اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر حزب مؤتلفه رفسنجان:

شایعه موجب بی‌تفاوتی به اعتقادات می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر حزب مؤتلفه شهرستان رفسنجان گفت: با نگاه به اینکه شبهه‌افکنان همواره قصد دارند عقیده باطل خود را با لباس حق و ظاهری از صداقت به دیگران بقبولانند، شبهه و شایعه می‌تواند موجب ایجاد بی‌تفاوتی نسبت به اعتقادات و باورها شود.

شایعه موجب بی‌تفاوتی به اعتقادات می‌شود
محمدعلی پورغلامعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: اگر فریضه دین بپا داشته شود، همه واجب‌های الهی اجرا می‌شود.
وی افزود: امروز عوامل، ابزار و وسایل متعددی می‌توانند در شناساندن معروف‌ها و منکرها مانند صدا و سیما، فیلم، مطبوعات، سینما، اینترنت و کتاب نقش ایفا کنند.
پورغلامعلی تصریح کرد: البته کارکرد این عوامل مانند شمشیر دو لبه است و با اشتباهی کوچک ممکن می‌شود در مسیر عکس و منفی عمل کرده و ارزش‌ها را وارونه جلوه دهد و ضدارزش‌ها، ارزش تلقی شوند.
وی بیان کرد: از جمله مصادیق منکر که مورد ابتلا جوامع اسلامی به ویژه رسانه‌های عمومی و مطبوعات هستند و در این اوضاع و احوال بسیار حساس نیز بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرند، دو موضوع شبهه و شایعه است.
پورغلامعلی بیان کرد: جای انکار نیست که برخی از گزارش‌ها، خبرها، سخنرانی‌ها و تحلیل‌ها که ارائه می‌شود در مبانی فکری و عقیدتی مردم ایجاد شک و شبهه می‌کند.
وی با اشاره به فرمایش امام علی (ع) که فرمودند، «شبهه را به این دلیل به این نام نامیده‌اند که به حق شباهت دارد»، گفت: شبهه شبیه به حق است که با نیت به اشتباه انداختن عموم مردم در درجه اول و به بیزاری کشاندن خواص جامعه در مرحله دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پورغلامعلی با اشاره به اینکه سابقه به‌کارگیری شبهه به درازای عمر انسان از اول خلقت است و همچنان نیز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شبهه به همراه استدلال و دلیل به قصد تخریب عقاید و باورها مورد استفاده واقع می‌شود.
وی اذعان کرد: تا زمانی که حق و باطل در میدان روبه‌روی یکدیگر بایستند، این حربه کارکرد خود را نیز دارد، مانند شبهه شیطان در مورد خلقت انسان که از آن برای توجیه نافرمانی خود از خداوند متعال استفاده کرد.
پورغلامعلی با بیان اینکه شبهه و شایعه در تمام دوران کارکرد خود را داشته است، عنوان کرد: از صدر اسلام تاکنون دین اسلام در معرض خباثت مخالفان و منافقان بوده است تا جلوی بسط و گسترش اسلام را بگیرد.
دبیر حزب مؤتلفه شهرستان رفسنجان ابراز داشت: در دوره معاصر نیز که حاکمیت اسلام در قالب استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران تجلی پیدا کرده و شعار آزادی بشریت و مستضعفان را سر داده و برای مردم دنیا الگو شده، بیشتر از هر زمان دیگر نظام سلطه و مستکبران به هراس افتاده‌اند.
وی افزود: آنان از هر امکان و ظرفیتی برای ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی، پشیمان کردن و به زانو در آوردن مردم و شکستن اراده ملت استفاده می‌کنند.
پورغلامعلی تصریح کرد: دشمنان از آنجا که نظام سلطه تحول‌های رسانه‌ای دنیا را در اختیار دارند، بی‌محابا و به صورت گسترده از این حربه «شبهه و شایعه» استفاده می‌کنند.
وی بیان کرد: آنان از اطلاعات کم، اقشار مردم نهایت استفاده خود را می‌برند و در بعضی مواقع افکار فاسد خود را در پوشش و ظاهری فریبنده و لفافه‌ای از حق تحویل مخاطبان می‌دهند.
پورغلامعلی بیان کرد: شبهه و شایعه در دوره معاصر از مصادیق جنگ نرم دشمن علیه نظام اسلامی است که کاربرد این سلاح در مقاطع حساس از جمله ایام نزدیک به انتخابات کارآیی دوچندانی می‌تواند به نفع جبهه باطل داشته باشد.
وی گفت: رواج شبهه و شایعه، فتنه و به هلاکت افتادن مردم را به دنبال دارد و با قرار گرفتن در چنین وضعیتی مردم و صاحب‌نظران باید از اظهار نظر شتاب‌زده و عجولانه خودداری کرده، راه جست‌وجو و تحقیق را برای کشف حقیقت پیش بگیرند.
پورغلامعلی خاطرنشان کرد: باید همگان هوشیاری خود را در مقابل شبهه‌ها و به ویژه مسائل پیچیده سیاسی حفظ کرده و نخبگانی که به موضوع اشراف دارند، گفتنی‌ها را برای مردم با بیان منطقی بازگو کنند و آنچه که به صلاح نیست به زبان نیاورند تا جامعه و مردم در گرداب فتنه‌گران گرفتار نشوند.
وی بیان کرد: بنا به فرمایش امام علی (ع) «باید در فتنه مانند بچه شتر باشید که نه پشتی دارد تا بر او سوار شوند و نه پستان دارد تا او را بدوشند».
پورغلامعلی عنوان کرد: نظام سلطه هرگاه بخواهد به منافع و اهداف شوم خود برسد و کشورهای اسلامی و منافع سرشار آنان را در انحصار خود درآورد با استفاده از تمام امکانات و ابزارهای قدرتمند خبری و اطلاع‌رسانی که در اختیار دارد، شبهه‌ها و اشکالات زیادی را به اذهان بسیط و ساده القا می‌کند.
دبیر حزب مؤتلفه شهرستان رفسنجان اذعان داشت: شبهه‌هایی که ریشه در تبلیغات دشمن دارند، کم نیستند و افراد و جریان‌هایی در داخل از روی غفلت و خیانت همان شبهه‌ها را چشم و گوش بسته و با سلیقه بومی ساخته و پرداخته کرده و به ذهن مردم القا می‌کنند.
وی افزود: شبهه‌ها جدایی دین از سیاست، حاکمیت دوگانه و شایعاتی که در انتخابات باشکوه 88 ریاست جمهوری توسط دشمنان خارجی کلید خورد و به وسیله عناصر و عواملی از داخل در دستور کار قرار گرفت نمونه‌ای از اقدامات دشمنان ملت و نظام اسلامی است.
پورغلامعلی در زمینه به حداقل رساندن تأثیر مخرب این حربه تصریح کرد: باید پس از روشن شدن زوایای مشکل، رفع شبهه و پی بردن به حقیقت به هر نحو ممکن از حق دفاع شود تا تأثیرات منفی شبهه‌ها و شایعه‌ها به حداقل برسد.
وی بیان کرد: با اطلاع‌رسانی و خبررسانی به موقع و مناسب و بالا بردن سطح فکر و فرهنگ مردم به ویژه جوانان و دانشگاهیان همچنین با تقویت ایمان قلبی، باورهای دینی، بصیرت، بینش سیاسی، روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملت در مواجهه با فرهنگ‌های بیگانه و نیز کمک به حاکم شدن روحیه پرسش‌گری می‌توان با این حربه‌ها مقابله کرد.
پورغلامعلی بیان کرد: از آنجا که شبهه و شایعه اغلب ساخته و پرداخته عناصر، عوامل و کارگزاران بیگانه است که با قصد عمد انجام می‌گیرد، ضرورت دارد، مسئولان و دست‌اندرکاران با برخورد قاطع و روشن کردن زوایای پنهان وابستگی و مأموریت خائنان چنین عواملی باب اینگونه اقدام‌ها را حتی‌الامکان بسته و یا حداقل محدود کنند.
وی گفت: شایعه نیز معلول به وجود آمدن شبهه است که امروز در جامعه ما به صورت گسترده به کار می‌رود و می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکره اعتماد عمومی که سرمایه عظیم نظام اسلامی است وارد کند.
پورغلامعلی با اشاره به عوامل به وجود آمدن شایعه خاطرنشان کرد: عدم شفافیت و ابهام در موضوع، فقدان اطلاعات صحیح، عدم اعتماد به رسانه‌های داخلی و نیز جذب مخاطب به علت جذابیت رسانه‌های خارجی، بدبینی‌ها و سوءظن‌ها از جمله این عوامل هستند.
وی اذعان کرد: اعتماد به مردم، اطلاع‌رسانی به موقع، خودداری از سانسور و مخفی‌کاری، روشنگری و افشاگری صحیح پشت پرده توطئه‌ها و معرفی اطاق فکر، طراحان، عوامل و مجریان تولید شایعه‌ها و شبهه‌ها به مردم می‌تواند در راستای بی‌اثر کردن اقدامات آنان مؤثر واقع شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول