اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی/29

بازار «دوردوی»؛ قلب تجارت آسیای مرکزی+تصاویر

بازار «دوردوی» با فراوانی مراکز فروش اجناس و اقلام مختلف و همچنین پایین بودن قیمت‌ها، جایگاه نخست را در میان بازارهای آسیای مرکزی از آن خود کرده است.

بازار «دوردوی»؛ قلب تجارت آسیای مرکزی+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، بازار «دوردوی» بزرگترین بازار در کل آسیای مرکزی محسوب می‌شود که بیشتر در قالب کانکس‌هایی است که در آن اجناس مختلف به فروش می‌رسد.

این بازار که در حومه شهر بیشکک قرار دارد، علاوه بر ایجاد مشاغل زیاد برای بخش چشمگیری از اهالی قرقیزستان به مکانی برای گردش و بازدید توریست‌ها نیز تبدیل شده است.

ویژگی اصلی این بازار علاوه بر بزرگ بودن و تنوع کالاهای عرضه شده در آن، نزدیکی به مرز چین یکی از ارزانترین مناطق خرید کالا در آسیای مرکزی می‌باشد.

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که این مجموعه عظیم تجاری به عنوان یک شهر جداگانه در حومه بیشکک محسوب شده که در آن اجناسی از کشورهای چین، ترکیه، سوریه، هند، روسیه، قزاقستان و برخی کشورهای دیگر دادوستد می‌شود.

در این مجموعه عظیم تجاری می‌توان انواع پوشاک، کفش، مبلمان، فرش، ظروف، محصولات ورزشی، لوازم خانگی، تجهیزات صوتی و تصویری، لوازم کسب و کار، محصولات و مواد ساختمانی، لوازم‌التحریر، اقلام تزئینی، جواهرات، اسباب‌بازی، مواد غذایی و بسیاری اقلام دیگر را خریداری کرد.

با توجه به گسترگی این بازار و بازدید هر روزه عده زیادی از ساکنان و گردشگران در این مجموعه مکان‌هایی را نیز برای پذیرایی از آنان در نظر گرفته شده که بیشتر با غذاهای سنتی از مشتریان پذیرایی می‌کنند.

ارزان بودن اجناس این بازار در حدی است که بسیاری از بازرگانان روس و قزاق به این نکته اذعان دارند که خرید از بازار «دوردوی» معادل 4-2 برابر ارزانتر از خرید همان کالا با کیفیت یکسان در درب منزل می‌باشد.

این درحالی است که با تقویت روند همگرایی اقتصادی در حوزه اوراسیا و پیوستن قرقیزستان به اتحادیه گمرکی، قوانین این اتحادیه در مرزهای قرقیزستان اعمال خواهد شد و به باور کارشناسان دیگر امکان ورود کالا با قیمت ارزان از مرز این کشور با چین وجود نداشته ضمن اینکه همسانی قیمت‌ها در فضای این اتحادیه قطعا بالا رفتن قیمت‌ها در این کشور را در پی خواهد داشت که این امر ممکن است برای بخش‌هایی از این بازار بزرگ زیان‌هایی را دربر داشته باشد.

با این وجود، مقامات قرقیزستان در تلاش هستند تا با اتخاذ تدابیر و تدوین و اجرایی کردن برخی برنامه‌ها و مساعدت‌ها، این بازار عمده کالا در آسیای مرکزی را رونق دهند.

آنچه در پی می‌بینید تصاویری از مغازه‌های این مجموعه عظیم تجاری می‌باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول