اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خشکسالی یزد همچنان قربانی می‌گیرد/

نابودی هزار درخت پسته اردکان بر اثر خشکسالی

خبرگزاری فارس: بر اثر بروز خشکسالی بی‌سابقه در شهرستان اردکان و گرمای شدید آفتاب، بیش از هزار راس درخت و بین چهار تا پنج تن محصول پسته باغ بزرگ کشاورز اردکانی در مزرعه پاگنده خشکیده و از بین رفت.

نابودی هزار درخت پسته اردکان بر اثر خشکسالی
به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، استان یزد امسال وارد پانزدهمین سال خشکسالی خود شد و خشکسالی‌های مستمر رمق باغ‌ها و مزارع این استان را گرفت و قنات‌ها و چاه‌ها یکی پس از دیگری خشک شدند.
خسارات خشکسالی در استان یزد در برخی موارد قابل تخمین زدن نیست اما بر اساس نظر کارشناسان هزار میلیارد خسارت خشکسالی به بخش‌های مختلف استان یزد وارد شده است.
60 درصد باغات، همه قنات‌ها، 20 درصد زمین‌های زراعی و ... به طور کامل از بین رفته‌اند.
در این میان برخی محصولات نظیر انار و پسته و به لحاظ برخورداری از ارزش افزوده‌ای که دارند، خسارات بیشتری را متحمل شده‌‌اند.
اردکان که به نوعی قطب تولید پسته استان یزد به شمار می‌رود امسال فقط در یکی از باغ‌هایی که مربوط به یک کشاورز نمونه بود، هزار راس درخت پسته خود را از دست داد.
حاج خالق دهستانی، کشاورز نمونه اردکانی در این این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردکان اظهار داشت: بیش از 52 سال است که به کار کشاورزی و پرورش درخت پسته و انار در اردکان مشغول هستم و پیش از خشکسالی کم‌سابقه اخیر هر سال 10 تا 12 تن پسته از 2هزار راس درخت خود در این مزرعه برداشت می‌کردم.
وی با ابراز نگرانی شدید از شرایط به وجود آمده افزود: امسال بین چهار تا پنج تن محصول پسته و دو تن محصول انار خود را از دست داده‌ام و بقیه محصول نیز به دلیل کم‌آبی و گرمای بیش از حد هوا و بروز آفات گیاهی کیفیت مطلوبی ندارد و برداشت آن برایم مقرون به صرفه نیست.
این کشاورز نمونه از مسئولان خواست با احیای یک رشته قنات در مزرعه پاگنده اردکان و آبرسانی به موقع مانع از مرگ مزرعه، باغ و تلف شدن محصولات آن شوند.
مدیر مرکز تحقیقات پسته اردکان نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد بحران به وجود آمده در مزرعه کشاورز اردکانی گفت: خشکسالی امسال بیش از 40 درصد درختان پسته این مزرعه را دچار سبزخشکی کرده و متاسفانه هم برگ درخت و هم محصول آن خشکیده و از بین رفته است.
مصطفی میراب زاده میزان خسارت وارده به این مزرعه را 500 میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: میزان خسارت بیش از 40 درصد محصول پسته و 30 درصد محصول انار را با وزن تقریبی هفت تن شامل می‌شود.
وی همچنین درباره وضعیت خشکسالی در بخش‌های سه‌گانه شهرستان اردکان افزود: متاسفانه در سال جاری به دلیل شدت تابش آفتاب، گرمای شدید و نوسانات دما با خشکسالی بی‌سابقه و وحشتناکی در سطح شهرستان مواجه هستیم.
این کارشناس کشاورزی کل خسارت وارده به شهرستان را در بخش باغات پسته 150 میلیارد ریال و در بخش باغات انار 40 میلیارد ریال تخمین زد و هشدار داد: در صورت بی‌توجهی مسئولان، صنعت کشاورزی در این شهرستان نابود خواهد شد و کشاورزان یکی پس از دیگری باغات و مزارع خود را رها کرده و خانه‌نشین می‌شوند.
میراب‌زاده درباره افزایش چشمگیر طغیان کنه و آفات دیگر در باغات شهرستان اردکان نیز هشدار داد و تاکید کرد: بیش از 40 درصد باغات انار و پسته دچار خسارت شدید شده و محصولات در امان مانده از خشکسالی نیز با افت کیفیت روبرو هستند.
معاون اداره جهاد کشاورزی شهرستان اردکان با هشدار جدی به مسئولان در مورد نابودی باغات و مزارع کشاورزان اردکانی بر اثر خشکسالی بی‌سابقه در 50 سال اخیر بیان کرد: انتظار می‌رود با تامین منابع آبی،پوشش انهال و لوله‌گذاری به صورت بلاعوض بخش کوچکی از خسارات وارد شده به کشاورزان بازگردانده شود.
حوزه آبخیز دشت یزد ـ اردکان با مساحت تقریبی یک میلیون و 595 هزار هکتار در بخش شمالی استان یزد واقع شده و حدود 12.3 درصد از مساحت 13 میلیون هکتاری استان یزد را شامل می‌شود.
متوسط بارندگی سالانه در این حوزه به ترتیب از 180 میلیمتر در مناطق کوهستانی تا کمتر از 40 میلیمتر در دشت یزد متغیر است که از پراکنش بسیار نامساعدی برخوردار است.
بررسی پارامترهای اقلیمی نیز از تشدید روند خشکسالی به ویژه افزایش خشکسالی در چند سال اخیر و تاثیرات نامطلوب بر بخش‌های مختلف به ویژه صنعت و کشاورزی این شهرستان و استان حکایت دارد.
همچنین با کاهش قابل ملاحظه بارندگی در سال‌های گذشته، خشکسالی به اوج خود رسیده است و استمرار این روند همچون زلزله ویرانگری است که به تدریج حیات گیاهی، جانوری به ویژه حیات وحش و کشاورزی و صنعت را به ورطه نابودی میکشاند.
همچنین بروز این پدیده در شهرستان اردکان و استان یزد تاثیرات نامطلوب شدیدی بر طبیعت، اقتصاد و زندگی مردم بر جای گذاشته است.
این پدیده با توجه به وسعت زیاد و روستاهای پراکنده شهرستان اردکان نگرانیهای جدی را برای مردم مناطق مختلف به ویژه روستاییان به وجود آورده است به طوری که بسیاری از روستاییان کشاورز و دامدار را با مشکل کم‌آبی و حتی بی‌آبی روبرو کرده است.
استان یزد در سال جاری زراعی 52 میلیمتر بارندگی داشته که حتی یک میلیمتر آن به سفره‌های زیرزمینی و شاید کمتر از سه میلیمتر آن هم به آب‌های سطحی نرسیده باشد.
در سال جاری هیچ یک از رودخانه های استان آب جاری نداشته به جز رودخانه ده‌بالا در تفت و اعظم هرات که از 100درصد رودخانه‌های کل استان، پنج درصد جاری بوده است.
استان یزد، خشک‌ترین و بحرانی‌ترین استان در کشور است و برای چندمین سال متوالی، با بارش کمتر از متوسط بلند مدت روبرو بوده است و در 50 سال اخیر 186 قنات از دروازه قرآن یزد به طرف اردکان خشک شده است.
حال با این وضعیت بحرانی، فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی آب، وظیفه شرعی و دینی هر ایرانی مسلمان است و باید با جداسازی آب شرب از آب مصرفی برای شستشو، آبیاری و سایر مصارف در صرفه‌جویی آب گام موثری برداریم.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول