اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی/5

«دوشنبه» شهر فواره‌های زیبا+تصاویر

«دوشنبه» پایتخت تاجیکستان با 100 کیلومتر مربع مساحت در ارتفاع 2706 متری از سطح دریا واقع شده و به علت وجود فواره‌های زیاد به شهر فواره‌ها شهرت دارد.

«دوشنبه» شهر فواره‌های زیبا+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان است و با 100 کیلومتر مربع مساحت در ارتفاع 2706 متری از سطح دریا واقع شده است.

بنا به گفته منابع تاریخی این شهر در سال 1924 میلادی زمانی که به عنوان پایتخت تاجیکستان در ترکیب اتحاد شوروی سابق برگزیده شد یک روستایی با جمعیت چند هزارنفری و متشکل از منازل یک‌طبقه‌ای بود.

«غفور شیرمت‌اف» یک محقق تاریخ دوشنبه و کارمند بخش آثار تاریخی کتابخانه ملی تاجیکستان بر این نظر است که انتخاب دوشنبه به عنوان مرکز اداری یک جمهوری در آن زمان با توجه به موضع جغرافیایی و با درنظرداشت وجود آب رودخانه‌هایی بوده که از 2 طرف آن جاری است.

این محقق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: رودخانه‌های موجود در حومه دوشنبه اساسی برای اجرای طر‌های عمرانی، آبادی و شکوفایی این شهر در حدود 90 سال موجودیت آن بوده‌ است.

به گفته وی باغ‌ و بلوارهای سرسبز شهر، تمام بخش خدمات آبرسانی شهر و همچنین موجودیت فواره‌هایی که بی‌حساب در هر منطقه آن بنیاد شده‌ همه از آب این 2 رودخانه با نام‌های «دوشنبه» و «کافرنهان» بهره می‌گیرند.

با یک نگاه می‌توان دید که دوشنبه شهری دارای سیمای معاصر و با آثار بهم‌ آمده از معماری و شهرسازی‌های شرقی و غربی است.

فواره‌های واقع در میدان‌ها، خیابان‌ها و خارج از ساختمان‌های ادارات دولتی و دفاتر سازمان و شرکت‌ها همزمان با اینکه یک آثار زیبایی است، همچنین وسیله‌ای برای تنظیم و تمیز کردن آب‌وهوای شهر نیز است.

مهمانانی که به دوشنبه می‌آیند اهمیت این فواره‌ها را به خصوص در فصل گرمای تابستان و پاییز خیلی خوب احساس می‌کنند.

مقامات رسمی شهرداری تا به حال معلوم نکرده‌اند که در دوشنبه دقیقا چه تعداد فواره وجود دارد.

اما گفته می‌شود که تعداد تمام فواره‌های کوچک و بزرگ در این شهر از یک هزار عدد بیشتر است.

فواره‌های اصلی دوشنبه در میدان مرکزی شهر در پارک «رودکی» و جنب میدان «دوستی» ساخته شده‌اند. 

قدیمی‌ترین فواره در شهر دوشنبه در میدان موسوم به «800 سالگی مسکو» روبه‌روی تئاتر آپرا و باله به نام «عینی» ساخته و فعال است.

عملیات ساخت این تئاتر که نام نویسنده برجسته تاجیک «صدرالدین عینی» را دارد سال‌ 1946 میلادی یا درست یک سال پس از پایان جنگ دوم جهان انجام شده است.

این فواره در تابستان امسال نوسازی شده و اکنون افشانه آب آن با صدای موسیقی و نور فانوس‌های رنگارنگ تنظیم می‌شود.

شاید به این دلیل است که آب این فواره را پس از تعمیر و تجدد فقط شب‌ها فعال می‌کنند.

شهر دوشنبه که سال آینده نودمین سالگرد پایتخت انتخاب شدنش را جشن می‌گیرد، اکنون یک میلیون جمعیت دارد و شهری است مطابق با استانداردهای شهرسازی معاصر و همزمان شهری که بیش از یک هزار فواره نیز دارد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول