اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

نظام سرمایه‌داری امنیت غذایی دنیا را به چالش کشیده است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان گفت: امروزه سیاست‌های نظام سلطه، امنیت غذایی بشر را به چالش کشیده است.

نظام سرمایه‌داری امنیت غذایی دنیا را به چالش کشیده است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد شکاری شامگاه یک‌شنبه در آیین تجلیل از واحدهای تولیدی و مسئولان فنی برتر در همایش روز جهانی غذا با بیان اینکه نابرابری در توزیع غذا و ناعدالتی در این امر مهم، چالش بزرگی را فرا روی بشریت قرار داده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی بشر تامین نیازهای غذایی است، به‌گونه‌ای که امنیت غذایی به‌عنوان یکی از اهداف مهم سرلوحه برنامه‌های دولت‌ها قرار گرفته ‌است.
وی افزود: بدون شک به منظور نیل به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاست‌های عادلانه باید در مسیری حرکت کرد که سلامت بشر  به مخاطره نیفتد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: متاسفانه به جای محور شدن سیاست‌های عادلانه، نظام سرمایه‌داری با سیاست‌های نابرابر خود، امنیت غذایی بشر را  به مخاطره انداخته است و حیات بشریت را در اقصی نقاط جهان از جمله کشورهای آفریقایی  به چالش جدی کشیده است.
وی ادامه داد: البته  تبعات این سیاست ناعادلانه امروز به خود این کشورها نیز سرایت کرده است که بحران "وال استریت" در کشور آمریکا و بحران چندی پیش در کشور انگلیس نمونه از این مهم به شمار می‌رود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان هرمزگان، خاطر نشان کرد: آنچه که نباید از منظر دور نگه داشت اینکه نظام سلطه در این روند نقطه تمرکز خود در دامن زدن به بحران غذایی را متوجه کشورهای مسلمان کرده است که گواه روشن آن وضعیت بسیاری از کشورهای مسلمان در قاره آفریقا است.
وی امنیت غذایی و سلامت بشری را دو اصل جدا ناپذیر دانست و تاکید کرد: قطعا اگر امنیت غذایی برای بشریت به‌عنوان یک معضل باشد باید تبعات خاص آن از جمله سوء تغذیه و سایر مشکلات حوزه سلامت بشر را پذیرفت.
شکاری در ادامه  به امر سلامت در تولید مواد غذای نیز اشاره کرد و گفت: رشد روز افزون جمعیت و گسترش استفاده از غذاهای صنعتی به‌عنوان یکی دیگر از معضلات بشر امروزی است که متاسفانه گریبان تمام کشورها، چه توسعه یافته و چه در حال توسعه را گرفته است.
این مقام مسئول، اثرات این پدیده در کشور ایران و استان هرمزگان را مورد اشاره قرار داد و گفت: این روند به سمتی می‌رود که با تغییر در فرهنگ استفاده از غذای سالم و تغییر ذائقه‌ها، فرهنگ نادرست استفاده مکرر از غذاهای آماده جایگزین شده است که به‌عنوان یک پدیده جدی روز به روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد.
وی در همین راستا، اثرات این روند را در گسترش بیمارهای قلبی عروقی، دیابت و ... مشهود و غیر قابل انکار عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان در ادامه از تشدید روند نظارت بر واحدهای تولید مواد غذایی خبر داد و ادامه داد: در کنار این مهم، کار آموزش واحدهای تولیدی برای ارائه محصول سالم به جد مدنظر است که این امر از طریق کارشناسان معاونت غذا و دارو در حال انجام و برنامه‌ریزی است.
شکاری بر نقش نظارتی مردم نیز تاکید کرد و یادآور شد: در کنار سایر واحدها، سامانه دریافت شکایات مردمی از مواد غذایی نیز به شکل مجزا و متمرکز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که در ارتقاء بخشی  کیفیت محصولات غذایی موثر خواهد بود.
در این آیین که با ارائه مقالات تخصصی و همچنین گزارش عملکرد معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همراه بود، شرکت‌های فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس (تن بندرعباس)، آرد آسیابان، صنایع غذایی هرمز لبن (نیلگون)، محصولات دریایی جنوب (تن ساحل) و تعاونی ببیان لمزان (آب آشامیدنی کلد واتر) به عنوان واحدهای تولیدی برتر و "شهدعسلی خرما"- خرما بن جنوب (دمباز) به عنوان محصول برتر سال 89 انتخاب شدند.
همچنین، ساغر اصغری از شرکت آرد آسیابان، سمیه افتقاری آذر از شرکت خوش طعم بندرعباس، صفر جهانبازی از شرکت محصولات دریایی جنوب، امین نورمحمدی از فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس و سعدالله کریمی از صنایع شیردهنگ بستک به عنوان مسئولان فنی برتر انتخاب و لوح تقدیر و تندیس افتخار دریافت کردند.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول