اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

شکایت مردمی از رئیس جمهور یاغی

آیت الله بهشتی: آن چه الان مطرح است دو چیز است : عده ای که در حادثه 14 اسفند کتک خورده اند و بدنشان سیاه بوده و زخمی شده اند و پزشکی قانونی هم آثار ضرب را تائید کرده است از خود آقای رئیس جمهور هم شکایت کرده اند و گفته اند که ایشان دستور حمله را صادر کرده اند.

شکایت مردمی از رئیس جمهور یاغی

رخدادهای 21 اسفند 1359

چکیده

  • آیت الله بهشتی: ما یک خواسته بیشتر نداریم و آن این است که آقای رئیس جمهور ، رئیس جمهور این قانون اساسی باشند و در چهارچوب وظایف قانونیشان به مردم و انقلاب خدمت کنند.
  • آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور از عدم همکاری دفتر ریاست جمهوری با دادستانی برای بررسی حوادث 14 اسفند خبر داد.
  • حجت الاسلام محمد منتظری: ما به هیچ وجه در این کشوری که کشور شهادت و خون هست اجازه نخواهیم داد که جناح ها و تیپ هایی که مخالف خط انقلاب اسلامی هستند بخواهند به قدرت برسند و بخواهند انقلاب را از بین ببرند.
  • ستاد مشترک ارتش: به منظور حفاظت ریاست جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح به استعداد یک گروهان پیاده تنظیم و برابر مقررات مورد تصویب فرمانده کل نیروهای مسلح قرار گرفت.
  • رئیس ستاد ارتش آمریکا در منطقه خلیج فارس: همه باید متوجه باشند که آمریکا تعهداتی را متقبل شده است و در اجرای این تعهدات از توسل به زور ابایی ندارد .
  • محاکمه عباس امیر انتظام سخنگوی دولت موقت متهم به توطئه و تماس های پی در پی در حد بسیار گسترده و صمیمی با عوامل آمریکایی برگزار می شود.

یک خواسته بیشتر نداریم ؛ رئیس جمهور رئیس جمهور این قانون اساسی باشد

آیت الله بهشتی در مورد حوادث دانشگاه و این که 85 درصد مردم طبق یک نظر سنجی خواستار محاکمه افرادی شده اند که بدون مجوز قانونی اقدام به دستگیری افرادی در روز 14 اسفند کرده اند گفت : ما که همواره به ملت می گفتیم که ما یک خواسته بیشتر نداریم و آن این است که آقای رئیس جمهور ، رئیس جمهور این قانون اساسی باشند و در چهارچوب وظایف قانونیشان به مردم و انقلاب خدمت کنند تا به این وسیله میان ایشان و مسئولان دیگر هم جو تفاهم و همکاری و خدمت روز به روز قوی تر شود.

وى ادامه داد : حالا مردم ما به تدریج متوجه می شوند وقتی ما از خودسری ها صحبت می کردیم و این که چگونه با ایجاد جوها و جوسازی هایی که می شد در حقیقت قانون زیر پا گذاشته می شد سخنی به حقیقت می گفتیم . دستگاه قضایی در این زمینه مسئول بوده و هست.

از رئیس جمهور به دلیل فرمان حمله شکایت کرده اند

آیت الله بهشتی گفت : آن چه الان مطرح است دو چیز است : یکی دفاع از این افراد مظلومی که در حوادث روز 14 اسفند در دانشگاه به وسیله چماق به دستان گرداننده صحنه های آن روز مورد حمله و هجوم قرار گرفته اند و این ها شکایت کرده اند و طبق اطلاعی که داده اند عده ای که در این حادثه کتک خورده اند و بدنشان سیاه بوده و زخمی شده اند و پزشکی قانونی هم آثار ضرب را تائید کرده است این ها در شکایت های خود از خود آقای رئیس جمهور هم شکایت کرده اند و گفته اند که ایشان دستور حمله را صادر کرده اند.

حجت الاسلام محمد منتظری: در هر حال ما به هیچ وجه در این کشوری که کشور شهادت و خون هست اجازه نخواهیم داد که جناح ها و تیپ هایی که مخالف خط انقلاب اسلامی هستند و طرفدار وابستگی به ابرقدرت ها چه آمریکا و چه شوروی و چه چین این ها بخواهند به قدرت برسند و بخواهند انقلاب را از بین ببرند.

به اتهامات رئیس جمهور در دادگاه عمومی رسیدگی می شود

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد : خوب طبیعی است که دادسرای تهران و دادگاه عمومی تهران به این شکایت رسیدگی خواهد کرد و طبق اصل مسلم اسلام و طبق آن چه در قانون اساسی آمده این ها جزو جرائم عادی است که به جرائم و اتهامات عادی رئیس جمهور و یا هر کس دیگر دادگاه های عمومی رسیدگی می کنند و این ارتباط مستقیمی هم به دیوان عالی کشور ندارد .

وی در باره تخلف بنی صدر از وظایف ریاست جمهوری نیز گفت : مسئله دیگر مسئله تخلفات از وظایف ریاست جمهوری است که آن در قانون اساسی بر عهده دیوان عالی کشور گذاشته شده است که از این بعد هنوز مسئله مورد بررسی قرار نگرفته است .  آیت الله بهشتی در مورد جرائم اداری نیز گفت : تشکیل گارد و پول هایی که از این بابت داده شده این هم جزو جرائم اداری است و این را هم باید دادگاه های عمومی رسیدگی کنند و دادستان تهران و دادستان کل کشور مسئول رسیدگی به این قسمت هم هستند.

درخواست دفتر بنی صدر از دادستانی انقلاب برای ترخیص اسلحه !

آیت الله بهشتی در مورد گارد ریاست جمهوری و تکذیب آن از سوی رئیس جمهور نیز گفت : آن چه قدر مسلم است و به اطلاع ملت ایران می رسانم این است که دفتر بنی صدر نامه ای رسمی به دادستانی انقلاب نوشته و نوشته است فلان مقدار اسلحه را که مربوط به گارد ریاست جمهوری است دستور ترخیص آن را صادر کنید این نامه رسمی موجود هست حالا چگونه نفی می شود؟! 

آیت الله بهشتی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت : شما می دانید که در جریان دانشگاه کسانی که پای سخنرانی رئیس جمهور بوده اند و زمین چمن را در اختیار داشتند در حضور ایشان نه یک بار بلکه چندین بار نسبت به من شعارهای زننده می دادند ولی در آن موقع نشنیدیم که آقای رئیس جمهور این کار آنها را تقبیح و محکوم کنند و طبیعتا ملت از ایشان می پرسد که اگر این کارها زشت است چرا شما این عمل را با شدت محکوم نکردید؟(1)

آیت الله بهشتی: در جریان دانشگاه در حضور ایشان (بنی صدر) نه یک بار بلکه چندین بار نسبت به من شعارهای زننده می دادند ولی در آن موقع نشنیدیم که آقای رئیس جمهور این کار آنها را تقبیح و محکوم کنند و طبیعتا ملت از ایشان می پرسد که اگر این کارها زشت است چرا شما این عمل را با شدت محکوم نکردید؟

دادستان کل کشور : دفتر رئیس جمهور همکاری نمی کند

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور از عدم همکاری دفتر ریاست جمهوری با دادستانی برای بررسی حوادث 14 اسفند خبر داد. در پیامی که از سوی دادستان کل کشور در این زمینه صادر شده آمده است : دستگاه قضایی وارد پنجمین روز رسیدگی به این امر شده و در طول این مدت به بیش از 700 پرونده رسیدگی کرده و بقیه نیز انشاء الله در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد : از سوی دفتر ریاست جمهوری در مورد نداشتن تخصص قضایی بازپرس ها اعتراض شده ولی فکر می کنم مسئله رسیدگی به این امر از نظر کار قضایی سالم بوده و کارها با کمال حسن پیش می رود. آیت الله موسوی اردبیلی در بخش دیگری از این پیام از تمام رسانه های گروهی کشور درخواست کرد که از انتشار مطالب تند و احساساتی که به آرامش مردم لطمه می زند خودداری کنند . (2)

محمد منتظری : با بزرگ کردن نقطه ضعف ها ضد انقلاب را علیه انقلاب بسیج می کنند

حجت الاسلام محمد منتظری گفت : با بزرگ کردن نقطه ضعف ها ضد انقلاب را علیه ارگان های انقلابی بسیج می کنند. وی اظهار داشت : هر کس درک می کند که بین جبهه ملی ، نهضت آزادی ، مائوئیست ها، دفتر هماهنگی و مجاهدین خلق هماهنگی است . منتظری گفت : آمریکا می خواهد جواب سقوط دولت موقت را با برکناری دولت کنونی بدهد.

اجازه نمی دهیم طرفداران وابستگی به قدرت برسند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : در هر حال ما به هیچ وجه در این کشوری که کشور شهادت و خون هست اجازه نخواهیم داد که جناح ها و تیپ هایی که مخالف خط انقلاب اسلامی هستند و طرفدار وابستگی به ابرقدرت ها چه آمریکا و چه شوروی و چه چین این ها بخواهند به قدرت برسند و بخواهند انقلاب را از بین ببرند. ما این اجازه را نخواهیم داد و با نیروهای ضد انقلاب با کمال قاطعیت مبارزه می کنیم و از آن طرف نیز معتقد هستیم که در این کشور بر اساس اسلام انقلاب شده و حاکمیت اسلامی بایستی باشد.(3)

اطلاعیه ستاد مشترک ارتش در مورد یگان حفاظت رئیس جمهور

ستاد مشترک ارتش در باره یگان حفاظت رئیس جمهور اطلاعیه ای صادر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: پس از تفویض مقام فرماندهی کل نیروهای مسلح از طرف امام امت به ریاست جمهوری ارتش بر مبنای وظایف و مسئولیت های محوله تشکیل یک واحد سازمانی را به منظور حفاظت ریاست جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح به استعداد یک گروهان پیاده تنظیم و برابر مقررات مورد تصویب فرمانده کل نیروهای مسلح قرار گرفت که هم اکنون مراحل انتصاب پرسنل این یگان مصوبه در چهارچوب مقررات استخدامی نیروهای مسلح از بین افراد فوق الذکر در دست بررسی و اقدام است.(4)

رئیس ستاد مشترک آمریکا: آمریکا برای ایجاد سهولت در دستیابی آزادانه به منابع خلیج فارس لازم است فعالانه دخالت کرده و برای ایجاد ثبات، نیروی نظامی خود را در این منطقه مستقر سازد. در منطقه خلیج فارس همه باید متوجه باشند که آمریکا تعهداتی را متقبل شده است و در اجرای این تعهدات از توسل به زور ابایی ندارد .

تلاش همه جانبه آمریکا برای تسلط بر خلیج فارس افزایش یافت

رئیس ستاد ارتش آمریکا لزوم استقرار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد. وی خطاب به نمایندگان کمیته فرعی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت : منطقه خلیج فارس و شمال شرقی آسیا از نظر استراتژیک برای آمریکا اهمیت یکسانی دارند. رئیس ستاد ارتش آمریکا صریحا اعلام داشت : آمریکا برای ایجاد سهولت در دستیابی آزادانه به منابع خلیج فارس لازم است فعالانه دخالت کرده و برای ایجاد ثبات نیروی نظامی خود را در این منطقه مستقر سازد. وی افزود : در منطقه خلیج فارس همه باید متوجه باشند که آمریکا تعهداتی را متقبل شده است و در اجرای این تعهدات از توسل به زور ابایی ندارد . (5)

محاکمه امیرانتظام سه شنبه آغاز می شود

روابط عمومی دادسرای انقلاب اسلامی مرکز طی اطلاعیه ای زمان محاکمه عباس امیر انتظام و اتهامات او را اعلام کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : نظر به این که پرونده اتهامی عباس امیر انتظام فرزند یعقوب ساعت 10 صبح روز 26 اسفند در دادگاه انقلاب اسلامی مرکز آغاز به کار خواهد کرد لذا از کلیه شاکیان و شهود نامبرده دعوت می شود با در دست داشتن کارت شناسایی در روز یاد شده به شعبه اول دادگاه مستقر در زندان اوین مراجعه کنند.

موارد اتهامی امیر انتظامی عبارت است از :

1- توطئه و تماس های پی در پی در حد بسیار گسترده و صمیمی با عوامل آمریکایی و جاسوسان حرفه ای سیا در جهت به سازش کشاندن خط اصیل انقلاب و ارائه اطلاعات و بعضی نقطه ضعف های انقلاب اسلامی و نظام به عوامل دشمن

2- اعلام مخالفت با اساس و محور اصلی انقلاب بدین بیان که نگرانی خود را از نفوذ مذهب در سیاست برای عناصر دشمن اعلام می دارد که به تعبیری خود نوعی محاربه با ایدئولوژی اسلام و قرآن است.

3- زمینه سازی برای از بین بردن نهادهای انقلاب به بهانه این که این ارگان های نهادهایی موازی با دولت هستند.

4- زمینه سازی در جهت انحلال مجلس خبرگان و بدون هرگونه وجهه قانونی که خود نوعی مخالفت با امام و امت است.(6)

پی نوشت :

1-  جمهوری اسلامی، 21 اسفند 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 21 اسفند 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 21 اسفند 1359 ، صفحه 14

4- اطلاعات ، 26 اسفند 1359 ، صفحه 2 و 16

5-  اطلاعات ، 26 اسفند 1359 ، صفحه 16

6- کیهان، 21 اسفند 1359 ، صفحه 13

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول