اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

شرمندگی محمد علی رجایی از روستائیان

رجایی: ما که این همه هزینه برای شهرنشینان می کنیم حداقل با پرداخت 3 میلیارد تومان توانستیم اندکی از شرمندگیمان هنگامی که با روستانشینان مواجه می شویم بکاهیم.

شرمندگی محمد علی رجایی از روستائیان

رخدادهای 18 فروردین 1360

چکیده

  • به دنبال بازداشت مدیرمسئول روزنامه میزان وابسته به نهضت آزادی دستور تعطیلی این روزنامه صادر شد .
  • گروهی از جوانان شیراز به عنوان اعتراض به اعمال خلاف شرع عده ای از مهاجرین در مقابل حرم حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ تجمع کرده و دست به تظاهرات زدند.
  • آیت الله بهشتی: تا زمانی که ما و شما زنده هستیم هرگز روزی را شاهد نخواهیم بود که نظامی جز جمهوری اسلامی در این سرزمین باشد چون تحقیقا قبل از آن به سعادت شهادت رسیده ایم.
  • به دنبال اعتراض شیخ علی تهرانی به قطع تلفن منزل خود که در برخی از مطبوعات منتشر شد استانداری خراسان شرح ماجرا را به جراید اعلام کرد.
  • محمد علی رجایی: برای بودجه کل مملکتی که نزدیک به 500 میلیارد تومان است و 110 میلیارد تومان کسربودجه دارد 3 میلیارد تومان کمک هزینه روستایی مبلغ قابل ملاحظه ای نیست.

روزنامه میزان تعطیل شد

به دنبال بازداشت مدیرمسئول روزنامه میزان وابسته به نهضت آزادی دستور تعطیلی این روزنامه صادر شد . عابدی بازپرس شعبه سوم بازپرسی ویژه گفت : از امروز دستور تعطیلی روزنامه میزان به خاطر نشر اکاذیب و ایجاد تشنج در جامعه صادر شد و به همین جهت از فردا روزنامه میزان منتشر نخواهد شد . وی به مطبوعات هشدار داد که از امروز اگر در یک صفحه مشخص به نام صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه و دیگر مشخصات آن جریده اشاره نکنند از نشر  آن روزنامه جلوگیری خواهد شد. (1)

قاچاقچیان و دزدان حرفه ای شیراز را به آشوب کشیدند

گروهی از جوانان شیراز به عنوان اعتراض به اعمال خلاف شرع عده ای از مهاجرین در مقابل حرم حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ تجمع کرده و دست به تظاهرات زدند. در این تجمع علیه مجاهدین خلق و چریک های فدایی شعارهایی سرداده شد  که این شعارها به درگیری میان طرفین منجر شد .  در این درگیری ها یکی از جوانان مذهبی و حزب اللهی شهر مجروح و به دنبال انتقال به بیمارستان درگذشت .

به دنبال درگذشت این جوان گروه کثیری از مردم به خیابان ها ریخته و دست به تظاهرات گسترده ای زدند ، این تظاهرات به مجروح شدن چند نفر منجر شد و چندین خیابان نیز مسدود گردید .  با گسترش تظاهرات برخی از هواداران گروهک ها و نیز مهاجرین دست به حمله به مردم و نیروهای پلیس زدند که متعاقب آن حدود 100 نفر مجروح شدند و به دنبال آن سپاه پاسداران مداخله کرده و بیش از 50 نفر بازداشت شدند.

مهندس نصیریان معاون سیاسی استانداری فارس در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد گروهی از بازداشت شده ها از قاچاقچیان حرفه ای بوده و اعتراف کرده اند که جهت مشغول سازی پلیس دست به ایجاد درگیری زده اند تا همکارانشان دست به سرقت منازل و اماکن بزنند.(2)

آیت الله بهشتی : روزی نخواهد رسید که غیر از جمهوری اسلامی در این کشور باشد

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در جمع اعضای انجمن اسلامی کارکنان وزارت دادگستری گفت : تا زمانی که ما و شما زنده هستیم هرگز روزی را شاهد نخواهیم بود که نظامی جز جمهوری اسلامی در این سرزمین باشد چون تحقیقا قبل از آن به سعادت شهادت رسیده ایم. آیت الله بهشتی در ادامه سخنان خود گفت : امید است که ما بتوانیم با شهادت خود نهال جمهوری اسلامی را هرچه بیشتر آبیاری کنیم.

وی با اشاره به ضد انقلاب گفت : به این سست باوران بباورانید که در سرزمین ما آن چه وجود دارد از آن اسلام و قرآن است و تا آن جا که امکان داشته باشد مشکلات و خطرات را نادیده نخواهیم گرفت و انشاء الله چشم هایمان باز است و این یک جهاد در راه اسلام و قرآن و انقلاب می باشد و در پیمودن این راه ذره ای تردید و تزلزل وجود ندارد.(3)

تلفنی که متعلق به استانداری است و اعتراض بیجای شیخ هتاک

به دنبال اعتراض شیخ علی تهرانی که در محافل عمومی از او به عنوان شیخ هتاک یاد می شود به قطع تلفن منزل خود که در برخی از مطبوعات منتشر شد استانداری خراسان در تماس با جراید در این زمینه توضیحاتی داد.

غفوری فرد اظهار داشت : در روز 29 اردیبهشت سال 58 آقای طاهر احمد زاده استاندار وقت طی نامه ای  به اداره مخابرات به شرح ذیل در رابطه با این تلفن نوشته اند : چون برقراری ارتباط تلفنی مستقیم با آقای حاج شیخ علی تهرانی از لحاظ انجام امور مربوطه و وظایف خاص که به عهده ایشان محول است ضرورت دارد لذا خواهشمند است تلفن شماره 40637 متعلق به استانداری را به طور موقت به آدرس منزل ایشان منتقل و نتیجه را اعلام دارید.

غفوری فرد ادامه داد : در این جا باید توجه داشت که ایشان هم اکنون مشغول انجام وظیفه نبوده و دو سال هم این تلفن موقت آن جا نصب بوده است در ثانی واگذاری تلفن های موقت بنا به ضرورت انجام می گیرد مثلا ممکن است به طور موقت 5 یا ده تلفن در اختیار ستاد انتخاباتی بگذاریم و بعد از انتخابات بازپس بگیریم.(4)

رجایی علل و پیامدهای پرداخت کمک هزینه به روستائیان را اعلام کرد

محمد علی رجایی نخست وزیر گفت : برای بودجه کل مملکتی که نزدیک به 500 میلیارد تومان است و 110 میلیارد تومان کسربودجه دارد 3 میلیارد تومان کمک هزینه روستایی مبلغ قابل ملاحظه ای نیست. وی ادامه داد : این برگ سبزی است به روستائیان کشورمان و امیدوارم که در آینده بتوانیم توزیع عادلانه ثروت را ارائه دهیم.

رجایی گفت : این کمک نه تنها کسری بودجه را دو چندان نمی کند بلکه این 3 میلیارد مثل یک قطره در دریا است و یک مقداری هم رفع خجالت می کند ما که این همه هزینه برای شهرنشینان می کنیم حداقل با پرداخت 3 میلیارد تومان توانستیم اندکی از شرمندگیمان هنگامی که با روستانشینان مواجه می شویم بکاهیم.(5)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 18 فروردین 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 18 فروردین 1360 ، صفحه 2

3- کیهان ، 18 فروردین 1360 ، صفحه 4

4- اطلاعات ، 18 فروردین 1360 ، صفحه 11

5- کیهان ، 18 فروردین 1360 ، صفحه 10

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول