اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار گیلان خبر داد:

عزم ملی برای استقرار مرکز منطقه‌ای برنج در رشت

خبرگزاری فارس: استاندار گیلان گفت: عزم ملی برای استقرار مرکز منطقه‌ای و بین‌المللی تحقیقات و آموزش برنج آسیای غربی و میانه در رشت وجود دارد.

عزم ملی برای استقرار مرکز منطقه‌ای برنج در رشت
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی سعادتی بعد از ظهر امروز در کارگاه منطقه‌ای اولویت‌های تحقیقاتی برنج کشورهای آسیایی غربی و میانه در محل استانداری گیلان اظهار داشت: گندم و برنج دو محصول اساسی و اصلی ایران محسوب می‌شود و ایران 600 هزار هکتار از حاصلخیزترین اراضی را در بیش از 16 استان کشور داراست.
وی افزود: سالانه از این اراضی سه میلیون تن شلتوک تولید می‌شود و این کمیت تولیدی نیازهای غذایی بیش از 70 تا 80 درصد کشور را تامین می‌کند.
استاندار گیلان گفت: با توجه به فعالیت‌های زیرساختی صورت گرفته کشور به‌ویژه در مناطق شمالی و تلاش محققان ارزشمند گیلانی و برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط دولت برای خودکفایی گندم تا دو سال آینده نیز شاهد خودکفایی برنج خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه گیلان 238 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد، بیان داشت: این استان دارای سه هزار بهره‌بردار است و با تولید بیش از یک میلیون تن شلتوک از قطب‌های اصلی کشور در زراعت برنج محسوب می‌شود.
سعادتی ادامه داد: سابقه بیش از دو هزار ساله کشت و کار و آمیخته شدن آن با باورهای اجتماعی و فرهنگی، زراعت برنج را به عنوان یک فعالیت مقدس و اصلی‌ترین فعالیت تولیدی مطرح می‌کند.
وی ویژگی منحصر به‌فرد گیلان را در زمینه برنج به هفت محور اساسی تقسیم‌بندی کرد و ابراز داشت: دشت حاصلخیز و مستعد برای تولید ارقام کیفی برنج، کشاورزان با تجربه و با دانش بسیار قوی، داشتن سد سپیدرود با بیش از یک میلیارد مترمکعب، داشتن بزرگ‌ترین شبکه آبرسانی ملی به طول دو هزار و 700 کیلومتر و انواع کانال آبرسانی، وجود موسسه تحقیقات برنج کشور، مرکز دانشگاهی مرتبط در بیشتر مناطق استان و مراکز پژوهشی از ویژگی‌های این استان است.
استاندار گیلان ادامه داد: وجود مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، قطب علمی کشور و ... از دیگر این ویژگی‌هاست.
به گفته وی، مجموعه ظرفیت‌های مذکور برای پذیرفتن و تولید برنج سالم و ارگانیک و صنایع تبدیلی بسیار موثر است.
سعادتی افزود: تاسیس موسسه تحقیقات برنج کشور به مرکزیت گیلان با دارا بودن 60 عضو هیئت علمی در سطح دکترا و با تخصص‌های عالی موجب انسجام و فعالیت‌های تحقیقاتی در کل کشور شده و دستاوردها و نتایج فعالیت این محققان بسیار تاثیرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: معرفی بیش از 35 رقم برنج ارقام پرمحصول و اصلاح شده کیفی در استان‌های برنج‌خیز و معرفی رقم پرمحصول لاین‌امیدبخش SL13 با میانگین 8.5 تن در هکتار و کیفیت خوب نزدیک به ارقام بومی خوش کیفیت و با نام گوهر، معرفی زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه‌خوار و مبارزه بیولوژیک با آفات برخی از مهم‌ترین دستاوردهای تحقیقاتی این موسسه برای ایجاد امنیت روانی و اجتماعی تاثیرگذار به‌شمار می‌رود.
مقام ارشد استان با بیان اینکه ایران با بیش از 30 سال فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی در سطح بالایی مورد تائید موسسه بین‌المللی برنج ایری قرار گرفت، اذعان داشت: ایران در پروتکل مگا «پروژه جهانی برنج» می‌تواند نقش محوری در تولید برنج ایفا کند و از طریق مرکز منطقه‌ای ایجاد شده در رشت می‌تواند به این مهم دست یابد.
وی افزود: یک کمیته راهبردی باید با حضور کشورهای آسیایی میانه و غربی برای اولویت‌های برنج و اتصال آن به پروژه جهانی برنج تشکیل شود تا با تلاش دانشمندان و مسئولان این کشورها مشکلات برنج و برنجکاران برطرف شود.
سعادتی با اشاره به اینکه عزم ملی برای حمایت از موسسه تحقیقات برنج کشور در زمینه رسالت بین‌المللی و تحقیقاتی برای ایجاد مرکز تحقیقاتی و علمی وجود دارد، متذکر شد: استانداری گیلان نیز حمایت مالی و معنوی خود را در قالب تعهدنامه برای ایجاد مرکز منطقه‌ای در استان اعلام می‌کند.
وی اظهار داشت: معاون وزیر تلاش خود را برای پایداری و توسعه برنج عملیاتی کند و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللیUNIDO، UNDP،FAO ،JICA و ECO و بانک توسعه اسلامی (IDB) حمایت لازم را از این مرکز داشته باشند تا برای تحقق اهداف بلند خود در زمینه چالش‌های آینده برنج به‌ویژه تغییرات آب ‌و هوایی گام بردارد.
به گزارش فارس، این کارگاه به مدت دو روز با حضور نمایندگان ارشد کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق،  قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در استانداری گیلان در حال برگزاری است.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول