اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی/20

«آخوند بابا» ترکمنستان آخرین شاهکار معماری اسلامی+تصاویر

مرو قدیم متشکل از آثار متعدد تاریخی و معماری اسلامی است که مجموعه تاریخی مدرسه دینی «آخوند بابا» واقع در 30 کیلومتری جنوب مرو قدیم، یکی از آخرین اماکن تاریخی باقیمانده دارای شهرت جهانی مرو قدیم می‏‌باشد.

«آخوند بابا» ترکمنستان آخرین شاهکار معماری اسلامی+تصاویر

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به استان «مرو» واقع در جنوب ترکمنستان، مجموعه تاریخی موسوم به مدرسه «آخوند بابا» واقع در نزدیکی روستای «تازه دور موش»(زندگی نو) استان مرو، یکی از آخرین شاهکارهای معماری معاصر دینی و اسلامی بود که شکل و شمایل و دیوارهای آن حکایت از تدریس و فراگیری علم و دانش دینی–اسلامی این سرزمین دارد.

«جعفر آقا» سرپرست مجموعه تاریخی آخوند بابا در مصاحبه با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به مرو قدیم، ضمن تشریح تاریخچه مختصری از این مجتمع آموزشی دینی، گفت: این مدرسه به افتخار آخوند «خواجه‏‌گلدی» که مدرس و سرپرست و مؤسس این مدرسه بوده است، نام‌گذاری شده‌‏است.

جعفر آقا افزود: این مدرسه در سال 1810 میلادی (بیش از 200 سال پیش) پایه‌گذاری و به سبک معماری اسلامی احداث شده‌‏است که هم اکنون یکی از مکان‌های زیارتی زائران و علاقه‏‌مندان به اماکن تاریخی و دینی این سرزمین می‏‌باشد.

وی که خود را نیز از نبیره‌های آخوند خواجه‏‌گلدی معرفی کرد، همچنین تصریح کرد: این مدرسه دارای 40 حجره بوده و در هر کدام از حجره‌ها 4 نفر از طلاب علوم دینی اقامت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: گزارش‏‌های قدیمی حاکی از آن است که هر سال بیش از 100 نفر از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده و به مناطق همجوار و یا سایر مناطق و شهرهای ترکمنستان، جهت ادامه تحصیل و یا انجام وظیفه دینی و علمی اعزام می‌شده‌اند.

وی در ادامه گفت: آخوند خواجه‏‌گلدی در سال 1924 میلادی در سن 87 سالگی، درگذشت. گفته می‌شود که برخی از نبیره‌های این آخوند بالا مقام که در این مجتمع مدفون گشته‏‌است، در ایران نیز زندگی می‌کنند. البته اطلاعات مکتوب بیشتر در این زمینه در بین ترکمن‌های ایران موجود می‏‌باشد.

وی گفت: متأسفانه ما اطلاعات بیشتری از مدرسه آخوند بابا و شخصیت آخوند خواجه‏‌گلدی نداریم و اما این منطقه و شخصیت مذکور در بین مردم محلی و استان مرو از احترامی ویژه برخوردار هستند و این در حالی است که در محوطه این مدرسه یک مسجد جدید نیز از سوی خیرین منطقه احداث شده که هر جمعه در آن نماز جماعت اقامه می‏‌شود.

در این مجموعه تاریخی، علاوه بر ساختمان‌های اصلی آموزشی، ساختمان‌های جانبی همچون آشپزخانه، انبار، سالن اجتماعات و مباحث علمی و مهمان‌سرا نیز به چشم می‌خورد که کلیه دیوارهای باقی‌مانده بر اثر بارش برف و باران رو به خرابی هستند.

مرو قدیم یکی از کهن‌ترین و مهمترین شهرهای خراسان بزرگ در قدیم و به عنوان مرکز دین و علم مشرق زمین و دنیای اسلام مشهور بوده است.

لازم به ذکر است که براساس مستندات تاریخی، مرو قدیم که امروز از آن به عنوان مرکز استانی به همین نام یاد می‏‌شود در محلی به نام «مارگوش» یا «مارگیانیا» قرار داشته است.

شهر مرو قدیم از این جهت معروفیت تاریخی دارد که دو سال امام رضا(ع) در آن اقامت داشته است و آثاری از محل سکونت این امام همام به نام قدمگاه در این منطقه وجود دارد.

این مکان محلی برای زیارت مشتاقان حضرت امام رضا(ع) در ترکمنستان به ویژه ترکمن‌ها تبدیل شده‌ است. مکانی که زمانی در کنار آن کاخ باشکوه مأمون خلیفه عباسی قرار داشت ولی مردم بدون توجه به این کاخ توجه خود را به منزل حقیرانه امام هشتم معطوف می‌داشتند.

مجموعه تاریخی ـ فرهنگی مرو قدیم با وسعتی بیش از 2 هزار هکتار در جوار شهر کنونی مرو جدید واقع شده و آثار تمدنی دوران‌های مختلف تاریخی از 6 قرن پیش از میلاد و دوران اسلامی را در خود جای داده‏ است.

مرو قدیم با قدمت چند هزار ساله و شهرتی به‌سزا به لحاظ تاریخی، محل ظهور تمدن‌های ایرانی ـ اسلامی در دوران‌های مختلف بوده و آثار برجای مانده در آن نشان‌دهنده عمق فعالیت‌های فرهنگی و هنری ایرانیان در اعصار گذشته است.

منطقه عمومی مجموعه تاریخی ـ فرهنگی مرو قدیم، حفاظت شده می‌باشد و این مجموعه در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده ‏است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول