اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ـ 1‌

وقف‌نامه‌های جدید با ادبیات انقلاب اسلامی تهیه شد

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه یکی ‌از مشکلات فرهنگ وقف در کشور را وجود وقف‌نامه‌هایی با ادبیات دوره قاجار دانست و گفت: وقف‌نامه‌های جدید با ادبیات انقلاب اسلامی تهیه شد.

وقف‌نامه‌های جدید با ادبیات انقلاب اسلامی تهیه شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم که پیش از ظهر امروز در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد به گزارش‌هایی اشاره کرد که از سراسر کشور به سازمان اوقاف و امور خیریه ارسال شده است و افزود: طبق برخی از این گزارشات، تنها یک سوم اجاره زمین‌های موقوفه دریافت شده است که در ابلاغیه جدید سازمان درج شده که باید هرچه زودتر تکلیف اجاره‌های معطل مانده روشن شود و قراردادها به روز باشند.
محمدی با بیان اینکه متولیان وقف موظف هستند مصلحت شرعی موقوفه را رعایت کنند افزود: اجاره بها باید منصفانه باشد اما برخی اجاره‌های فعلی مربوط به قیمت‌های 50 سال پیش است که اصلاح این امور نیازمند همکاری همه علما و دستگاه‌های مربوطه است.
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به گزارش این سازمان در نیمه دوم سال گذشته بیان داشت: برای نخستین بار در طول عمر این سازمان در پایان سال 89 بر اساس گزارشات موجود و بازرسی‌های انجام شده، استان‌های کشور رتبه بندی شدند ضمن اینکه در سال جاری نیز این مسئله ادامه خواهد یافت. 
وی تاکید کرد: املاک وقفی باید ارزشمند شمرده شوند اما شاهد هستیم که با وقف کردن یک ملک ارزش آن کاهش می‌یابد بنابراین باید در زمینه فرهنگ وقف در کشور کار جدی صورت گیرد.
محمدی یکی دیگر از مشکلات فرهنگ وقف در کشور را وجود وقف‌نامه‌هایی با ادبیات دوره قاجار دانست و خاطرنشان کرد: هیئت فقهی و حقوقی سازمان اوقاف مسئول تهیه وقف‌نامه‌های جدید با ادبیات انقلاب اسلامی و بر‌اساس شرایط حاضر شده است تا سند مشترکی در سراسر کشور مورد استفاده واقفان قرار گیرد.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور احیای موقوفات را موجب تشویق مردم به این سنت نبوی برشمرد و گفت: تعیین نرخ‌های عادلانه و همکاری و همراهی مسئولان نظام اسلامی در این زمینه تاثیر بسزایی خواهد داشت.
وی با اشاره به قصور برخی مسئولان شهری در احداث میادین یا بزرگراه در املاک وقفی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که هیچ شخص یا سازمانی از احکام وقف مستثنی نیست، بنابراین باید در طراحی‌های شهری، املاک موقوفه در نظر گرفته شوند.
محمدی افزود: از برخی از مدیران استانی خواسته شده است که بدهی‌های خود را به سازمان اوقاف پرداخت کنند زیرا شهدا با جانفشانی خود این انقلاب را یاری کرده و واقفان نیز اموال خود را در راه خدا نثار کرده‌اند بنابراین باید در احیای موقوفات تلاش جدی صورت گیرد.
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور رهنموده‌های امام خمین(ره) را موجب احیای املاک موقوفه در کشور دانست و تصریح کرد: در برخی مناطق  گرانقیمت قم زمین‌های وقف شده ای وجود دارد که اجاره مناسبی از آنها دریافت نمی‌شود.
وی از افزایش پنج برابری موقوفات کشور در سال 89 نسبت به 32 سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته هزار مورد وقف ثبت شده است زیرا با وجود خیرین، زمینه‌های فراوانی برای این امر در کشور وجود دارد.
محمدی خواستار گسترش وقف‌های جمعی، صنفی و خانوادگی در کشور شد و ابراز داشت: سال گذشته کتابچه راهنمایی به مدیران کل اوقاف هر استان داده شد که جایگاه آن استان در میان سایر مناطق مشخص شده بود.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یکی دیگر از اولویت‌های این سازمان را بهره وری صحیح از موقوفات برشمرد و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی بر استفاده صحیح از بقاع متبرکه امامزادگان دارند و معتقدند که این اماکن باید به قطب فرهنگی تبدیل شود.
وی گفت: برنامه‌های زیادی از جمله طرح نشاط معنوی، مراسم دهه امامت، برنامه بصیرت عاشورایی و نیز آرامش بهاری به همراه برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان در راستای اجرای منویات رهبری با محوریت امامزادگان برگزار شده است.
محمدی افزود: یک هزار و 600 بقعه متبرکه در سراسر کشور دارای برنامه‌های فرهنگی در ماه مبارک رمضان هستند ضمن اینکه هزار و 500 بقعه نیز به برگزاری محافل انس با قرآن مبادرت می‌ورزند.
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه بروز فعالیت‌های این سازمان باید در بقاع متبرکه باشد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف در دوره جدید، بحث گردش مدیران در سطح کشور است که طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال جاری، پیش از ماه رمضان چند جابه‌جایی در این زمینه صورت گرفته و پس از این ماه نیز این برنامه ادامه داشته است.
وی ضمن تشکر از حجت‌الاسلام ناظمی مدیر کل سابق اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: بعد از مشورت با کارشناسان این سازمان تصمیم گرفته شد که حجت‌الاسلام شیری به سمت مدیر کل جدید اوقاف قم انتخاب شود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول