اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل شیلات مازندران:

آغاز صید ماهیان در دریای مازندران از 20 مهر/ صادرات 10 میلیون دلاری آبزیان

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات مازندران گفت: صید ماهیان در دریای مازندران از 20 مهرماه آغاز می شود.

آغاز صید ماهیان در دریای مازندران از 20 مهر/ صادرات 10 میلیون دلاری آبزیان
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی شیلات مازندران، حسن حبیب‌نژاد با اشاره به جایگاه مهم آبزیان دریا در تامین پروتیین مورد نیاز جامعه، ایجاد درآمد و همچنین اشتغال اظهار داشت: میزان صید ماهیان در دریای خزر در سال گذشته در استان را 7 هزار 400 تن به ارزش اقتصادی 460 میلیارد ریال بوده است.
وی با اعلام اینکه حدود 85 درصد از میزان صید مربوط به ماهی سفید بوده، اعلام کرد: شیلات مازندران توسعه پایدار صید و صیادی و بازسازی ذخایر آبزیان را به عنوان یکی از برنامه های محوری سالانه شیلات مازندران در دستور کار دارد.
مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه شیلات مازندران در سال جاری 90 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی در مراکز بازسازی ذخایر خود تکثیر و در رودخانه‌های منتهی به دریا رهاسازی می‌کند، گفت: 21 میلیون قطعه بچه ماهی نیز  با مشارکت و نقش فعال، حرکت خودجوش و آینده‌نگری جامعه صیادی رها سازی شد.
وی در ادامه تسهیلات پرداختی به صیادان پره استان در سال گذشته را حدود 20 میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: در سال گذشته برای اصلاح و لایروبی رودخانه‌ها و محل تکثیر طبیعی ماهیان، برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی، پاکسازی و رفع موانع دریایی، آمارگیری و بیومتری ماهیان و حقوق ناظران، ساماندهی جایگاه‌های صید 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.
حبیب‌نژاد از تامین و پرداخت تسهیلات حدود ۳ میلیارد ریالی برای سال جاری در این زمینه خبر داد و اضافه کرد: براساس مصوبه کمیته مدیریت صید ماهیان استخوانی سازمان شیلات ایران حدود 4 هزار و 200 صیاد در قالب 55 شرکت تعاونی صیادی پره از بیستم مهر ماه هر سال تا پانزدهم فروردین سال بعد در سواحل دریا در استان از طریق صید ماهی امرار معاش می‌کنند.
وی با اشاره به وجود دریای خزر با گونه‌های ارزشمند آبزیان از جمله ماهیان خاویاری، سفید و کیلکا، بنادر صیادی بابلسر و امیرآباد با ظرفیت تخلیه 50 هزار تن ماهی خاطرنشان کرد: 36 واحد کارخانه شیلاتی، دو کارگاه مهم تکثیر و پرورش برای بازسازی ذخایر، جاری بودن رودخانه‌های مهم، بیش از 750 قطعه آب‌بندان با وسعت 17 هزار هکتار، وجود چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و سواحل طولانی دریا صنعت شیلات استان را در جایگاه ممتازی در سطح کشور قرارداده به طوری که رتبه نخست آبزی پروری در سطح کشور و مقام دوم در تولید ماهیان سردآبی مربوط به این استان است.
مدیرکل شیلات استان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته 51 هزار و 26  بیست تن ماهی پرورشی در استان تولید شد، اضافه کرد: در شش ماهه اول سال جاری 931 تن انواع آبزیان پرورشی تازه به ارزش 8/2 میلیون دلار به خارج از کشور و به ویژه به کشور عراق صادر شد.
وی در پایان میزان صادرات آبزیان را در سال گذشته را 8.3 میلیون دلار اعلام و اذعان داشت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش‌بینی شیلات مازندران این است که این میزان صادرات را به 3 هزار و 500 تن انواع آبزیان به ارزش اقتصادی10 میلیون دلار برسانیم.
انتهای پیام/ن۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول