی کسانی که 12 متر مربع مکان برای پرورش ماهی داشته باشند با 3 میلیون تومان هزینه می‌توانند به تولید ماهیان زینتی بپردازند، خاطر نشان کرد: در 12 متر مربع مکان اختصاصی به پرورش ماهی زینتی حدود 10 هزار قطعه ماهی تولید می‌شود.
مدیر شیلات استان زنجان افزود: برای پرورش دهندگان ماهیان زینتی کلاس‌های آموزشی به مدت 10 روز برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول