اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی/۷

جشن پاییزی تاجیک‌ها با طعم خربزه+تصاویر

جشن خربزه نیز همانند جشن عسل از آیین‌های دیدنی در تاجیکستان در آغاز فصل پاییز است که بر پایه آداب و رسوم رایج در بین کشاورزان این کشور برگزار می‌شود.

جشن پاییزی تاجیک‌ها با طعم خربزه+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، جشن خربزه همانند جشن عسل سالی یک بار در اوایل فصل پاییز زمانی که کشاورزان بخش عمده محصولات خود را جمع‌آوری می‌کنند، ابتدا در مراکز ولایات راه‌اندازی و پس از آن یک جشن سراسری در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.

جشن سراسری خربزه با حضور کشاورزان برتر از نواحی و ولایت‌های سغد، ختلان و نواحی تابع مرکز در محدوده بازارهای «شامنصور»، «سخاوت» و «قریه بالا» با نمایش فراورده‌های کشاورزی برگزار شد.

«عصا رضایف» یک مسئول نهاد تعاونی تاجیکستان موسوم به «تاجیک‌مطلوبات» که از سازمان‌دهندگان این جشن است به خبرنگار فارس گفت: جشن خربزه سابقه 30 ساله داشته و اقدامی مهمی در جهت ترویج مهارت کشاورزان و فروش محصولات آنان است.

وی افزود: این جشن به‌ منظور نمایش و فروش بهترین انواع محصولات کشاورزی برگزار شده و وسیله‌ای برای تشویق کشاوران، تجار و خریداران است.

وی تصریح کرد: جشن خربزه یک نام نمادی بوده و در ردیف انواع مختلف خربزه محصولات دیگر «خویشاوند» آن مانند هندوانه، کدو و همچنین دیگر فراورده‌های دیگر به نمایش گذاشته می‌شود.

این مسئول نهاد تعاونی با ذکر اینکه اقلیم و آب‌وهوای مناطق مختلف تاجیکستان با هم تفاوت دارد، تأکید کرد: محصولات کشاورزی نیز در هر یک از مناطق تاجیکستان از نگاه کیفیت و طعم با یکدیگر فرق دارند، بنابراین انواع فراورده‌های کشاورزی که در این جشن از نواحی منطقه «سغد» حدود 500 کیلومتری شمال کشور ارائه می‌شود بیشتر خریدار داشته و این یک راه دیگر بازاریابی محصولات کشاورزان سغدی است.

این درحالی است که بخشی از مردم به برگزاری چنین جشن‌هایی عادت کرده و تمام سال برای برگزاری آن تلاش می‌کنند.

«نورالدین بابایف» یکی از ساکنان شهر دوشنبه معتقد است که راه‌اندازی این جشن، فرصتی برای آشنایی با محصولات نواحی مختلف است.

وی ضمن ذکر انواع خربزه‌های عرضه‌شده در غرفه‌ها، تأکید کرد: انواع خربزه‌هایی با نام‌های «امیری»، «ماهتابی»، «گرگ‌کله»، «قندک»، «آب‌نبات»... از جمله فروارده‌هایی است که در این جشن قابل تماشا و برای خرید در دسترس بود.

**افسانه «عروسی خربزه»

افسانه عروسی خربزه نیز حاصل تخیل یک مرد کشاورز است که در مصاحبه با خبرنگار فارس بیان کرد.

وی «بابا غفور» نام داشته و از شرکت‌کنندگان این جشنواره بود که از ناحیه «ناو» ولایت سغد حاصل رنج دهقانی خود را برای فروش و نمایش به «دوشنبه» آورده‌ بود.

این مرد که چهره‌اش از نور آفتاب سوخته شده‌ بود، تصریح کرد: روزی نوه کوچکم پرسید چرا خربزه‌های بزرگ در کنار خربزه‌های  کوچک سبز می‌شود؟ پاسخ دادم که خربزه‌های بزرگ پدر و مادر خربزه‌های کوچک هستند و نوه‌ام تا این حرف را شنید گفت پس خربزه‌ها هم عروسی می‌کنند من هم پاسخ دادم بله عروسی می‌کنند.

این مرد کشاورز تصریح کرد که قصه عروسی خربزه این طور شکل گرفته و به این مضمون در نمایشگاهی که در سطح ولایت برگزار شد، داستان عروسی خربزه را به نمایش گذاشتیم که تماشاگران بسیاری از آن استقبال کردند.

به گفته وی، این صحنه نمایش در جشنی که رئیس جمهور تاجیکستان نیز در آن حضور داشت نیز به نمایش گذاشته شد و چون «امامعلی رحمان» خود با زندگی کشاورزان آشنایی دارند از دیدن این صحنه بسیار شاد شد و پیشنهاد کرد که آن را در جشن سراسری خربزه برای «دوشنبه» نیز برگزار کنیم.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول