اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

نیاز 12 میلیون تنی آسیای میانه و غربی به برنج

خبرگزاری فارس: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: نیاز برنج آسیای میانه و غربی در سال 2020 بالغ بر 12 میلیون تن خواهد بود.

نیاز 12 میلیون تنی آسیای میانه و غربی به برنج
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، جهانگیر پرهمت ظهر امروز در کارگاه منطقه‌ای اولویت‌های تحقیقاتی برنج کشورهای آسیای غربی و میانه در سالن غدیر استانداری گیلان، برنج را مهم‌ترین محصول تامین کننده مردم منطقه در راستای تامین امنیت غذایی دانست.
وی افزود: مرکز منطقه‌ای برنج مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی است و ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تلاش‌های زیادی برای تحقق کار و بهبود تولید غذایی به عمل آورده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی مجموعه تولیدات کشاورزی در کشور از سال 1979 را حدود 25 میلیون تن عنوان کرد و افزود: این تولید در سال 2010 به بیش از 103 میلیون تن و در سال 2011 به رکورد 107 میلیون تن رسید که در تولید محصولات غذایی جامعه آمار خوبی است.
این مسئول افزایش تولید محصولات کشاورزی با توجه به خشکسالی سال گذشته را گام‌هایی موثر و مفید دانست و تصریح کرد: ایران بر توسعه سرمایه انسانی و زیرساخت‌های مورد نیاز در تحقیقات و آموزش و توجه روزافزون به روستاها و کشورهای عضو تاکید دارد و از همکاری چند جانبه نیز حمایت می‌کند.
پرهمت آمادگی ایران را برای انتقال تجربیات و بهره‌گیری از تجربیات کشورهای همسایه اعلام کرد و گفت: گرسنگی و سوء تغذیه در دنیا فاجعه است.
وی اضافه کرد: از مدت‌ها قبل گرسنگی و سوء تغذیه بشر را مورد تهدید جدی قرار داده که نمونه آن سومالی است و امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته با چاقی مفرط مواجه هستند و از طرفی دنیا نیز شاهد مرگ و میر در سومالی است که این ناامنی غذایی بسیاری از کشورهای در حال توسعه را تهدیدی می‌کند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور، ناامنی غذایی، ضعف تولید کشاورزی ناشی از بیماری، توسعه نیافتگی، کشاورزی ابتدایی، نداشتن رشد صنعتی و وابستگی به منابع خارجی، نداشتن نیروی کار متخصص، نداشتن ساختار آموزشی و نبود غذایی مناسب را از عوامل بروز این مشکلات نامید.
وی ابراز داشت: در کشورهای در حال توسعه در بخش کشاورزی امنیت غذایی ارتباط نزدیکی با تحولات اقتصادی دارد و باید در سطح روستاها کارهای اساسی صورت گیرد در غیر این صورت کشاورزی پیشرفت نمی‌کند.
پرهمت خاطرنشان کرد: ما به عنوان ذی‌نفعان برنامه‌ریز باید برای تامین امنیت غذایی در کشور خودمان تغییر نگرش و بهبود وضعیت کشاورزی را در کشور ایجاد کنیم و ساز و کارها و امنیت غذایی با رشد جمعیت و اقتصاد کشورها هماهنگ باشد.
وی متذکر شد: آذربایجان، ازبکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ایران کشورهایی هستند که با هم در این زمینه همکاری دارند.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، این کشورها سالانه 9 میلیون تن برنج  مصرف می‌کنند که 6 میلیون تن از واردات برنج است.
این مسئول نیاز برنج کشورهای آسیای میانه و غربی در سال 2020 را بالغ بر 12 میلیون تن اعلام کرد و ابراز داشت: کشورهای آسیای میانه و غربی باید از امروز پیگیر نیازها و ایجاد زمینه برای تولید برنج باشند.
پرهمت گفت: ایران از مراکز دانشگاهی خوب شامل 23 موسسه تحقیقاتی و 31 مرکز آموزش ترویج کشاورزی برخوردار است و این توان را با توجه به ظرفیت‌ها در خود می‌بیند تا آماده همکاری و مشارکت در طرح‌های تحقیقاتی و همکاری با کشورهای منطقه باشد.
وی با اشاره به اینکه مرکز منطقه‌ای تحقیقاتی برنج کشور می‌تواند به عنوان مکانی برای تبادل دانش و ارتقای ظرفیت نیروی انسانی همکاری چندجانبه داشته باشد، اذعان داشت: یکی از محدودیت‌ها کمبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه است.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول