اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

افزایش هزینه مواد غذایی،‌ امنیت آن را کاهش‌می‌دهد

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: افزایش هزینه مواد غذایی سبب شده که امنیت آن به خطر بیافتد.

افزایش هزینه مواد غذایی،‌ امنیت آن را کاهش‌می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،‌  بهزاد شریف مخمل‌زاده‌ ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی غذا در محل تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت:‌ همه ساله در 16 اکتبر، یعنی روزی که در سال 1945 فائو در شهر کبک تأسیس شد، مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا برگزار می‌شود، نخستین بار سازمان ملل در سال 1945 پیشنهاد کرد 16 اکتبر هر سال مطابق با 24 مهر ماه بعنوان روز جهانی غذا بمنظور توجه دادن جهانیان به مسئله مهم غذا انتخاب شود.
وی افزود: ولی تصویب این روز به‌عنوان روز جهانی غذا در نوامبر 1972 در بیستمین کنفرانس کشور‌ها که با شرکت اعضای سازمان خواروبار و کشاورزی FAO تشکیل شده بود توسط دکتر پال رومانی وزیر بهداشت مجارستان که ریاست این کنفرانس را به عهده داشت اعلام شد.
مخمل‌زاده‌ ادامه داد: از آن به بعد هر سال 150 کشور جهان این روز را برای توجه دادن جهانیان به سایه سیاه فقر و گرسنگی که عده ای را از داشتن حد اقلی از غذا که بتواند سلامت آنها را تضمین کند محروم می‌کند معطوف داشتند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: تقریبا از آن سال تا کنون هر سال عنوانی برای ا ین روز توسط فائو انتخاب می‌شود تا در بین کشور ها در زمینه های مرتبط مانند سوتغذیه، گرسنگی و پیدا کردن راه حل‌ها در سطح جهان و منطقه بحث و تبادل نظر صورت گیرد و اقدامات موثری برای کاهش تعداد گرسنگان صورت گیرد ولی با وجود این تلاش ها تخمین زده می‌شود در سال 2009 تعداد 105 میلیون نفر به گرسنگان جهان اضافه شده‌اند.
وی افزود: با توجه به بحران اقتصادی در دنیا و افزایش قیمت مواد غذایی که خود تهدیدی علیه دسترسی تمام افراد جامعه به غذای سالم و امنیت غذایی است امسال شعار ” قیمت مواد غذایی از بحران تا ثبات انتخاب شده است، لذا کلیه مسئولان، پژوهشگران و صنعتگران باید در سال جهاد اقتصادی در جهت ارائه مواد غذایی سالم و ایمن با قیمت مناسب تلاش مضاعف داشته باشند.
مخمل‌زاده با اشاره به اهداف روز جهانی غذا اظهار داشت: تشویق و تحریک ملت‌ها، سران دولت‌ها، مراکز بین‌المللی و نهاد‌های غیر دولتی به افزایش تولید محصولات کشاورزی برای پایان دادن به گرسنگی،‌ تشویق به برقراری ارتباط کشورهای در حال توسعه برای همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی و حمایت های متقابل فنی برای افزایش محصول، تشویق روستائیان و خصوصا زنان به مشارکت در تصمیم گیری‌هایی که شرایط زندگیشان را بهبود می‌بخشد، افزایش اگاهی عمومی ملل و توجه دادن انها به مسئله گرسنگی در جهان و تشویق انتقال تکنولوژی به جهان در حال توسعه از جمله اهداف این روز است.
وی ادامه داد:‌ حق دسترسی به غذا هر روز بیش از پیش وارد قانون اساسی و قوانین کشورها می شود و موارد متعدد دادگاهی در سراسر دنیا وجود دارد که این حق و یا برخی از جنبه های آن مطرح و قانونا به اجرا گذاشته شده است، با این حال، علیرغم پیشرفت در برخی نقاط، هنوز 59 سال پس از اعلامیه جهانی حقوق بشر، حق دسترسی به غذا  هنوز برای 854 میلیون نفر انسان تحقق نیافته است.
مخمل‌زاده اظهار داشت: زنجیره تولید غذا از مزرعه تا سفره و از سفره تا سلول را شامل می‌گردد،‌با توجه به عوامل مختلف اثر گذار بر ایمنی و سلامت غذا لذا وجود سازمانی که با هماهنگی های بین بخشی مسئولیت نظارت بر تولید غذا را بر عهده داشته باشد ضروری است.
وی با بیان اینکه تشکیل سازمان غذا دارو پاسخی به این نیاز است، ادامه داد: طرح تشکیل این سازمان از 15 سال قبل مطرح شد و امروزه با ایران در 106 کشور دنیا سازمان غذا دارو تشکیل شده است
وی بیان کرد: سازمان غذا داروی ایران با علامت IR.FDO شروع به فعالیت نموده است که تضمین ایمنی و ارتقاء کیفیت و سلامت فرآورده های غذایی ،‌آشامیدنی، ‌آرایشی و بهداشتی از تولید تا مصرف متناسب با شرح وظایف قانونی محوله، اجرای برنامه های پیش نیازی (PRPs) در کارخانجات مواد غذایی ، آشامیدنی ،‌آرایشی و بهداشتی، استفاده از مواد اولیه مجاز، ایمن و با کیفیت در تولیدات کارخانجات مواد غذایی ،‌آشامیدنی ،‌آرایشی و بهداشتی و فرهنگ سازی ، ارتقاء آگاهی عمومی و دانش تخصصی‌ در زمینه مدیریت تولید ،توزیع ، عرضه و مصرف مواد غذایی، ‌آشامیدنی ،‌آرایشی و بهداشتی متناسب با گروههای هدف و شرح وظائف قانونی محوله از جمله اهداف آن هستند.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول