اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبفای خراسان جنوبی خبر داد:

تبدیل 70 درصد آب مصرفی مشترکان خراسان جنوبی به فاضلاب

خبرگزاری فارس: معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی گفت: به طور مستمر 70 درصد آب مصرفی شهروندان در سطح استان به فاضلاب تبدیل می‌شود.

تبدیل 70 درصد آب مصرفی مشترکان خراسان جنوبی به فاضلاب
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مهدی هاشمی‌مقدم صبح امروز در جمع مدیران آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: رشد جمعیت، توسعه مراکز شهری و ازدیاد جمعیت ساکن در شهرها، سبب افزایش تولیدات شهری به ویژه فاضلاب شده است.
وی با بیان اینکه 70 درصد از آب مصرفی شهروندان به فاضلاب تبدیل می‌شود، تصریح کرد: انتقال این حجم بالا از فاضلاب تولیدی به محل مناسب و انجام فرآیند تصفیه به پاکسازی و بهسازی محیط شهرها و حفظ منابع آب سطحی کمک می‌کند.
معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با اشاره به تعریف فاضلاب افزود: فاضلاب یا گنداب عبارت است از آب استفاده شده‌ای که برای مصرف خاص خود قابل استفاده مجدد نیست، یا به عبارتی کیفیت آن پایین‌تر از قبل از استفاده آن است.
هاشمی‌مقدم با بیان اینکه فاضلاب‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، اذعان داشت: فاضلاب‌ها را با توجه به منبع تولید آنها در سه گروه خانگی، صنعتی و سطحی دسته‌بندی می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه فاضلاب‌های خانگی از مصرف آب برای فعالیت‌های آشپزخانه، دستشویی، توالت، لباسشویی و استحمام حاصل می‌شود، ادامه داد: فاضلاب‌های صنعتی از فرآیند تولید کارخانه‌ها ناشی شده و دارای ماهیتی متفاوت نسبت به فاضلاب خانگی است.
معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی گفت: فاضلاب‌های سطحی از بارندگی و ذوب یخ‌ها و برف‌های نقاط بلند ناشی می‌شود و آب به وجود آمده به علت جریان در سطح زمین و تماس با آشغال‌ها در مسیر کف خیابان، فاضلاب‌های سطحی را تولید می‌کند.
‌هاشمی‌مقدم ادامه داد: این فاضلاب‌ها در جوی‌های روباز و کانال‌های کوچکی که در دو طرف خیابان‌ها توسط شهرداری‌ها ساخته شده و آب‌های سطحی شهر را در موقع بارندگی جمع آوری و به آبراهه‌ها و یا مجاور شهرها هدایت می‌کنند، جریان پیدا می‌کند.
 وی با بیان اینکه در حال حاضر دفع بهداشتی فاضلاب یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در جهان امروز است، اظهار داشت: در اکثر کشورها دفع بهداشتی فاضلاب برای مردم به ضرورت اجتناب ناپذیر اجتماعی و بهداشتی تبدیل شده است.
معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا و یا نفوذ ناپذیری کم خاک امکان استفاده از چاه برای دفع فاضلاب ممکن نیست و گفت: به همین سبب فاضلاب تولیدی خانوارها به جوی‌ها تخلیه می‌شود و لذا برای جمع آوری و دفع آن‌ها باید از سیستم‌های فاضلاب بهره گیری شود.
هاشمی مقدم شیوع بیماری‌های عفونی مرتبط با آب آلوده، آلوده شدن منابع آب و آلودگی خاک را از مهم‌ترین معضلات دفع غیر بهداشتی فاضلاب عنوان کرد.
وی با اشاره به اهمیت جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب یادآور شد: این امر به اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی سازمان‌های بین المللی برای توسعه آن به کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که هنوز شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب در آنها استقرار نیافته است، کمک‌های مالی و وام‌هایی پرداخت می‌کنند.
انتهای پیام/خ20     
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول