اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر تشکل صنفی و امور کشاورزی اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا:

واردات برنج عامل ورشکستگی شالیکاران گیلان است

خبرگزاری فارس: دبیر تشکل صنفی و امور کشاورزی اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا گفت: واردات بی‌رویه برنج‌های خارجی عامل اصلی ورشکستگی شالیکاران گیلانی است.

واردات برنج عامل ورشکستگی شالیکاران گیلان است
به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، سید احمد مولایی بعد از ظهر امروز در جلسه کشاورزی این شهرستان با اشاره به اهمیت سیر قانونی و درست مراحل سه گانه برنج در شالیزارهای گیلان اظهار داشت: اجرای درست و بدون دخالت عوامل خارجی مانند بحران‌های طبیعی در رنگ، پخت و طعم برنج بسیار موثر است.
وی با توجه به شدت بارندگی‌های اخیر در گیلان و خسارت‌های وارده به اراضی کشاورزی به‌ویژه اراضی زیرکشت برنج تصریح کرد: بارندگی‌های اخیر موجب آسیب‌های فراوان و خسارت‌های جدی به شالیزارها شده است.
دبیر تشکل صنفی و امور کشاورزی اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا افزود: این بارندگی‌ها در هنگام برداشت محصول سبب افزایش هزینه برداشت و موجب تیره شدن رنگ برنج شده است.
وی با بیان اینکه تیرگی و تغییر رنگ برنج به مقدار 15 درصد از قیمت آن می‌کاهد، خاطرنشان کرد: این به آن معناست که در هر کیلو 500 تومان از قیمت برنج نیز کاسته می‌شود.
مولایی با اشاره به اینکه هزینه‌های کارگری به‌ویژه در هنگام برداشت محصول برنج به دلیل بارندگی‌های شدید و متوالی به مبلغ 80 هزار تومان افزایش یافته است، اظهار داشت: با وجود این وضعیت و شرایط بحرانی، مسئولان باید با کارکارشناسی دقیق میزان خسارت‌ها را برآورد کرده و از محل بودجه حوادث غیرمترقبه جبران کنند.
وی یکی دیگر از راه‌های برون رفت از مشکلات کشاورزی را اعطای وام‌هایی با بازپرداخت بلند مدت به کشاورزان در راستای حفظ و ذخیره محصول پس از برداشت عنوان کرد و افزود: برای حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان باید این وام‌ها هنگام برداشت محصول پرداخت شود.
دبیر تشکل صنفی و امور کشاورزی اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: این عمل سبب می‌شود تا کشاورز حاصل تلاش و دسترنج خود را به دست سودجویان و دلالان واگذار نکند و هر زمان که قیمت را مناسب یافت به فروش محصول خود بپردازد.
وی بیمه همگانی محصولات کشاورزی در کشور را یک امر ضروری ذکر کرد و گفت: این امر به نفع کشاورز و محصولات کشاورزی است.
مولایی با اشاره به اینکه گیلان به دلیل تامین امنیت غذایی نقش به‌سزایی در اقتصاد و ارزش مواد غذایی کشور دارد، اذعان داشت: واردات بی‌رویه برنج‌های خارجی به ویژه درهنگام برداشت این محصول در گیلان عامل اصلی ورشکستگی شالیکاران است.
وی با اشاره به واردات هندوانه در سال جاری در زمان برداشت این محصول در گیلان اذعان داشت: در هنگام برداشت هندوانه در گیلان همزمان حدود یک‌هزار و 500 تن هندوانه از دیگر کشورها وارد ایران می‌شود در صورتی که گیلان می‌تواند قطب تولید هندوانه در کشور باشد.
دبیر تشکل صنفی و امور کشاورزی اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا، این مشکلات را از رنج‌ها و دغدغه‌های برجسته مردم و کشاورزان داخلی عنوان کرد.
وی به‌کارگیری از برنامه‌های مدون و دقیق و ارائه تسهیلات به کشاورزان را موجب دلگرمی و حمایت از آنها دانست و گفت: اگر خواهان کاهش در تغییر کاربری مزارع و ارتقای عزم کارکشاورزی در گیلان هستیم باید فضا و امکاناتی مناسب را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
مولایی با اشاره به مکانیزه کردن فعالیت‌های کشاورزی در صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: با توجه به مکانیزه شدن اراضی کشاورزی در گیلان، بسیاری از روستاها به شیوه سنتی به تولید برنج می‌پردازند.
به گفته وی، تنها 25 تا 30 درصد از اراضی کشاورزی صومعه‌سرا به صورت مکانیزه زیرکشت محصول رفته است.
این مسئول، خاک حاصلخیز و چند منظوره بودن اراضی گیلان به ویژه در صومعه‌سرا را منجر به کسب جایگاه خاص و مناسبی در راستای تولید محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: صومعه‌سرا در تولید برنج، صنوبر و پرورش دام در کشور در جایگاه و رتبه نخست قرار دارد.
وی، یکی دیگر از مشکلات کشاورزان را کمبود دستگاه‌های مناسب برای برداشت برنج اعلام کرد و افزود: دستگاه‌های برداشت برنج موجود در بازار یا مزارع در واقع برای برداشت گندم طراحی شده‌اند که این امر سبب می‌شود تا برداشت برنج با کیفیت پایین‌تر و با ضایعات بیشتری در اختیار کشاورزان قرار داده شود.
مولایی با اشاره به ضایعات برنج در کارخانه‌های تبدیل، اذعان داشت: به دلیل استفاده از روش‌های تبدیل سنتی و دستگاه‌های فرسوده در این کارخانه‌ها میزان ضایعات برنج بسیار زیاد است.
وی مقدار ضایعات تولیدی در کارخانه‌های سنتی را از میزان استاندارد جهانی بالاتر خواند و بیان داشت: بالغ بر 25 تا 30 درصد از برنج‌های تولیدی در روش سنتی تبدیل به ضایعات می‌شوند که بستگی به بارندگی و شرایط نامساعد جوی دارد.
دبیر تشکل صنفی و امور کشاورزی اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا با اشاره به اینکه هیچ توسعه‌ای بدون پشتوانه تحقیقاتی محقق نمی‌شود، تصریح کرد: با اصلاح ساختار شالی‌کوبی‌های پوست‌کن و خشک‌کن ازمیزان ضایعات تا 10 درصد کاسته می‌شود.
وی بهترین برنج تولیدی در جهان را ویژه گیلان دانست و متذکر شد: تولید این محصول با پژوهش‌های فراوان به صورت سالم و امنیت غذایی بالا در اختیار مردم قرار داده می‌شود.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول