اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس خبر داد:

تشکیل انجمن غذاهای فراسودمند در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس از تشکیل انجمن غذاهای فراسودمند در کشور خبر داد و گفت: این انجمن می‌تواند در تهیه غذاهای فراسودمند موثر باشد.

تشکیل انجمن غذاهای فراسودمند در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، سید عباس شجاع‌الساداتی ظهر امروز در کنگره ملی نقش زیست‌فناوری در صنایع غذایی با تاکید بر اینکه در بحث غذا باید به دنبال علم زیست‌فناوری باشیم، اظهار داشت: بحث گیاهان تراریخته در جهان بسیار جدی است.
وی به اقدام‌های بسیار خوب انجام شده بیوتکنولوژی در بحث دارو در کشور اشاره کرد و افزود: 11 داروی نوترکیب توسط ایرانی‌ها تولید شده است.
رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به دامنه کاربرد بیوتکنولوژی در صنایع غذایی، تولید انواع مواد مغذی و افزودنی‌های غذایی، گفت: استفاده از موجوادت زنده که ممکن است طبیعی یا تغییر یافته باشند، را بیوتکنولوژی می‌گویند.
وی بحث غذاهای مهندسی شده را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: هر غذای تولید شده که در آن از یک عضو و جزئی از گیاه یا جانور استفاده شود و ژن گیاه و جانور در آزمایشگاه تغییر یافته باشد، ژنتیکی است.
شجاع‌الساداتی با اشاره به اینکه غذاهای مهندسی شده در جهان توسعه یافته است، خاطرنشان کرد: غذاهای مهندسی شده از طریق ژنتیک در دنیا فراگیر شده و تمام مردم مصرف‌کننده آن هستند.
وی به تغییر میکروارگانیسم‌ها در غذاها اشاره کرد و گفت: از میکروارگانیسم‌ها در مخمر نان و به عنوان مایه پنیر استفاده می‌شود.
رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس حیوانات تراریخته را از دیگر موارد در میکروارگانیسم‌ها معرفی کرد و ابراز داشت: میکروارگانیسم‌ها در شیر و گوشت یا موارد دیگر حیوانات تراریخته وجود دارد ضمن اینکه بحث آبزیانی که ژن آنها عوض شده است، را داریم.
وی استفاده از غذاهای مهندسی شده را از سال 1990 ذکر کرد و بیان داشت: غذاهای مهندسی شده به دلیل ایمنی بالاتر، فرآیند تولید راحت‌تر و سلامت محیط زیست تولید می‌شوند.
شجاع‌الساداتی با بیان اینکه گیاهان تراریخته شده در جهان به نحوی وارد غذا می‌شوند، اذعان داشت: 77 درصد لوبیا و سویا در جهان تراریخته است.
رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس، 26 درصد ذرت و 49 درصد پنبه دنیا را تراریخته عنوان کرد و افزود: برنج طلایی از سال 213 در جهان کشت می‌شود.
وی با بیان اینکه رشد تولید گیاهان تراریخته در جهان به حالت ثابت و متوازن رسیده است، تصریح کرد: تولید گیاهان تراریخته از سال 1970 تا کنون حدود 80 برابر شده است.
شجاع‌الساداتی تولید بیشتر محصولات کشاورزی، ضایعات کمتر، دسترسی به رژیم غذایی سالم، بهبود کیفیت مواد غذایی و غنی‌سازی محصولات کشاورزی را رویکرد غذاهای مهندسی شده اعلام کرد.
رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس به تولید غذاهای فرا سودمند اشاره کرد و اظهار داشت: غذاهای فرا سودمند علاوه بر ویژگی طبیعی دارای مواردی اضافه‌تر بوده و برای سلامت و بیماری مفید هستند.
وی با اشاره به استفاده از تکنولوژی بسیار قدرتمند بیو در غذاهای سودمند، ابراز داشت: غذاهای فرا سودمند در کشور در حال توسعه است و موسسه‌ها به‌ویژه شرکت‌های لبنی موفق شدند فرآورده‌هایی را به بازار عرضه کنند.
شجاع‌الساداتی از تشکیل انجمن غذاهای فرا سودمند در مدت شش ماه گذشته در کشور خبر داد و گفت: این انجمن می‌تواند در تهیه غذاهای فرا سودمند موثر باشد.
رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس به میکروارگانیسم‌های فرا سودمند اشاره کرد و بیان داشت: در این مورد از موجودات زنده در میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود و فعالیت‌های بسیاری در این زمینه در حال انجام است.
وی میکروارگانیسم‌ها را در درمان بیماری‌ها سودمند دانست و بیان داشت: میکروارگانیسم‌ها وقتی وارد بدن می‌شوند نقش واکسن را ایفا می‌کنند.
شجاع‌الساداتی همچنین با اشاره به کاربرد بیوتیک‌ها، اظهار داشت: مهم‌ترین کاربرد بیوتیک‌ها در درمان بیماری ایدز و عفونت‌های روده‌ای است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول