اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره کل اوقاف استان قزوین:

جامعه نیازمند وقف‌هایی با نیاز روز است

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: با مشاوره دادن به واقفان، آنان را با نیازهای روز جامعه آشنا کنیم و به نوعی وقف‌های با نیات روز و کارآمد داشته باشیم.

جامعه نیازمند وقف‌هایی با نیاز روز است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، حجت‌الاسلام جواد مرادی در دیدار با متولیان موقوفات استان اظهار داشت: کار برای ترویج و توسعه شعائر اسلامی و اهل بیت (ع) توفیقی است که خداوند به کمتر کسی عنایت می‌کند.
وی ادامه داد: اکنون که خداوند این نعمت را به شما در لباس متولی موقوفات و امانت‌دار میراث گرانبهای گذشتگان نیک‌اندیش که همان وقف‌هایی است که آنان از خود به یادگار گذاشته‌اند، عنایت فرموده است بیایید با تلاش در راه حفظ، نگهداری و احیاء موقوفات و عمل به نیات واقفان آن قدردان این نعمت باشیم.
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با انتقاد از عملکرد برخی از متولیان افزود: متاسفانه دیده می‌شود که برخی از متولیان به وظیفه سنگینی که خداوند به آنها واگذار کرده است آشنا نیستند و به طور سهوی یا عمدی با عملکرد ضعیف خود موجب دست‌اندازی به موقوفات می‌شوند.
وی با ابراز رضایت نسبت به وقف‌های جدید در استان اضافه کرد: خوشبختانه در سال جدید تاکنون وقف‌های خوبی داشتیم ولی هنوز عدم وجود وقف‌های پویا در جامعه حس می‌شود بنابراین باید با مشاوره دادن به واقفان آنان را با نیازهای روز جامعه آشنا کنیم و به نوعی وقف‌های با نیات روز و کارآمد داشته باشیم و به نظر شما چقدر از نیات واقفان کنونی ما مرتبط با علوم روز و مسائل آموزشی، اقتصادی، اجتماعی است و چقدر از نیات واقفان کنونی ما مربوط به ایجاد فضاهای ورزشی و ازدواج و غیره است.
مرادی اعلام کرد: در گذشته 80 درصد از نیات واقفان ما مربوط به روضه‌خوانی و اقامه مراسم عزاداری برای ائمه معصومین (ع) بود، چرا که در یک دوره زمانی در این کشور دولت وقت با هرگونه مراسمی که مربوط به اهل بیت(ع) بود برخورد می‌کرد و نیاز آن زمان جامعه برپایی مجالس روضه‌خوانی و اقامه مراسم عزاداری برای ائمه معصومین(ع) بود.
وی تأکید کرد: اکنون همت جهادی همه ما را در این زمینه اعم از متولی، کارمند و غیره می‌طلبد که با ارائه مشاوره‌ای کارآمد و کارشناسانه از نیازهای روز جامعه به واقفان دارای وقف‌های با نیات روز و کارآمد در سطح جامعه باشیم.
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه از متولیان خواست نسبت به ثبت موقوفات خود و سند دار کردن املاک موقوفه اقدام کنند و با ثبت اطلاعات موقوفه خود در سامانه جامع الکترونیکی موقوفات کشور موجبات شناسایی موقوفه خود را فراهم کنند.
وی با اشاره به نامگذاری سال جاری اظهار داشت: امسال که از سوی مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نامیده شده است باید با طرح‌های اقتصادی که قابلیت سرمایه‌گذاری و همچنین توجیه اقتصادی دارند در راه احیاء موقوفات و همچنین افزایش بهره‌وری از موقوفات تلاش کنیم به همین منظور و همچنین کسب استقلال مالی و درآمدزایی برای موقوفات، نیازمند سرمایه‌گذاری وجوه موقوفات در طرح‌های است که قابلیت سرمایه‌گذاری و همچنین توجیه اقتصادی دارند، را است.
مرادی یادآور شد: به همین منظور پیشنهادات و طرح‌های اقتصادی خود را به صورت کتبی اعلام کنید تا توسط کارشناسان ما مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تائید با استفاده از توانمندی متخصصین و کارشناسان اقتصادی بتوانیم با سرمایه‌گذاری وجوه موقوفات در پروژه‌های تجاری علاوه بر اشتغال‌زایی در جامعه، بازگشت سریع سرمایه و همچنین کسب استقلال مالی و درآمد زایی برای موقوفه گام‌های مثبتی در راه احیاء و افزایش بهره‌وری از موقوفات برداریم.
وی اعلام کرد: همه ما برای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر احیاء موقوفات و عمل به نیات واقفان خیراندیش آن اینجا آمده‌ایم بنابراین وظایف کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه و متولیان موقوفات استان در عرض هم تعریف شده است و باید همگی با هم و در کنار هم و نه در مقابل هم در راه احیاء موقوفات و عمل به نیات واقفان خیراندیش گام برداریم.
لازم به ذکر است که 645 موقوفه اعم از متصرفی و غیر متصرفی با بیش از 23 هزار رقبه در استان قزوین وجود دارد که غالب نیات واقفان آن مربوط به اهل بیت(ع) است.
انتهای پیام،/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول