اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بسیج اساتید پیام‌نور گیلان:

بحران‌سازی هدف اصلی جنگ نرم است

خبرگزاری فارس: مسئول بسیج اساتید پیام ‌نور گیلان گفت: هدف اصلی دشمن در جنگ نرم بحران‌سازی برای یک رژیم سیاسی مستقر و مشروعیت‌زدایی از آن و تغییر ساختار در مرحله پایانی است.

بحران‌سازی هدف اصلی جنگ نرم است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیدحامد هاشمی عصر امروز در کارگاه روزنامه‌نگاری گیلان در سالن رحمدل خاتم‌الانبیا (ص) این شهر با اشاره به جنگ نرم دشمن اظهار داشت: جنگ نرم با مفاهیمی چون قدرت نرم و تهدید نرم مرتبط است.
وی افزود: تهدید نرم تهدیدی نامحسوس و بدون ابزار فیزیکی و منازعه مستقیم است ولی تاثیرگذار، هدفمند و نرم‌افزارانه بوده که به آرامی خود را در محیط هدف وارد و ماندگار می‌کند و هدفش تغییر افکار و سپس رفتار است و از هر نوع ابزاری به ویژه ایجاد تغییر در ساختار برای پایدار کردن خود استفاده می‌کند.
این مسئول، قدرت نرم را توانایی رسیدن به هدف بدون اعمال فشار و از طریق برآیند و تصویرسازی و انعکاس افکار عمومی و نفوذ در باورهای انسانی و جستجوی تولید قدرت پایدار دانست.
وی اذعان داشت: جنگ نرم روشی برای جنگ و غلبه بر طرف مقابل بدون استفاده از زور نظامی اولیه و به صورت جذبی و اقناعی است که با اقدام نرم‌افزارانه و روانی تلاش می‌کند حوزه افکار و باورهای جامعه را به منظور تحقق اهداف خود اشغال کند و سپس تغییر اساسی و ساختاری در جامعه هدف بر جای گذارد.
هاشمی با اشاره به اینکه جنگ نرم در مقابل جنگ سخت تعریف می‌شود، ابراز داشت: جنگ نرم شامل هرگونه اقدام روانی، تبلیغاتی، رسانه‌ای و فرهنگی است که جامعه‌ یا گروه هدف را نشانه می‌گیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده ‌شدن آتش اعمال خشونت، رقیب را به انفعال یا شکست وا می‌دارد.
وی، هدف اصلی در جنگ نرم را بحران‌سازی برای یک رژیم سیاسی مستقر و مشروعیت‌زدایی از آن و تغییر ساختار در مرحله پایانی عنوان کرد.
مسئول بسیج اساتید پیام ‌نور گیلان گفت: جنگ سخت به دنبال تصرف عوارض حساس و تصرف سرزمین است و جنگ نرم در پی جذب جمعیت خاکستری است.
وی با اشاره به ویژگی عمومی جنگ نرم بیان داشت: بدون خشونت و با استفاده از روش‌های نرم افزارانه، تردید در مبانی و زیرساخت‌های فرهنگی نظام سیاسی مستقر و تغییرات حاصل از جنگ نرم، ماهوی-ذهنی، آرام و تدریجی است.
هاشمی، مبارزه در جنگ نرم را بسیار ظریف و پیچیده خواند و افزود: هدف اساسی در جنگ نرم تاثیر‌گذاری بر افکار، اندیشه‌ها و عواطف و احساسات و در نهایت تاثیرگذاری بر اراده است.
وی اهداف دشمن در جنگ نرم را در بعد فرهنگی و اجتماعی، انهدام سنگرهای معنوی، انهدام ایمان‌ها، معرفت‌ها، عزم‌ها، پایه‌ها و ارکان اساسی یک نظام و کشور، تبدیل نقاط قوت به ضعف، ضربه زدن به پشتوانه مردمی نظام، به تسلیم واداشتن ایران و ... ذکر کرد.
رئیس دانشگاه پیام ‌نور تالش با اشاره به اهداف جنگ نرم در حوزه سیاسی یادآور شد: ایجاد بی‌ثباتی سیاسی، مشروعیت‌زدایی و بحران‌زایی از اهداف این جنگ است.
وی با اشاره به اهداف جنگ نرم در حوزه دفاعی و امنیتی متذکر شد: انحراف ذهن از دشمن اصلی، ایجاد تفرقه و اختلاف، تغییر شعارهای اصلی انقلاب، تغییر اولویت‌های دفاعی و امنیتی و ارتباط با بیگانگان از اهداف این حوزه است.
هاشمی تصریح کرد: امروزه استکبار جهانی، نیروی علمی و خیل رجل خود را بسیج کرده تا بلکه بتواند با تفکر و فرهنگ و ابزار دانش، تفکر اسلامی را متزلزل کند.
وی گفت: دشمن برای پیروزی بر جبهه مقاومت و نیروهای اسلام و انقلاب اسلامی چهار هدف راهبردی نیز تعریف کرده که در دو حوزه داخلی و خارجی قابل تقسیم‌بندی است.
به گفته این مسئول، در حوزه داخلی، پوک شدن مسئولان و نخبگان و عموم مردم از محتوای اسلامی و انقلابی «استحاله»، بی‌ثبات سازی و براندازی از جمله اهداف جنگ نرم است.  
وی در بعد خارجی هدف اصلی دشمن را مهار و انزوای جهانی جمهوری اسلامی بیان کرد.
هاشمی با اشاره به تعریف جنگ نرم از نگاه مقام معظم رهبری اذعان داشت: تصرف اراده ملی و هدایت آن در راستای اهداف معین، حمله به سنگرهای معنوی و اعتقادی و از بین بردن آن، حمله به باورها، ایمان‌ها، عزم‌ها و معرفت‌ها، بخشی از تعاریف جنگ نرم از نظر مقام معظم رهبری است.
وی اهداف جنگ نرم را تغییر باور، افکار، رفتار و ساختار برشمرد و ابزار آن را علم و فناوری، فضای مجازی اینترنت، رسانه، هنر، دیپلماسی و سازمان‌های مردم نهاد ذکر کرد.
مسئول بسیج اساتید پیام ‌نور گیلان درباره فرآیند طراحی و پیاده‌سازی جنگ نرم ابراز داشت: پیام‌سازی، مسئله‌آفرینی، آسیب‌سازی، برنامه‌‌سازی، انتقال ابزاری، باورسازی، بحران‌سازی، مشروعیت‌زدایی، اپوزیسیون‌زایی و ساختارگریزی و ساختارسازی جدید از فرآیند طراحی جنگ نرم است.
وی اصلاحات، جنبش‌ها، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی، نافرمانی مدنی و انتخابات هدایت شده را از اشکال مختلف جنگ نرم ذکر کرد.
به گفته هاشمی، ایجاد انسجام و اتحاد در بین ارکان و اعضای واحدهای سازمان یافته خودی موجود در صحنه، ایجاد هماهنگی بین واحدهای سازمان یافته موجود در صحنه با واحدهای پشتیبانی کننده، تقویت کننده و هدایت کننده موجود در بیرون صحنه از اصول و قواعد اساسی مقابله با جنگ نرم است.
وی پیوستگی و انسجام در عوامل روانی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، رسانه‌ای و هنری برای حمایت تبلیغی و اقناع سازی و روشنگری از صحنه عملیات مقابله با جنگ نرم و توسعه رهبری و هدایت (سامانه فرماندهی و کنترل) در سطوح مختلف مقابله با جنگ نرم و در ارتباط با نیروهای موجود در صحنه و ... را از دیگر موارد مقابل با جنگ نرم است.
مسئول بسیج اساتید پیام‌ نور گیلان با اشاره به روش‌های مقابله با جنگ نرم دشمن براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری تصریح کرد: توجیه جوانان و دانشجویان و دادن قدرت تحلیل به آنان، ایجاد توان کار و نشاط با امید بخشیدن و فضای محیط درس و دانشگاه را فضای امید کردن و میدان دادن به دانشجو برای اظهار نظر و تشکیل کرسی‌های آزاد اندیشی و ... برخی از این روش‌های مبارزه است.
به گزارش فارس، کارگاه روزنامه‌نگاری گیلان با حضور 50 نفر از خبرنگاران استان در سه روز با حضور اساتید برجسته کشور در سالن دکتر رحمدل واقع در مجتمع فرهنگی خاتم‌‌الانبیا رشت در حال برگزاری است.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول