اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ارتباط ضارب رئیس جمهور آمریکا با خانواده بوش

به گزارش آسوشیتدپرس خانواده شخصی که به جان رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا سوء قصد کرد با خانواده جرج بوش معاون رئیس جمهور این کشور آشنایی داشته و کمک زیادی به مبارزات سیاسی او کرده است .

ارتباط ضارب رئیس جمهور آمریکا با خانواده بوش

رخدادهای 12 الی 15 فروردین 1360

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی آیت الله مهدوی کنی را به نمایندگی از سوی خود برای رسیدگی به اختلافات میان مسئولان انتخاب و معرفی کردند.
  • هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی : آیت الله محمد یزدی نماینده مردم قم  به عنوان نماینده رئیس مجلس ، رئیس دیوان عالی کشور و نخست وزیر برای حضور در هیئت بررسی اختلافات مسئولین انتخاب شده است .
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا با انتشار اطلاعیه ای از کلیه نهادها و ارگان های رسمی کشور خواست که تصمیم در امور مربوط به جنگ و دفاع را به شورای عالی دفاع احاله کنند.
  • رهبر انقلاب در بیانیه مهم هفت ماده ای بر اولویت داشتن دفاع مقدس بر دیگر امور و نیز پرهیز از اختلاف میان مسئولان تاکید کردند.
  • به مناسبت بزرگداشت سالروز استقرار جمهوری اسلامی – 12 فروردین – میلیون ها تن از اقشار مختلف مردم در سراسر کشور امروز در یک راهپیمایی پرشکوه شرکت کردند .
  • موسوی اردبیلی: گزارش جریان رسیدگی به پرونده مسئله دانشگاه و پیامدهای آن و همچنین درباره تعدادی از روزنامه ها که بعضی مطالب تحریک و تهییج کننده با امام امت مذاکراتی انجام شد.
  • آیت الله خامنه ای: ما اعلام می کنیم که شعار ضد آمریکایی در ایران متعلق به گروه و دسته خاصی نیست متعلق به همه ملت ایران است.
  • حبیب شطی دبیر کل کنفرانس اسلامی در دیدار با بنی صدر رئیس جمهور آخرین پیشنهادهای هیئت بررسی جنگ تحمیلی عراق به ایران را که دیروز در جلسه این هیئت در جده تصویب شد به وی تقدیم کرد.
  • انورسادات رئیس جمهور مصر امروز اعلام کرد کشور وی به نشانه قدردانی از کمک عراق در جریان جنگ 1973 خاورمیانه سلاح هایی را که شدیدا مورد احتیاج صدام بوده است را تامین کرده است.
  • قبل از ظهر امروز دو بمب به فاصله ده دقیقه در اطراف در ورودی مسجد اعظم قم منفجر شده و بیش از 30 نفر مجروح بر جای گذاشت.
  • امروز جنگنده بمب افکن های ایرانی طی یک عملیات پیچیده و تحسین برانگیز  پایگاه هوایی الولید در مجموعه اچ 3 واقع در غرب عراق، در نزدیکی مرز این کشور با اردن را به کلی نابود کردند.
  • وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد در صورت لزوم نیروهای انگلیسی آمادگی دارند برای کمک به شیخ نشین های عرب وارد منطقه شوند !
  • خبرگزاری فرانسه گزارش داد دولت جمهوری اسلامی ایران مصرانه از جامعه بین المللی خواسته است که اجازه ندهد عراق به ریاست اجلاس آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شود.
  • خبرگزاری عربستان سعودی اعلام کرد هیئت حسن نیت کنفرانس اسلامی پیشنهاد کرده یک دادگاه اسلامی تشکیل شود تا مسئول شروع جنگ عراق و ایران را تعیین نماید.
  • آسوشیتدپرس به نقل از روزنامه هوستون پست گزارش داد خانواده شخصی که به جان رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا سوء قصد کرد با خانواده جرج بوش معاون رئیس جمهور این کشور آشنایی داشته و کمک زیادی به مبارزات سیاسی او کرده است .

 

12 فروردین 1360

انتخاب دو عضو هیئت رسیدگی به اختلاف مسئولان

امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی آیت الله مهدوی کنی را به نمایندگی از سوی خود برای رسیدگی به اختلافات میان مسئولان انتخاب و معرفی کردند. در بخشی از این حکم آمده است : جنابعالی را به نمایندگی خویش تعیین نمودم تا با نماینده‌ای که جناب آقای بنی صدر و نماینده دیگری که جناب حجت الاسلام آقای بهشتی و جناب حجت الاسلام آقای هاشمی رفسنجانی و جناب آقای رجایی تعیین می‌نمایند، موارد تخلفات از حقوق قانونی هر یک رسیدگی بنمایند؛ و نیز در زمان جنگ که زمانی استثنایی است، به اقوال و اعمال هرکس که موجب اختلاف و تشنج در کشور می‌شود رسیدگی بنمایند.

در بخش دیگری از این حکم آمده است : [این هیئت] نیز در همین زمینه، مطبوعات و رسانه‌های گروهی را مورد بررسی قرار دهید، تا هرکس و هرچه به حسب رأی اکثریت متخلف و تخلف به شمار آمد در مرتبه اول به آنان تذکر دهید تا در اصلاح خود بکوشند؛ و در مرحله بعد به وسیله رسانه‌های گروهی به مردم شریف کشور معرفی، و در تمام موارد فوق به دادستان کل کشور گزارش دهید. و دادستان کل کشور شرعاً موظف است تا با بیطرفی کامل، پس از طی کردن مراحل قانونی، موافق موازین شرعی و قانونی با آنان عمل نمایند.

در این حکم همچنین تصریح شده است : لازم به تذکر است که برای اتحاد بیشتر بین نمایندگان، هیچ کدام از سه نماینده در خارج از جلسه حق بازگو کردن نظر خود و اظهار مخالفت با رأی اکثریت را که موجب تضعیف هیأت گردد نداشته؛ و در صورت تخلف، که موجب جنجال است، دادستان کل کشور با خود نماینده متخلف چون سایرین عمل خواهد نمود. (1)

خبر دیگر در این زمینه آن که هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز گفت : آیت الله محمد یزدی نماینده مردم قم  به عنوان نماینده رئیس مجلس ، رئیس دیوان عالی کشور و نخست وزیر برای حضور در هیئت بررسی اختلافات مسئولین انتخاب شده است . (2)

حتی به طور اشاره و کنایه از اختلاف اجتناب کنید

رهبر انقلاب امروز در بیانیه مهم هفت ماده ای بر اولویت داشتن دفاع مقدس بر دیگر امور و نیز پرهیز از اختلاف میان مسئولان تاکید کردند. اهم نکان مطرح در این بیانیه عبارت است از ؛

1- بر جمیع سخنرانان، چه در محیط های باز و چه بسته و تمام نویسندگان، تکلیف حتمی شرعی است که حتی به‌طور اشاره و کنایه، از گفتار و نوشته‌های اختلاف‌انگیز اجتناب نمایند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است.

2- جداً از رئیس دیوانعالی و دادستان کل کشور و انقلاب و شورایعالی قضایی می‌خواهم هیأت هایی مرکب از اشخاص عالم، مؤمن و متعهد تشکیل دهند تا دادگاه‌های کشور را رسیدگی نمایند و قضات غیرصالح و دادستانهای منحرف را کنار گذاشته، و اگر به مال و یا آبروی اشخاص تعدی نموده‌اند محاکمه نمایند. سستی در این امر مهم و مسامحه در آن، خطر عظیمی است برای جمهوری اسلامی که هرچه بگذرد، ناراحتی زیاد و خطر افزون می‌شود.

3- از عموم ملت عزیز می‌خواهم که از شایعه‌ها که از طرف گروه‌های وابسته به رژیم سابق و یا ابرقدرتها پخش می‌شود، بی اعتنا بگذرند و به اکاذیب آنان گوش نکنند.(3)

بنی صدر : تصمیم گیری در امور جنگ تنها بر عهده شورای عالی دفاع است

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور رئیس جمهور و فرمانده کل قوا با انتشار اطلاعیه ای از کلیه نهادها و ارگان های رسمی کشور خواست که تصمیم در امور مربوط به جنگ و دفاع را به شورای عالی دفاع احاله کنند. بنی صدر در ادامه تاکید کرد : هر نوع نظر و تصمیم و ابلاغ که بدون رعایت این شرایط اظهار ، اخذ و یا صادر شده باشد فاقد هرنوع اعتبار اساسی و یا قانونی است . (4)

سالروز جمهوری اسلامی گرامی داشته شد

به مناسبت بزرگداشت سالروز استقرار جمهوری اسلامی – 12 فروردین – میلیون ها تن از اقشار مختلف مردم در سراسر کشور امروز در یک راهپیمایی پرشکوه شرکت کردند . (5)

گزارش دادستان کل کشور از آخرین وضعیت پرونده 14 اسفند به امام

صبح امروز آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور با امام امت دیدار و گفت و گو کرد. در پایان دیدار آیت الله موسوی اردبیلی گفت : گزارش جریان رسیدگی به پرونده مسئله دانشگاه و پیامدهای آن و همچنین درباره تعدادی از روزنامه ها که بعضی مطالب تحریک و تهییج کننده در آن ها به نظر می رسد و تعیین خط مشی درباره آن ها و پاره ای مسائل مهم دیگر با امام امت مذاکراتی انجام شد و امام رهنمودهای لازم را در زمینه های مختلف ارائه فرمودند.(6)

 

13 فروردین 1360

هاشمی : به امام اطمینان دادم به دستورات ایشان وفاداریم

پیش از ظهر امروز هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرد . در پایان این ملاقات رئیس مجلس گفت : مطالبی که در ملاقات با آقای یاسرعرفات و هانی الحسن در رابطه با جنگ و سفر هیئت بررسی کننده جنگ عراق علیه ایران داشتم می بایست به استحضار ایشان می رساندم و همچنین در مورد تخلفی هم که روزنامه های انقلاب اسلامی و میزان از دستور امام کرده بودند ، چون فکر می کردم خاطر امام از این موضوع آزرده باشد و احتمال بدهند که دیگران هم این اختلافات را شروع بکنند خدمت امام اطمینان دادم که از ناحیه ما مقابل این دو روزنامه عکس العملی صورت نخواهد گرفت و ما آن چه که امام فرموده می پذیریم و به آن وفاداریم. (7)

 

14 فروردین 1360

آیت الله خامنه ای : پیروزی در جنگ به خواست خداوند بستگی دارد

آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه: از قرائن چنین برمی آید که ما قدم به قدم به پیروزی نهایی نزدیک می شویم از جمله این قرائن و کلمات الهی وجود امام امت است که به هنگام مشکلات بزرگ گره کور را با یک اقدام و عمل قاطع می گشایند و به همین علت است که دل های ملت مسلمان مجذوب امام است .

خاطرات شنیدنی آیت الله خامنه ای از فداکاری سربازان اسلام

آیت الله خامنه ای به ذکر خاطراتی از حضور خود در جبهه پرداخته و افزودند : یک بار پس از این که از مناطق جنگی باز می گشتیم برادر سربازی نزد من آمد من ابتدا فکر کردم او یک گرفتاری دارد ولی 300 تومان از جیبش خارج کرد و گفت : این فوق العاده خدمت من در خط مقدم جبهه می باشد و من می خواهم که این پول در راه خدا از طریق شما به جنگ زدگان و مستضعفین داده شود و به دنبال آن چند تن دیگر نیز از سربازان به همین نیت پول خود را به من دادند که واقعا من تحت تاثیر قرار گرفتم.

امام جمعه تهران ادامه دادند : در همین رابطه نامه و مقداری طلا از سوی یک خواهر عراقی توسط یکی از برادران عراقی به من داده شد که در این نامه خطاب به مسلمانان ایرانی قید شده است چون ما زن ها نمی توانیم در کنار شما با مزدوران عراقی بجنگیم بی صبرانه منتظر شما هستیم زیرا مردان و جوانان ما در زندان های رژیم بعث اسیر می باشند.

شعار ضد آمریکایی در ایران متعلق به همه گروه ها است

ایشان خاطر نشان کردند : ما اعلام می کنیم که شعار ضد آمریکایی در ایران متعلق به گروه و دسته خاصی نیست متعلق به همه ملت ایران است این ملت بیدار ما که با رهبری امام امت دشمن اصلی خود را شناخته است و فهمیده است که در طول سالیان سیاه گذشته آمریکا چه به روز ملت آورده است بچه های ما امروز دشمن نظام و سرمایه داران رژیم آمریکایی و همه رژیم های پلید غربی هستند.

هر کسی میان شیعه و سنی ایجاد اختلاف کند خائن به قرآن و پیامبر اسلام است

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از خطبه های نمازجمعه به توطئه اختلاف افکنی میان شیعه و سنی پرداخته و افزودند : من این جا صریحا اعلام می کنم که هر کسی از هر دسته و گروهی از هر فرقه و مذهبی سعی کند بین برادران شیعه و سنی اختلاف بیندازد خائن به اسلام و به قرآن و به پیغمبر اسلام است . ..امروز روزی نیست که اختلافات در اعتقادات مذهبی یا اختلافات در فتاوای فقهی ملاک روبرویی و تعارض برادرانی که در اصول با یکدیگر مشترکند قرار بگیرد و از هر طرف هرکسی تفرقه افکنی بکند.(8)

آخرین پیشنهادات سران 8 کشور برای پایان جنگ تسلیم ایران شد

حبیب شطی دبیر کل کنفرانس اسلامی بعد از ظهر امروز با دکتر سید ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا در یکی از شهرهای استان خوزستان دیدار و گفت و گو کرد. وی در این ملاقات آخرین پیشنهادهای هیئت بررسی جنگ تحمیلی عراق به ایران را که دیروز در جلسه این هیئت در جده تصویب شد به رئیس جمهور تقدیم کرد. بنی صدر در پایان این ملاقات در گفت و گویی اظهار داشت : حبیب شطی پیشنهادهای حل اختلاف را ارائه داد و ما این پیشنهاها را با امام و اعضای شورای عالی دفاع مطرح می کنیم و جواب خودمان را برای هیئت می فرستیم .  وی در مورد این پیشنهادها گفت : اما اینکه پیشنهادها چه بوده بهتر است صبر کنید تا ما مشورت های خودمان را انجام دهیم و با جوابی که به آن ها می دهیم یک جا منتشر کنیم .

پیشرفت هایی نسبت به سابق وجود دارد

رئیس جمهور همچنین گفت : البته پیشرفت هایی نسبت به سابق وجود دارد از جمله این که اصل تشکیل محکمه برای رسیدگی به تجاوز پذیرفته شده و این خود پیشرفت روشنی است و دیگر این که عقب نشینی و ...به ترتیبی با قضیه حل مسئله مرزی همزمان شده و تا حدودی می شود گفت که این ها پیشرفت هایی است در جهت پیشنهادات ما ولی باید مسئله برای ما روشن و واضح شود و ببینیم که آیا آن سه شرطی که پیشنهاد کرده بودیم تامین است یا خیر. اگر تامین بود چه بهتر و اگر نبود باید مقاومت را ادامه دهیم تا به آن چه حق این ملت است صدمه وارد نشود.(9)

منابع ملت های اسلامی را با صدور نفت به آمریکا به غارت ندهید

آیت الله منتظری در نمازجمعه امروز قم خطاب به سران برخی از کشورهای اسلامی گفت : وای به حالتان که نفت خود را به آمریکا می دهید تا صهیونیسم را تقویت کند. وی ادامه داد : ملت تان را به آمریکا می فروشید برای تامین منافع شخیصتان ، ای سران کشورهای اسلامی منافع ملت های خود را به غارت ندهید که سرنوشت محمد رضا به سراغ شما هم می آید . آیت الله منتظری افزود : بدانید که سرنوشت ملت آمریکا را ریگان تعیین نمی کند این سرمایه داران صهیونیست هستند که اداره امور را در آمریکا در دست دارند . (10)

کمک تسلیحاتی مصر به عراق

انورسادات رئیس جمهور مصر امروز اعلام کرد کشور وی به نشانه قدردانی از کمک عراق در جریان جنگ 1973 خاورمیانه سلاح هایی را که شدیدا مورد احتیاج صدام بوده است را تامین کرده است . سادات افزود عراق به مهماتی که توسط مصر تولید می شد احتیاج داشت و از طریق کشور دیگری که نامش فاش نشده درخواست آن را کرده است . سادات گفت : یک هیئت نظامی عراق که به مصر دعوت شده بود وارد قاهره شده تا آن چه را که عراق بدان نیازمند است برگزیند. شبکه تلویزیونی ای بی سی نیز گزارش داد مصر تصمیم دارد 8 هزار تن تسلیحات نظامی ساخت شوروی را به عراق بدهد.(11)

انفجار دو بمب در قم 30 مجروح بر جای گذاشت

قبل از ظهر امروز دو بمب به فاصله ده دقیقه در اطراف در ورودی مسجد اعظم قم منفجر شده و بیش از 30 نفر مجروح بر جای گذاشت . اولین بمب که قدرت تخریبی زیادی نداشت با ایجاد صدا جمعیت را به محل کشاند و در این هنگام دومین بمب که قدرت تخریبی زیادی داشت با فاصله 25 متری بمب اول منفجر شد و خسارات مالی و جانی بسیاری بر جای گذاشت. (12)

 

15 فروردین 1360

امروز جنگنده بمب افکن های ایرانی طی یک عملیات پیچیده و تحسین برانگیز  پایگاه هوایی الولید در مجموعه اچ 3 واقع در غرب عراق، در نزدیکی مرز این کشور با اردن را به کلی نابود کردند. در این عملیات بزرگ در مجموع بیش از 48 هواپیمای عراقی که بیشتر آنها بمب افکن های روسی (میگ 23، سوخو 20، تییو 16، تییو 22) بودند از بین رفتند. حمله به اچ 3 از لحاظ فنی یکی از پیچیده ترین عملیاتهای هوایی جهان به شمار می رود و از نظر دستاوردهای نظامی نیز با توجه به نابودی کامل 48 هواپیمای دشمن در رده بزرگترین و موفق ترین عملیات های نظامی جهان قرار می گیرد.(13)

وزیر دفاع انگلیس : در صورت لزوم به کمک شیخ نشین ها خواهیم رفت

وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد در صورت لزوم نیروهای انگلیسی آمادگی دارند برای کمک به شیخ نشین های عرب وارد منطقه شوند ! به گزارش آسوشیتدپرس از دبی وزیر دفاع انگلیس گفت این کشور فقط 4 هزار سرباز به حال آماده باش دائمی دارد که در صورت درخواست امرای شیخ نشین ها در مواقع اضطراری می توانند برای دفاع از خلیج فارس احضار شوند. (14)

از ورود کالاهای لوکس جلوگیری خواهد شد

جواد اسدالله زاده معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی گفت : از ورود کالاهای لوکس  و غیرضروری جلوگیری خواهد شد . وی گفت : لایحه ملی کردن تجارت خارجی توسط کمیسیون های ششگانه زیر نظر وزیر بازرگانی تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد . معاون وزیر بازرگانی گفت : بر اساس لایحه جدید توزیع کالاهای وارداتی از طریق شبکه های تعاونی و توزیع کنندگان سنتی انجام خواهد شد . وی ادامه داد : با حذف ماده 16 مقررات صادرات و واردات از سودجویی وارد کنندگان جلوگیری می شود.(15)

ایران نسبت به انتخاب عراق به ریاست مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد دولت جمهوری اسلامی ایران مصرانه از جامعه بین المللی خواسته است که اجازه ندهد با انتخاب عراق به ریاست اجلاس آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد و انتخاب مجدد این کشور به عضویت کمیسیون حقوق بشر شرف و حیثیت ایران این چنین مورد توهین و بی احترامی قرار گیرد. این مطلب در نامه ای که از جانب هیئت نمایندگی ایران به کلیه اعضای سازمان ملل متحد تسلیم شده عنوان گردیده است .(16)

تلگرام آیت الله ربانی شیرازی خطاب به رئیس جمهور

آیت الله ربانی شیرازی عضو شورای نگهبان در پاسخ به پیام رئیس جمهور تاکید کرد : حکومت قانون می تواند در مردم علاقه و امید را زنده نگه دارد . وی که چند روز پیش از یک توطئه ترور جان سالم به در برد در پاسخ به پیام رئیس جمهور اظهار داشت : امت ما پس از گذشت اعصاری که استبداد و دیکتاتوری بر آن ها حاکم بود اینک به حکومتی قانونی و نظامی الهی رسیده اند وظیفه همه ما با تکیه بر اسلام و قانون اساسی منطبق بر این است که امیدها را نگه داریم و نگذاریم که ناامیدی افرادی روانی به بار آورد که بخواهند با زور اسلحه به منظور خود برسند.(17)

دادگاه اسلامی مسئول آغاز جنک را تعیین می کند

خبرگزاری عربستان سعودی اعلام کرد هیئت حسن نیت کنفرانس اسلامی پیشنهاد کرده یک دادگاه اسلامی تشکیل شود تا مسئول شروع جنگ عراق و ایران را تعیین نماید. خبرگزاری سعودی از قول احمد سکوتوره رئیس هیئت اسلامی این خبر را مخابره کرده است . وی همچنین به ایران و عراق پیشنهاد کرده یک کمیته ویژه برای تعیین مجدد مرزهای زمینی و آبی دو کشور تشکیل شود .(18)

ضارب ریگان با خانواده بوش روابط خانوادگی دارد

آسوشیتدپرس به نقل از روزنامه هوستون پست گزارش داد خانواده شخصی که به جان رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا سوء قصد کرد با خانواده جرج بوش معاون رئیس جمهور این کشور آشنایی داشته و کمک زیادی به مبارزات سیاسی او کرده است . این روزنامه در یک گزارش اختصاصی نوشته است که جان هینکلی که به ریگان تیراندازی کرده قرار بوده است سه شنبه شب در خانه یکی از پسران بوش معاون ریگان به میهمانی شام برود.(19)

پی نوشت :

1-  صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 248

2- کیهان ، 15 فروردین 1360 ، صفحه 2

3- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 250

4- کیهان ، 15 فروردین 1360 ، صفحه 3

5- جمهوری اسلامی ، 15 فروردین 1359 ، صفحه 6

6- جمهوری اسلامی ، 15 فروردین 1360 ، صفحه 2

7- کیهان ، 15 فروردین 1360 ، صفحه 3

8- اطلاعات ، 15 فروردین 1360 ، صفحه 11

9- کیهان ، 15 فروردین 1360 ، صفحه 3

10- کیهان ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 11

11- کیهان ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 12

12- کیهان ، 15 فروردین 1360 ، صفحه 12

13- رک پژوهش گاه علوم و معارف دفاع مقدس ذیل عنوان عملیات ها

http://dsrc.ir/View/article.aspx?id=2211

14- کیهان ، 15 فروردین 1360 ، صفحه 2

15- جمهوری اسلامی ، 15 فروردین 1360 ، صفحه 5

16- اطلاعات ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 2

17- اطلاعات ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 4

18- اطلاعات ، 15 اسفند 1360 ، صفحه 4

19- جمهوری اسلامی ، 15 فروردین 1360 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول