اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس:

قضات به مسائل اجتماعی اشراف داشته باشند

خبرگزاری فارس: معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: هنر و اشراف قضات به مسائل اجتماعی و روانشناسی و جامعه شناسی مکمل اتقان آرا و اصلاح جامعه است.

قضات به مسائل اجتماعی اشراف داشته باشند
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، عبدالنبی نجیبی در مراسم معرفی دادستان عمومی و انقلاب زرین دشت و رئیس حوزه قضایی بخش خفر که در شورای اداری شهرستان زرین دشت صورت گرفت، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی در آستانه هفته دفاع مقدس به تشریح وظایف و جایگاه دادستان در نظام قضایی پرداخت.
وی با اشاره به این که دادستان در مقام مدعی‌العموم باید در راستای حفظ امنیت قیام کند، گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف دستگاه قضایی احقاق حقوق عامه مردم بوده که دادستان در این مسیر نقش مهم و مؤثری دارد و توقع عموم آن است که هر کجا حقی از کسی تضییع شد دادستان در عمل به وظیفه قانونی خود باید قیام کند.
نجیبی در بخشی دیگری از سخنان خود در شورای اداری زرین دشت با تأکید بر توجه تمام مدیران به امر پیشگیری از وقوع جرم خاطرنشان کرد: اگر به فرهنگ اصیل اسلامی و کلام ائمه (علیهم‌السلام) بازگردیم نباید چنین اختلافات و پرونده‌هایی در سطح جامعه پدیدار شود.
وی در توصیه به دادستان جدید شهرستان زرین دشت ضمن تأکید بر حسن تعامل مجموعه قضایی با سایر نهادها و سازمان‌ها با حفظ حرمت‌ها و استقلال دستگاه قضایی بیان کرد: رعایت تقوای الهی، دستگیری از فقرا و محرومان، رعایت صبر و شکیبایی و توجه به تکریم ارباب رجوع و همچنین دوری از مسائل سیاسی و جناحی باید سرلوحه مسئولان قضایی قرار گیرد.
قاضی جواد فنونی دادستان جدید این بخش نیز در این مراسم با بیان اولویت‌های 15 گانه خود به تشریح برنامه‌های آتی دادسرای عمومی و انقلاب زرین دشت پرداخت و اصلی‌ترین برنامه‌های خود را توجه به امنیت این شهرستان با محوریت امر پیشگیری از وقوع جرم خواند.
همچنین در مراسم مشابهی که با حضور مقامات محلی بخش خفر برگزار شد معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس ضمن معرفی قاضی عماد موسوی به عنوان رئیس حوزه قاضی خفر از زحمات هشت ساله ابراهیم موسوی رئیس سابق این حوزه قضایی تقدیر کرد.
وی در جمع مسئولان اجرایی و قضایی بخش خفر با بیان وظایف قوه قضائیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی گفت: قوه قضائیه به عنوان قوه‌ای مقتدر و متکی به مقام عظمای ولایت در خدمت مردم است و هر کجا حقوق مردم مورد خدشه قرار گیرد مقتدرانه وارد عمل می‌شود.
نجیبی رسیدگی به دادخواهی مردم و صدور رأی را از دیگر وظایف دستگاه قضایی عنوان و خاطرنشان کرد: قضات باید در مسیر رسیدگی به پرونده‌ها سرعت، دقت و قاطعیت را مدنظر قرار دهند.
وی قضاوت کامل و عادلانه را مبتنی بر دانش، هنر و تجربه قضات ارزیابی کرد و افزود: این سه ویژگی سه ضلع مثلث قضاوت است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه قضایی دادگستری فارس در ادامه با تشریح این که قضاوت دانشی است که به لحاظ شرعی از وظایف مجتهد جامع‌الشرایط است افزود: این امر نشان‌دهنده امر قضا و لزوم برتری علمی قضات است و چنانچه مجتهد جامع‌الشرایط نباشد، عالم‌ترین و عامل‌ترین افراد باید به سمت قضاوت منصوب شوند.
نجیبی همچنین با تأکید بر این که قضات با تجربه به واقع سرمایه‌های قوه قضائیه کشور هستند، گفت: قانون ابزاری است که قاضی با بهره از اختیارات قانونی خود با استفاده از بصیرت و با توجه به صلابت دستگاه قضایی به احقاق حقوق مظلوم و حفظ حقوق مردم می‌پردازد که این امر خطیر تنها در سایه تجربه می‌تواند به سرانجام نیک برسد.
وی همچنین هنر و اشراف قضات به مسائل اجتماعی و روانشناسی و جامعه شناسی را مکمل اتقان آرا و اصلاح جامعه ارزیابی کرد.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول