اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

در مذاکرات قراردادی را امضا نمی کنیم

محمد علی رجایی: ما قراردادی را پشت میز مذاکره امضا نخواهیم کرد. رزمندگان می دانند که برای دفاع از عزت و شرف کشور راهی جز جنگ وجود ندارد و این رفت و آمدها به دردی نمی خورد ، بهترین قرارداد را می توان در جبهه ها با پیروزی در جنگ به امضا رسانید.

در مذاکرات قراردادی را امضا نمی کنیم

رخدادهای 19 و 20 فروردین 1360

چکیده

 

  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا طی حکمی آیت الله اشراقی را به عنوان نماینده خود در هیئت سه نفره حل اختلاف برگزید.
  • احمد اشرف اسلامی طی حکمی از سوی محمد علی رجایی نخست وزیر به عنوان معاون نخست وزیر در امور حقوقی و مجلس منصوب شد.
  • محمد هاشمی معاون و مشاور سیاسی نخست وزیر: کشاندن پای ابرقدرت ها به منطقه و کمک به سلطه آن ها به صلاح اسلام و مسلمین نیست.
  • خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد قاضی فدرال آمریکا ادعای بانک گیرارد  علیه ایران را باطل اعلام کرد وبدین ترتیب دارایی های ایران که در بانک فیلادلفیا توقیف بودند آزاد شد.
  • محمد علی رجایی نخست وزیر گفت : رفت و آمد هیئت های صلح ممکن است تزلزل ایجاد کند ولی ما قراردادی را پشت میز مذاکره امضا نخواهیم کرد.
  • هیئت صلح 4 نفره جنبش غیرمتعهدها دیروز دهلی نو را ترک کرده و برای انجام یک ماموریت 5 روزه عازم بغداد شد.
  • خبرگزاری پارس به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد سوریه نماینده نظامی آمریکا را نپذیرفت.
  • گفته می شود همکاری نظامی مشترک آمریکا ، عربستان ، عراق ، مصر ، اردن و عمان جایگزین پیمان سنتو خواهد شد و این مهمترین نتیجه سفر اخیر هیگ به خاورمیانه است .
  • دادستانی کل انقلاب اسلامی ایران در ارتباط با انتشار مطبوعات و تشکیل احزاب و برگزاری میتینگ ها و تظاهرات اطلاعیه ای منتشر کرد.

  19 فروردین 1360

هیئت سه نفری حل اختلافات مسئولان تکمیل شد

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا طی حکمی آیت الله اشراقی را به عنوان نماینده خود در هیئت سه نفره حل اختلاف برگزید.(1) گفتنی است بر اساس امر امام هیئت 3 نفره حل اختلاف تشکیل شده است تا اختلاف مسئولان کشور را بررسی و متخلف یا متخلفان را به مردم معرفی کند. اعضای هیئت با انتخاب آیت الله اشراقی از سوی رئیس جمهور تکمیل شده اند . از سوی امام خمینی آیت الله مهدوی کنی و از سوی آقایان نخست وزیر ، آیت الله بهشتی و هاشمی رفسنجانی نیز آیت الله محمد یزدی قبلا معرفی شده بودند.

نامه دفتر رئیس جمهور به دادستانی در مورد ناامنی در برخی شهرها

دفتر رئیس جمهور طی نامه ای به دادستان کل کشور با اشاره به ناامنی و درگیری منجر به قتل و جرح در بعضی از شهرستان ها خواستار اعزان هیئت عالی از سوی دادستانی آن مناطق جهت تحقیق در جزئیات آن حوادث شد.(2) خبر دیگر در این زمینه آن که سرهنگ وحید دستجردی رئیس کل شهربانی با بنی صدر دیدار و در این ملاقات بنی صدر برای تامین امنیت و انتظامات در شهرستان ها دستوراتی داد.(3)

 

خبرگزاری پارس به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد سوریه نماینده نظامی آمریکا را نپذیرفت. این کشور به خاطر تحولات اخیر لبنان از پذیرفتن موریس درایر که همراه با الکساندر هیگ به خاورمیانه سفر کرده است و در نظر داشت سری به سوریه نیز بزند و با مقامات این کشور دیدار کند خودداری کرد.

معاون نخست وزیر در امور حقوقی و امور مجلس تعیین شد

احمد اشرف اسلامی طی حکمی از سوی محمد علی رجایی نخست وزیر به عنوان معاون نخست وزیر در امور حقوقی و مجلس منصوب شد.(4)

محمد هاشمی: کمک به سلطه ابرقدرت ها به صلاح اسلام و مسلمین نیست

محمد هاشمی معاون و مشاور سیاسی نخست وزیر در دیدار با سفرای کشورهای سوریه ، ترکیه و کاردار یمن شمالی و همچنین دو تن از اعضای سیاسی کمیته خلق لیبی گفت : خطر رژیم اشغالگر قدس جدی است و اگر مسلمین در برابر این جرثومه فساد اقدام جدی نکنند پشیمان خواهند شد. وی ادامه داد : کشاندن پای ابرقدرت ها به منطقه و کمک به سلطه آن ها به صلاح اسلام و مسلمین نیست.(5)

دارایی ایران در بانک فیلادلفیا آزاد شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد قاضی فدرال آمریکا ادعای بانک گیرارد  علیه ایران را باطل اعلام کرد وبدین ترتیب دارایی های ایران که در بانک فیلادلفیا توقیف بودند آزاد شد.(6)

 

20 فروردین 1360

نخست وزیر : قراردادی با هیئت صلح پشت میز مذاکره امضا نمی کنیم

محمد علی رجایی نخست وزیر گفت : رفت و آمد هیئت های صلح ممکن است تزلزل ایجاد کند ولی ما قراردادی را پشت میز مذاکره امضا نخواهیم کرد. وی اظهار داشت : با توجه به روحیه خوب رزمندگان ما که همواره مصمم هستند از خاکشان دفاع کنند و فریب این رفت و آمدها را نمی خورند اصولا این رفت و آمدها تزلزل ایجاد می کند یعنی این که ممکن است سرباز را به این فکر وادارد که خوب حالا که این ها دارند صلح می کنند چه دلیلی دارد من خود را به کشتن بدهم اما خوشبختانه روحیه رزمندگان ما اصلا خدشه برنمی دارد.

نخست وزیر ادامه داد : رزمندگان می دانند که برای دفاع از عزت و شرف کشور راهی جز جنگ وجود ندارد و این رفت و آمدها به دردی نمی خورد ، بهترین قرارداد را می توان در جبهه ها با پیروزی در جنگ به امضا رسانید.(7)

خبر دیگر در این زمینه آن که هیئت صلح 4 نفره جنبش غیرمتعهدها دیروز دهلی نو را ترک کرده و برای انجام یک ماموریت 5 روزه عازم بغداد شد. وزیر خارجه هند این ماوریت را بسیار حساس و اوضاع را دشوار توصیف کرد. (8)

سوریه نماینده نظامی آمریکا را نپذیرفت

خبرگزاری پارس به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد سوریه نماینده نظامی آمریکا را نپذیرفت. این کشور به خاطر تحولات اخیر لبنان از پذیرفتن موریس درایر که همراه با الکساندر هیگ به خاورمیانه سفر کرده است و در نظر داشت سری به سوریه نیز بزند و با مقامات این کشور دیدار کند خودداری کرد.(9)

 

کلیه احزاب و گروه هایی که بر ضد جمهوری اسلامی ایران اعلام مبارزه مسلحانه کرده اند چنان چه موضع قبلی خود را رها کنند و سلاح های خود را تحویل دهند و موضع جدید خود را رسما اعلام کنند می توانند  در چهارچوب قانون فعالیت سیاسی داشته باشند .

همکاری مشترکی که جایگزین سنتو می شود

سفر الکساندر هیگ وزیر خارجه آمریکا به کشورهای منطقه از جمله مصر ، عربستان و رژیم صهیونیستی امروز پایان یافت . وی در سفر به عربستان پیشنهاد آمریکا برای امانت دادن 4 هواپیمای جاسوسی آواکس به دولت ریاض را مطرح و تاکید کرد این هواپیماها در سال 1985 به عربستان فروخته خواهد شد. گفته می شود همکاری نظامی مشترک آمریکا ، عربستان ، عراق ، مصر ، اردن و عمان جایگزین پیمان سنتو خواهد شد و این مهمترین نتیجه سفر اخیر هیگ به خاورمیانه است . (10)

مقررات چاپ و انتشار مطبوعات در سراسر کشور اعلام شد

اداره کل مطبوعات و نشریات وزارت ارشاد اسلامی طی اطلاعیه ای ضوابط و مقررات چاپ و نشر جراید را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه نظر به این که بسیاری از پروانه های مطبوعاتی به دلایل مختلف قانونی از قبیل عدم انتشار به مدت طولانی عدم تجدید پروانه و تطبیق با لایحه جدید قانونی مطبوعات مصوب شورای انقلاب اسلامی و موارد دیگر فاقد اعتبار قانونی می باشد بدین وسیله مدیران مطبوعات باید مواردی را در نظر داشته باشند.

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است : چاپخانه ها تنها مجاز به چاپ مطبوعاتی هستند که اعتبار پروانه انتشار آن ها کتبا از سوی وزارت ارشاد اسلامی مورد تائید قرار گیرد و صاحبان امتیاز مطبوعات جهت اخذ تائیدیه فوق الذکر می توانند در تهران به اداره کل مطبوعات و نشریات وزارت ارشاد اسلامی و در شهرستان ها به اداره کل ارشاد اسلامی استان مراجعه کنند.(11)

خبر دیگر در این زمینه آن که دادستانی کل انقلاب اسلامی ایران در ارتباط با انتشار مطبوعات و تشکیل احزاب و برگزاری میتینگ ها و تظاهرات اطلاعیه ای منتشر کرد. آیت الله قدوسی در این اطلاعیه تاکید کرد : برگزاری میتینگ و تظاهرات با توجه به شرایط جنگی منوط به اجازه وزارت کشور بوده و نشر مطبوعات نیز منوط به کسب اجازه از وزارت ارشاد اسلامی است. آیت الله قدوسی تصریح کرد : از این تاریخ کلیه احزاب و گروه های مسلح موظف هستند سلاح های خود را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا مقامات انتظامی با اخذ رسید تحویل دهند.

در بند 6 این اطلاعیه نیز آمده است : کلیه احزاب و گروه هایی که بر ضد جمهوری اسلامی ایران اعلام مبارزه مسلحانه کرده اند چنان چه موضع قبلی خود را رها کنند و سلاح های خود را تحویل دهند و موضع جدید خود را رسما اعلام کنند می توانند  در چهارچوب قانون فعالیت سیاسی داشته باشند در غیر این صورت طبق قانون در دادگاه های انقلاب محاکمه می شوند و بر اساس قوانین اسلامی مربوط به محارب با آن ها رفتار خواهد شد.(12)

پی نوشت :

1- کیهان، 19 فروردین 1360 ، صفحه 11

2- اطلاعات ، 19 فروردین 1360 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 19 فرودین 1360، صفحه 2

4- اطلاعات ، 19 فروردین 1360 ، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 19 فروردین 1360 ، صفحه 1

6- کیهان ، 19 فروردین 1360 ، صفحه 12

7-  جمهوری اسلامی ، 20 فروردین 1360 ، صفحه 8

8- اطلاعات ، 20 فروردین 1360 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 20 فروردین 1360 ، صفحه 16

10- اطلاعات ، 20 فروردین 1360 ، صفحه 1 و 16

11- اطلاعات ، 20 فروردین 1360 ، صفحه 1

12- جمهوری اسلامی ، 20 فروردین 1360 ، صفحه 8

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول