اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مطرح کرد:

فشار خون بالا زنگ خطر برای سلامت بوشهری‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر گفت: در حدود 14 درصد از آقایان و 26 درصد از بانوان استان بوشهر دارای فشار خون بالا هستند که زنگ خطری است و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی باید به آن توجه کنیم.

فشار خون بالا زنگ خطر برای سلامت بوشهری‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، غلامرضا حیدری پنجشنبه شب در نشستی به مناسبت روز جهانی قلب با اشاره به شعار "قلبی سالم، خانه‌ای سالم و دنیایی سالم" برای روز قلب امسال گفت: بیماری‌های قلبی عروقی اولین عامل مهم مرگ و میر در استان بوشهر است و برای پیشگیری از مرگ و عوارض این بیماری هفتم مهر ماه به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است.
حیدری اضافه کرد: مهاجرت به شهرها و شهرنشینی، عدم فعالیت‌های فیزیکی، نداشتن تغذیه مناسب و انجام ندادن چکاپ‌های مناسب منظم در طول سال منجر به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری‌های فشارخون، دیابت و مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی در استان بوشهر شده است.
 وی افزود: چاقی، دیابت، فشارخون، تغذیه،عدم فعالیت‌های فیزیکی و مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل به‌وجود آورنده بیماری‌های قلبی و عروقی در استان بوشهر است، هزینه‌های درمان عوارض ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی بسیار زیاد است و بخش عمده‌ای از درآمد خانواده که باید برای تغذیه مناسب و تحصیل فرزندان صرف شود را به خود اختصاص داده است.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطر نشان‌کرد: در سال 87  بیش از 1300 مورد مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی در استان بوشهر اتفاق افتاده است که این رقم در سال 89 به بیش از یک‌هزار و 380 مورد افزایش یافته است.  
حیدری  در مورد عوامل قابل پیشگیری در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: دیابت و فشار خون بیماری‌های قابل کنترلی هستند که اگر فرد در طول سال چکاپ‌های منظمی داشته باشد تا حد زیادی از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌شود.
وی اضافه‌کرد: در تمام مراکز بهداشتی درمانی استان بوشهر تست فشار خون به‌صورت رایگان انجام می‌شود و در سال 89 در روستاها بیش از چهار هزار و 800  نفر با فشار خون بالا و بیش از 3 هزار و 400  نفر مبتلا به دیابت در پی انجام طرح غربالگری شناسایی شده‌اند که با انجام اقدامات و ارائه خدمات درمانی در روستاها بیماری آن‍‌ها تحت کنترل قرار گرفته است.
 این مقام مسئول به اشاره به آغاز طرح غربالگری در شهرهای استان بوشهر، گفت: در ماه‌های آینده طرح غربالگری شناسایی بیماران دیابتی و فشار خون بالا در شهرهای استان بوشهر آغاز می‌شود که با مشارکت مردم این طرح می‌تواند مبتلایان را شناسایی و پیش از شدت گرفتن، بیماری‌‌ها را کنترل کند. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر در مورد مصرف دخانیات در استان بوشهر،گفت: یکی از عوامل مهم در بروز بیمار‌های قلبی و عروقی مصرف سیگار و قلیان است که در استان بوشهر رو به افزایش است و میانگین سنی شروع به مصرف سیگار در آقایان 18 سال و در زنان 20 سال است که این میانگین در حال کاهش است که این مسئله نه تنها بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد بلکه از عوامل مهم در بروز سرطان‌هاست. 
 حیدری افزود: میزان مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات در استان بوشهر کم است و طبق آخرین آمار 73 درصد از مردم استان بوشهر کمتر از پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند و این خطر جدی برای سلامت مردم است.
 وی اضافه‌کرد: فعالیت فیزیکی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سلامت مردم است که از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان جلوگیری می‌کند ولی 40 درصد از آقایان و 67 درصد از بانوان هم استانی فعالیت فیزیکی مناسبی ندارند. 
 این مقام مسئول با اشاره به انجام طرح سنجش جسمانی، گفت: با توجه به اهمیت افزایش وزن در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی طرح سنجش جسمانی در استان بوشهر به اجرا در آمد که بر اساس آمار به دست آمده از اجرای این طرح 22 درصد از آقایان و 50 درصد از بانوان دارای اضافه وزن هستند. 
 وی در مورد بررسی‌های انجام شده در مورد فشار خون در استان بوشهر، گفت: در حدود 14 درصد از آقایان و 26 درصد از بانوان استان بوشهر دارای فشار خون بالا هستند که زنگ خطری است و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی باید به آن توجه کنیم.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر در مورد مرکز جراحی قلب و عروق بوشهر، گفت: با تلاش‌های انجام شده در استان بوشهر مرکز جراحی قلب در استان راه‌اندازی شد با انتقال بخش زنان و زایمان مرکز بنت الهدی بوشهر به بیمارستان جدید این مرکز به بیمارستان فوق تخصصی قلب استان تبدیل خواهد شد. 
 حیدری تصریح‌کرد: تا کنون بیش از 400 عمل جراحی قلب باز و بیش از دو هزار و 400 مورد آنژیوگرافی در مرکز جراحی قلب و عروق بوشهر انجام شده است که موجب کاهش بسیار چشم‌گیر اعزام بیماران قلبی و عروقی به استان‌های همجوار بوده است. 
 وی اضافه‌کرد: برای افزایش ماندگاری پزشکان در استان بوشهر تعدادی پزشک بومی برای ادامه تحصیل در مقاطع تخصص و فوق تخصص در رشته‌های قلب و عروق و سایر رشته‌ها از طرف دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بورسیه شده‌اند که امیدواریم با افزوده شدن این تعداد پزشکان به کادر درمان استان شاهد پیشرفت قابل توجهی در نظام سلامت استان باشیم.
 انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول