اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

خسارت گرد و غبار به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد قابل محاسبه نیست

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خسارت گرد و غبار به محصولات کشاورزی این استان قابل محاسبه و برآورد نیست.

خسارت گرد و غبار به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد قابل محاسبه نیست
جعفر گرجی‌پور عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار داشت: یکی از عواملی که به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر خسارت زده، عامل گرد و غبار بوده که رقم دقیقی از برآورد خسارات آن وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تلفات و خسارت گرد و غبار به محصولات کشاورزی این استان محسوس و قابل تشخیص بوده ولی امکان اعلام رقم ریالی به عنوان خسارت این پدیده امکان‌پذیر نیست.
وی بیان داشت: نبود سردخانه به ظرفیت کافی در کهگیلویه و بویراحمد نیز موجب ایجاد خسارت به کشاورزان و باغداران این استان شده که در این زمینه ساخت سردخانه‌ با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در دستور کار این سازمان است.
گرجی‌پور ظرفیت سردخانه‌های در دست اقدام این استان را سه هزار و 700 تن اعلام کرد و گفت: احداث سردخانه یکی از پرسودترین فعالیت‌های بخش کشاورزی است که لازم است بخش خصوصی ورود پیدا کرده و نسبت به ساخت سردخانه در کهگیلویه و بویراحمد اقدام کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، میزان تولید محصولات باغی را در این استان 205 هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که 40 درصد از باغات در این استان هنوز به مرحله تولید نرسیده‌اند.
گرجی‌پور اضافه کرد:  کشاورزان در فصل تولید انبوه میوه در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نبود سردخانه ناچارند محصولات خود را با کمترین قیمت بفروشند که این موضوع موجب زیان و ضرر به کشاورزان شده است.
وی تقاضای کم و عرضه زیاد محصولات باغی را در فصول تولید از جمله دلایل فروش این محصولات با قیمت بسیار پایین دانست و عنوان داشت: تولید محصولات باغی کهگیلویه و بویراحمد در حدی بوده که احداث سردخانه توسط سرمایه‌گذار و بخش خصوصی بسیار مقرون به صرفه است.
این مسئول بخش کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد، خشکسالی‌های اخیر را  از دیگر عوامل خسارت‌زا به کشاورزان در این استان دانست و یادآور شد: در شهرستان بویراحمد به نسبت میانگین 4 سال گذشته، 148.6 میلی‌متر و در شهرستان دنا 94.8 میلی‌متر کاهش بارندگی داشتیم.
وی ادامه داد: کاهش بارندگی در شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی و گچساران به ترتیب، 91.2، 63.6 و 49.8 میلی‌متر بوده است.
گرجی‌پور ابراز داشت: آمار اعلام شده از کاهش بارندگی‌ها در حالی‌است که ظاهر آمار هواشناسی نشان از افزایش بارندگی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد دارد ولی به‌لحاظ پراکنش نامناسب زمانی بارندگی‌ها، این استان در میان استان‌های زیان‌دیده از خشکسالی‌ها بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد رقم ریالی خسارات خشکسالی را در بخش کشاورزی این استان بسیار بالا دانست.
گرجی‌پور، مهار آب‌های سطحی، احداث سد، توسعه آبیاری‌های تحت فشار و نوین، احداث بندهای خاکی، توسعه باغات در اراضی شیبدار، توسعه و تولید محصولات سالم و ارگانیک، کاهش مصرف کود و سموم و افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی را از جمله اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول