اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تبادل اطلاعات با آمریکا پیشنهاد من بود

بازرگان در جلسه محاکمه امیر انتظام گفت: به علت اینکه دولت موقت جمهوری اسلامی ایران فاقد وسائل و اسباب‌ها و پرسنل لازم برای کشف شبکه‌های جاسوسی بود بدین دلیل ما به آمریکایی‌ها پیشنهاد تبادل اطلاعات دادیم.

تبادل اطلاعات با آمریکا پیشنهاد من بود

رخدادهای26  الی 28 اسفند 1359

چکیده

  • ساعت ده صبح امروز نخستین جلسه محاکمه عباس امیر انتظام در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست آیت الله محمدی گیلانی تشکیل شد .
  • مهندس بازرگان که در جلسه محاکمه امیر انتظام به عنوان شاهد حضور یافته بود گفت : به نظر من حال اگر باید کسی محاکمه شود من هستم زیرا تمام این جریانات با نظارت خود بنده بوده است.
  • آیت الله دکتر بهشتی: پس از مقداری بحث و گفت و گو در حضور امام قرار شد هر کس نظرات خود را به طور فشرده نوشته و سپس خدمت امام تقدیم دارد تا نتیجه نهایی را امام اعلام دارند.
  • بنی صدر رئیس جمهور نیز در مصاحبه ای گفت : پیرامون کلیه مسائل جاری و روز مملکتی بحث و گفت و گو شد و نتیجه اش را باید از امام پرسید .
  • هاشمی رفسنجانی: پیام بسیار به جا و به موقع امام را شنیدیم ، همانطور که انتظار داشتیم در شرایطی که این رهنمودها فوق العاده ضروری بود امام بار دیگری رهبری قاطع ومؤثر ومتنفذ خودشان را اعمال فرمودند.
  • خبرگزاری فرانسه گزارش داد دولت انگلیس تصمیم گرفته است تعداد نمایندگان دیپلماتیک خود را در بخش حافظ منافع انگلیس در سفارت سوئد در تهران افزایش دهد.
  • آیت الله ربانی شیرازی نماینده امام در استان فارس و عضو فقهای شورای نگهبان در نامه ای به رئیس جمهور خاطرنشان کرد مناظره در شرایط حاضر مشکلی را حل نمی کند.
  • هفته نامه اکسپرس چاپ پاریس در آخرین شماره خود از ارسال گسترده تسلیحات به عراق از سوی دولت فرانسه خبرداد.
  • روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای با توجه به پیام مهم امام خمینی لغو مناظره تلویزیونی در رابطه با حادثه 14 اسفند دانشگاه تهران را اعلام کرد.
  • آخرین خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست ضد حمله عراق برای پس گرفتن مواضع سوسنگرد با مقاومت نیروهای اسلام در هم شکسته است .
  • هیئت دولت پس از بررسی پیام امام خمینی به مسئولان تاکید کرد : دولت خوشحال است که امام ضمن ممانعت از سخنرانی مسئولان جلوی طرح هرگونه مسائل مورد اختلاف را در محافل عمومی گرفته و باعث آرامش جامعه شده اند .
  • یک قاضی فدرال آمریکا روز سه شنبه رای داد که عمل کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا در آزاد کردن دارایی های ایران نزد بانک های آمریکایی قانونی بوده است .
  • سخنگوی دولت و وزیر مشاور گفت : محمد علی رجایی نخست وزیر سرپرستی وزارت خارجه را بر عهده گرفته است.

26 اسفند 1359

محاکمه امیر انتظام آغاز شد

ساعت ده صبح امروز نخستین جلسه محاکمه عباس امیر انتظام در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست آیت الله محمدی گیلانی تشکیل شد .(1) در ابتدای این جلسه آیت الله محمدی گیلانی خطاب به متهم اظهار داشت : من در اینجا به عنوان مرشد اخلاقی به شما نصیحت می کنم که در دفاعیاتتان واقعیت ها را بیان کنید که النجاه فی الصدق. پس از اظهارات رئیس دادگاه کیفر خواست متهم قرائت شد:

1- تماس های پی در پی و مکرر در حدی بسیار گسترده و صمیمی با عوامل آمریکایی و جاسوسان حرفه ای سیا در جهت به سازش کشاندن خط اصیل انقلاب و ارائه اطلاعات و بعضی نقطه ضعف های انقلاب اسلامی و حکومت نوپای آن به عوامل دشمن.

2- اعلام مخالفت با اساس و محور اصلی انقلاب بدین بیان که نگرانی خود را از نفوذ مذهب در سیاست برای عناصر دشمن اعلام می دارد که به تعبیری دقیق تر خود نوعی محاربه با ایدئولوژی اسلام و قرآن است.

3- زمینه سازی و توطئه با همکاری عوامل و عناصر دشمن سرسخت یعنی آمریکای جهان خوار جهت از بین بردن نهادهای انقلابی و به تعبیر متهم تشکیلات موازی با دولت .

4- زمینه سازی و اقدام در جهت انحلال مجلس خبرگان بدون هیچگونه توجیه قانونی که این عمل خود نوعی مخالفت با انقلاب و امام و امت تلقی می شود.

بازرگان : کارهای امیرانتظام با هماهنگی من بود

پس از اظهارات نماینده حقوقی دادگاه، مهندس بازرگان که در این جلسه به عنوان شاهد حضور یافته بود گفت : چون انتخاب کننده مهندس امیر انتظام به معاونت نخست وزیری و سخنگوی دولت موقت من بودم این وظیفه را در خود احساس کردم که حق مطلب را ادا نمایم البته از مطالب مندرج در کیفر خواست اطلاعی نداشته و ندارم همچنین در این جا به عنوان وکیل مدافع متهم صحبت نمی کنم.

وی افزود : اما شهادتی که می توانم بدهم این است که ایشان با سمتی که به عنوان معاونت نخست وزیری در کابینه دولت موقت به عهده داشت مجبور بود که با سفرا و روزنامه نگاران و نمایندگان دولت های خارجی ارتباط داشته باشد بعد هم که ایشان با اجازه امام سفیر ایران در سوئد شد و این جریانات ادامه داشت تا این که دانشجویان پیرو خط امام موجبات بازداشت ایشان را فراهم آوردند که من از این موضوع بسیار ناراحت شدم به دلیل این که بازداشت ایشان به صرف اظهارات کسانی بود که فاسق شناخته شده اند و دشمن ما هستند لذا در همان روز با آقای قدوسی دادستان انقلاب تماس گرفته و دو روز بعد بازپرس پرونده امیرانتظام به نخست وزیری مراجعه نمود و اسنادی را که آقایان دانشجویان خط امام ارائه داده بودند به من نشان دادند و در پی آن این سوال را از من داشتند که آیا من در جریان این مذاکرات که در اسناد ذکر شده است بوده ام یا خیر؟

وی ادامه داد : بدون این که وارد جزئیات شوم به ایشان پاسخ دادم اولا گزارشاتی که در اختیار شما می باشد هیچ یک از آنها محرمانه نبوده و افرادی این گزارشات را نوشته اند که خودشان به نخست وزیری آمده اند و با آقای امیرانتظام یا یزدی و یا خود من گفت و گو داشته اند و خلاصه ای از این گفت و گوها را برای اطلاع مقامات ارشدتر از خودشان در پرونده منعکس نموده اند . ثانیا تمام این مطالب با اطلاع بنده بوده و یا به دستور وزیر خارجه بوده است .

تبادل اطلاعات با آمریکا پیشنهاد خود من بود

بازرگان افزود : آقای بازپرس از من سوال نمودند که در سوئد صحبت شده بود که تبادل اطلاعات بکنید راجع به این موضوع چه جوابی دارید ؟من به ایشان پاسخ دادم که تبادل اطلاعات پیشنهاد خود بنده و با اطلاع وزیر خارجه بوده است و این عمل هم بدین دلیل بود که اولا از 25 یا 26 ایستگاه شنودی که ما در سراسر ایران در اختیار داشتیم فقط بعضی از آنها به همت همافرها به کار افتاده بود این دستگاه ها قادر بود که هر مکالمه تلفنی را که مایل باشید در سراسر کشور ضبط نماید ثانیا مامورین ضد اطلاعات و جاسوسی اداره هشتم ساواک متواری شده بودند و عملا دولت موقت جمهوری اسلامی ایران فاقد وسائل و اسباب ها و پرسنل لازم برای کشف شبکه های جاسوسی بود به طوری که آقای چمران کشف کرده بودند هلی کوپترهای روسی در سردشت فرود آمده و مقداری وسائل را از داخل آن خارج کرده اند . بدین دلیل ما به آمریکایی ها گفتیم مگر شما نمی گوئید که طرفدار دولت موقت هستید پس اگر راست می گوئید اطلاعات خود را در اختیار ما بگذارید و در این صورت اگر ما اطلاعاتی علیه شما به دست آوردیم در اختیارتان می گذاریم این بود که به آقای بازپرس گفتم این عمل به هیچ وجه نمی تواند جاسوسی باشد چون در مسلک جاسوسی تبادل اطلاعات وجود ندارد در همین رابطه مسئول اطلاعات خاورمیانه آنها یک روز به نخست وزیری مراجعه کرد و اطلاعاتی را که در مورد کشور عراق و افغانستان در اختیار ما گذاشت.

پیشنهاد بازرگان برای سفارت آمریکا در تهران چه بود؟!

مهندس بازرگان در قسمتی دیگر از اظهاراتش افزود : در کیفر خواست از شخصی به نام کاتن اسم برده شده است این آقا در زمان کودتای 28 مرداد دانشجوی آمریکایی بود که برای تکمیل تز دکترای خود به ایران آمده بود و آقای امیرانتظام از سوی نهضت آزادی مامور ارتباط با ایشان بود. و در یک پیام تلویزیونی توضیح داده ام که ارتباط با خارجیان همیشه خیانت و جاسوسی نیست بلکه از طریق همین ارتباطات است که موجبات کشف خیلی از مطالب فراهم می شود. آقای امیرانتظام در این ارتباط بسیار خوب توانسته بود اطلاعاتی را از وی کسب نماید و در مقابل چیزهایی را که لازم نیست به او گفته شود بگوید به همین دلیل من در آن موقع مجذوب آقای امیرانتظام شدم.

بازرگان اظهار داشت : در ارتباط با همین ارتباط بود که افکار کاتن راجع به ایران عوض شد به طوری که وقتی به کشورش مراجعت نمود کتابی به نام ملیت و ملیون در ایران نوشت و ادعای آمریکا را که اظهار می کرد انقلاب ایران در جریانات دست چپی و توده ای حل خواهد شد رد نمود . این جریانات بود که دوستان ما با ایشان تماس داشتند و بعد از گروگان گیری یک روز آقای کاتن پیش من آمد و برای دلسوزی مطالبی بیان داشت .به این دلائل بود وقتی ما آقای سولیوان را برای مقام سفیری آمریکا در ایران قبول نکردیم به آن دولت پیشنهاد نمودیم که اگرشما ریگی در کفش ندارید یکی از این سه تن را که ما پیشنهاد می کنیم در مقام سفارت آمریکا در ایران بگذارید که البته آنها قبول نکردند و در این جا لازم است که توضیح دهم آقای کاتن یکی از این سه تن پیشنهادی برای مقام سفارت در ایران بود.

طرحی که ناکام ماند / امام گفت با اذن ولایت فقیه مجلس خبرگان کار خود را ادامه دهد

بازرگان راجع به توطئه انحلال مجلس خبرگان نیز گفت : این طرح در هیئت وزیران مطرح شد و با امضای 17 نفر از 22 نفر هیئت دولت به تصویب رسید البته این جلسه با حضور آقایان [آیت الله] خامنه ای ، هاشمی و مهدوی کنی بوده است . لازم به ذکر است وقتی که این طرح به تصویب رسید آقای هاشمی پیشنهاد نمود که قبل از اجرای این طرح به حضور امام ارائه شود تا ایشان نظر خودشان را اعلام دارند.

بازرگان افزود : همچنین قرار شد که قبل از تصویب این طرح از سوی امام به هیچ وجه این طرح به اطلاع عموم نرسد و در آن مجمع هم این پیشنهاد را قبول نمودند . وقتی این طرح به اطلاع امام رسید ایشان اظهار داشتند من به سمت ولایت فقیه این وکالت را مجددا به مجلس خبرگان می دهم که به کار خود ادامه دهند.

از چگونگی رسیدن اطلاعات به دست آمریکایی ها اطلاع ندارم

بازرگان در پاسخ به این سوال که آیا به آقای امیرانتظام دستور داده شده بود که جریان این طرح را به اطلاع جاسوسان خارجی برساند ؟ گفت : نه ما به هیچ وجه چنین دستوری را نداده ایم و اگر این اطلاعات به دست آنها رسیده است از چگونگی رسیدن این اطلاعات به دست آنها خبری ندارم.

به جای امیر انتظام باید مرا محاکمه کنید

بازرگان در انتهای سخنان خود گفت : به نظر من حال اگر باید کسی محاکمه شود من هستم زیرا از تمام این جریانات که به عنوان اتهام برای آقای امیرانتظام ذکر شده است شریک بوده ام و تمام این جریانات با نظارت خود بنده بوده است.(2)

آخرین جزئیات دیدار مسئولان کشور با رهبر انقلاب

آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در پایان دیدار دیروز مقامات کشور با امام اظهار داشت : امام از مسئولین دعوت کرده بودند که در خدمتشان وضع موجود کشور مورد بررسی قرار گیرد تا حتی الامکان به نتایج مشترکی برسیم و بتوانیم مسائل حساس و پیچیده ای که امروز داریم با نیرو و تعادل بیشتری حل کنیم.

وی ادامه داد : پس از مقداری بحث و گفت و گو در حضور امام قرار شد هر کس نظرات خود را به طور فشرده نوشته و سپس خدمت امام تقدیم دارد تا نتیجه نهایی را امام اعلام دارند. آیت الله بهشتی ادامه داد : احتمال دارد برای نتیجه گیری نهایی باز هم جلسه مشابهی در حضور امام تشکیل شود. هاشمی رفسنجانی نیز با بیان کلیاتی از این جلسه گفت : نتیجه مذاکرات در آینده مشخص خواهد شد.

بنی صدر : نتیجه مذاکرات را از امام بپرسید !

بنی صدر رئیس جمهور نیز در مصاحبه ای گفت : پیرامون کلیه مسائل جاری و روز مملکتی بحث و گفت و گو شد و نتیجه اش را باید از امام پرسید . چون ما نظرهایمان را هر کدام که داشتیم عنوان کردیم و بعد هم هر کس نظر خودش را جداگانه نوشت تا به وسیله حجت الاسلام سید احمد خمینی تقدیم امام شود.

سوال شد مگر شما نظر خود را در خدمت امام بیان نکردید ؟ وی پاسخ داد : خیلی کم گفته شد و قرار شد ما با یکدیگر گفت و گو کنیم اگر به یک نظر واحد رسیدیم همان را به ایشان عرض کنیم و اگر به یک نظر نرسیدیم هر کس نظر خودش را بنویسد و به حضور امام تقدیم کند.(3)

هاشمی : پیام امام بسیار به جا و به موقع بود

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در واکنش به پیام رهبر انقلاب گفت : پیام بسیار به جا و به موقع امام را شنیدیم ، همانطور که انتظار داشتیم در شرایطی که این رهنمودها فوق العاده ضروری بود امام بار دیگری رهبری قاطع ومؤثر ومتنفذ خودشان را اعمال فرمودند و با بیانات خودشان هم مردم را راحت کردند وهم ارگان های رسمی و ومشروع کشور را و هم حدود مسؤولیت ها رادر کلیت خودش هم تأیید کردند و هم معین . (4)

نامه رئیس دیوان عالی کشور و رئیس جمهور به امام

در پی پیام رهبر انقلاب به مردم در باره اختلافات موجود کشور آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور طی نامه ای خدمت امام خمینی تاکید کرد : ضرورت رعایت حدود مقرر در قانون اساسی برای همه مسئولان و نهادها که در این رهنمودها مورد تاکید قرار گرفته وظیفه شورای نگهبان را در بیان این حدود بر پایه اصول قانون اساسی مشخص تر می سازد و راه را برای هماهنگی همه نیروها روشن تر و هموارتر می کند و به شبهه هایی که در این زمینه القا می شدپایان می دهد.(5)

بنی صدر رئیس جمهور نیز در نامه ای خطاب به امام خمینی رهبر انقلاب تاکید کرد : در این ایام بیانیه ای که صادر فرمودید هم از لحاظ آرامش خاطر مردم و تقویت روحیه و تحکیم بنیاد نظم و انضباط نیروهای مسلح و هم از لحاظ یاس دشمنان خارجی از تزلزل بنیاد جمهوری اسلامی اثری قطعی بر جا می گذارد. دشمنان خارجی برآنند تا با بی آبرویی و فلج کردن جمهوری اسلامی و فروپاشیدن جبهه داخلی به هدف های خویش برسند صدام و آمریکا و ابرقدرت های حامی او همه امید خویش را به بهم ریختن امور داخلی کشور ما دوخته اند و در بیان اخیر تکیه گاه اصلیش همین باور دروغینش به تزلزل رژیم جمهوری اسلامی بود. بنی صدر در پایان این نامه نوشت : اینجانب پس از مطالعه ظرف یکی دو روز آینده نماینده ای را برای هیئت سه نفری به حضور شما معرفی می کنم.(6)

افزایش دیپلمات های انگلیس در تهران

خبرگزاری فرانسه گزارش داد دولت انگلیس تصمیم گرفته است تعداد نمایندگان دیپلماتیک خود را در بخش حافظ منافع انگلیس در سفارت سوئد در تهران افزایش دهد. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد سه دیپلمات انگلیسی ظرف سه روز آینده عازم تهران خواهند شد و شمار دیپلمات های انگلیسی مقیم ایران به هفت نفر خواهد رسید. انگلیس سپتامبر گذشته سفارت خود در تهران را تعطیل کرد.(7)

مناظره مشکلات را افزایش می دهد

آیت الله ربانی شیرازی نماینده امام در استان فارس و عضو فقهای شورای نگهبان در نامه ای به رئیس جمهور خاطرنشان کرد مناظره در شرایط حاضر مشکلی را حل نمی کند. در بخشی از این نامه آمده است : در شرایط حاضر که فتنه و اختلاف از هر سو جامعه را فرا گرفته و تفرقه و تضاد انقلاب ما را تهدید می نماید مناظره و رودر رویی افکارنه آن که مشکلی را حل نمی کند بلکه مردم را بیشتر رو در رو قرار می دهد و بر یکپارچگی امت بیشتر ضربه وارد می سازد.(8)

 

27 اسفند 1359

ارسال اسلحه از فرانسه به عراق شدت گرفت

هفته نامه اکسپرس چاپ پاریس در آخرین شماره خود از ارسال گسترده تسلیحات به عراق از سوی دولت فرانسه خبرداد. این هفته نامه نوشت :  2 فروند هواپیمای بوئینگ 707 فرانسه روز دوشنبه گذشته در بغداد بر زمین نشست این 2 هواپیما حامل تجهیزات نظامی بودند که برای جلوگیری از علنی شدن ارسال سلاح های فرانسوی به عراق دو هواپیما پس از پرواز از پاریس ابتدا اولین هواپیما در آتن و هواپیمای دوم در قبرس فرود آمدند و سپس عازم فرودگاه بغداد شدند و محموله خود را تخلیه کردند.

آمریکا تصمیم گرفته است یک پایگاه نظامی در منطقه ظهران عربستان سعودی تاسیس کند. گفتنی است ارسال تجهیزات نظامی از سوی فرانسه به رژیم عراق در حالی صورت می گیرد که مقامات فرانسوی اعلام داشته بودند که این کشور هیچ گاه به کشورهای در حال جنگ سلاح و مهمات نخواهد داد !(9)

مناظره تلویزیونی در مورد حوادث دانشگاه برگزار نمی شود

روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای با توجه به پیام مهم امام خمینی لغو مناظره تلویزیونی در رابطه با حادثه 14 اسفند دانشگاه تهران را اعلام کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : صدا و  سیمای جمهوری اسلامی ایران وظیفه خطیر و اصلی خود می داند رهنمودها و اوامر امام امت را به گوش دل شنیده و تنها خط امام را ملاک عمل قرار دهد. (10)

پرتاب ماهواره جاسوسی آمریکا به فضا

خبرگزاری فرانسه از پرتاب یک ماهواره جاسوسی از سوی آمریکا به فضا خبر داد. بر اساس این گزارش سخنگوی سازمان فضانوردی آمریکا اعلام کرد این کشور یک سفینه جاسوسی که می تواند حریم فضایی خلیج فارس و اقیانوس هند را تحت پوشش خود در آورد از کیپ کاناورال به فضا پرتاب کرده است .(11)

عضو شورای نگهبان استعفای خود را پس گرفت

مهدی هادوی عضو شورای نگهبان استعفای خود را پس گرفت. مهدی هادوی در نامه ای خطاب به آیت الله صافی گلپایگانی دبیر شورای نگهبان نوشت : همان طور که در متن نامه [استعفا] تصریح کرده ام علت اصلی استعفایم از شورای نگهبان نقض قانون اساسی و سکوت در برابر آن بوده است و اکنون با توجه به فرمان امام که تاکید کردند برای صیانت از کشور و جمهوری اسلامی در این موقعیت حساس معیار در کارها قانون اساسی است و اگر کسی تخلف کند بر مردم معرفی می شود و مورد مواخذه قرار می گیرد امیدوارم تمام کسانی که به پیروزی انقلاب اسلامی ایران می اندیشند خصوصا مسئولان دقیقا آن را محترم شمارند تا امنیت و حکومت قانون بروز گردد.(12)

هادی غفاری : عوامل آمریکا با مواد محترقه قصد ترور مرا داشتند

روزنامه جمهوری اسلامی از ترور ناکام هادی غفاری نماینده مجلس خبر داد.

بر اساس این گزارش هادی غفاری در این زمینه گفت : این برای من طبیعی است که جریانات آمریکایی و همپالگی های آمریکا ، افراد وابسته به شرق و غرب چون از انقلاب ضربه خوردند طبیعی است که به خاطر دوباره مطرح کردن خودشان بیایند به سراغ فرزندان انقلاب البته گاهی نقشه هایشان بسیار حساب شده است و گاهی اوقات هم نقشه هایشان بی ملاحظه و بی حساب ! هادی غفاری در توضیح روش ترور خود گفت : تروریست ها از ابزار ترقه بازی چهارشنبه سوری برای این توطئه استفاده کرد ه بودند که در صورت موفق شدن ترور بگویند طبیعی بوده و این یک روال عادی چهارشنبه سوری است !(13)

 

28 اسفند 1359

ضد حمله عراق برای پس گرفتن سوسنگرد در هم شکسته شد.

آخرین خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست ضد حمله عراق برای پس گرفتن مواضع سوسنگرد با مقاومت نیروهای اسلام در هم شکسته است . نیروهای جمهوری اسلامی در پی حملات موفقیت آمیز در جبهه های گیلانغرب که منجر به تصرف ارتفاعات سوق الجیشی چغالوند شد به تحکیم مواضع جدید خود پرداختند و در تمام ساعات دیشب و امروز به آتش متقابل نیروهای بعثی پاسخ گفتند.(14)

مقررات صادرات و واردات کشور تصویب شد

هیئت دولت در جلسه اخیر خود مقررات صادرات و واردات را تصویب کرد. همچنین هیئت دولت پس از بررسی پیام امام خمینی به مسئولان تاکید کرد : امام تاکید دارند که جنگ مسئله مهم جامعه است و به همین جهت دولت خوشحال است که امام ضمن ممانعت ازسخنرانی مسئولان جلوی طرح هرگونه مسائل مورد اختلاف را در محافل عمومی گرفته و باعث آرامش جامعه شده اند . هیئت دولت همچنین تاکید کرد : امیدواریم بر اساس اصل تقلید از امام که روح کلی حاکم بر دولت است قاطعانه اجرای دقیق خواست امام را پیگیری کنیم.(15)

دادگاه عالی آمریکا مجبور به تائید موافقت نامه الجزایر است

یک قاضی فدرال آمریکا روز سه شنبه رای داد که عمل کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا در آزاد کردن دارایی های ایران نزد بانک های آمریکایی که به عنوان بخشی از قرار داد مربوط به آزاد کردن گروگان های آن کشور در ماه ژانویه گذشته صورت گرفته قانونی بوده است . قاضی اندرو کافری در عین حال پیش بینی کرد که دادگاه عالی سرانجام مجبور خواهد شد در مورد موافقت نامه اجرایی در رابطه با آزادی گروگان ها از جنبه قانونی رای خود را صادر کرده و توافق نامه الجزایر را تائید کند.(16)

آیت الله بهشتی : کشور باید به سمت حاکمیت قانون برود

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در مصاحبه هفتگی خود گفت : کشور باید به سوی حاکمیت قانون پیش برود. آیت الله بهشتی در مورد پیام امام و خنثی شدن توطئه ها نیز گفت : عوامل دشمن در داخل و خارج مشغولند امت ما هم به رهبری امام در نبرد بی امان با آنها همچنان پرتلاش و سخت کوش است خنثی کردن توطئه های اخیر آن ها بدان معنا نیست که دیگر آنها توطئه نخواهند کرد بدان معنا است که به آنها نشان داده می شود که هر قدر آنها در توطئه و نیرنگ جلو بروند امت و امام با بیداری و خودآگاهی و فداکاری و ایمان راه های تازه ای را برای خنثی کردن توطئه های آنها در پیش خواهد گرفت و این وعده خدا است و این ماهستیم که باید همیشه در راه خدا جهاد کنیم خدا راه های تازه ای را به ما نشان خواهد داد و خدا یاری خواهد کرد . (17)

رجایی سرپرستی وزارت خارجه را بر عهده گرفت

سخنگوی دولت و وزیر مشاور گفت : محمد علی رجایی نخست وزیر سرپرستی وزارت خارجه را بر عهده گرفته است. وی در مصاحبه ای مطبوعاتی اظهار داشت : سرپرستی وزارت خارجه طبق اصل 41 قانون اساسی به عهده خود آقای رجایی است و ایشان فعلا مشغول بررسی وضع وزارت امورخارجه هستند و اگر تغییرات مثبتی در آنجا انجام شود که انشاء الله خواهد شد به سرعت اعلام می کنیم. (18)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 26 اسفند 1359 ، صفحه 2

2- کیهان ، 27 اسفند 1359 ، صفحه 14، روز 26 اسفند 1359 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست آیت‌الله محمدی گیلانی تشکیل جلسه داد. مهندس بازرگان با انگیزه حمایت از امیرانتظام در این دادگاه حضور یافت و برخی دیگر از اعضای دولت موقت نیز در جلسات بعدی برای ادای توضیحات احضار شدند. امیرانتظام در دومین جلسه دادگاه خواستار وکیل شد و آیت‌الله مکارم شیرازی، گلزاده غفوری، شیخ علی تهرانی و احمد صدر حاج سید جوادی را به عنوان وکلای خود معرفی کرد که هیچ یک از این افراد وکالت وی را نپذیرفتند. دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی نیز از طرح چنین درخواستی ابراز تعجب نمود و آن را ناشی از عدم شناخت امیرانتظام از ایشان توصیف کرد. سرانجام حمید صادق نوبری به عنوان وکیل متهم تعیین شد. دادگاه امیرانتظام از معدود دادگاه‌هایی است که متن کامل آن را روزنامه‌های آن زمان علی‌الخصوص کیهان و میزان به چاپ رساندند. پس از محاکمه این متهم که مجموعاً 15 جلسه به طول انجامید و پس از احضار شهود از سوی متهم و دادستان و ارائه دفاعیات، دادگاه وی را در بیستم خردادماه 1360 به جرم انجام ملاقات‌ها و تماس‌های سری، ارائه اطلاعات و آگاهی به دشمنان انقلاب درباره مسائل و اطلاعات داخلی، فراری دادن سران فاسد رژیم شاه و مأموران سیاسی سفارت رژیم شاه در اسرائیل و... به حبس ابد محکوم کرد. مسئله جاسوسی امیرانتظام آن قدر واضح بود که عزت‌الله سحابی در طول محاکمات در اظهاراتی که در روزنامه کیهان در تاریخ 9/4/1359 منعکس شده، گفته بود: «اگر خود من بخواهم برای ایشان [امیرانتظام] کیفرخواست بنویسم، اتهام اصلی ایشان را اقدام علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران خواهم نوشت و حداقل برای ایشان 15 سال حبس تقاضا می‌کنم.»

این در حالی بود که در این فاصله اسناد دیگری نیز به دست آمد که نخستین تماس رسمی «نهضت آزادی» و سفارت امریکا در تهران را در اردیبهشت ماه 1357 در رستوران الچیکو اعلام می‌کرد که از طرف سفارت امریکا، جان استمپل، افسر اطلاعاتی سفارت امریکا و از طرف نهضت آزادی نیز محمد توسلی با نام مستعار «محمد توکلی» و همچنین بهرام بهرامیان حضور یافتند. در سند دیگری اشاره می‌شود که محمد توسلی «رابط رسمی» نهضت آزادی با سفارت است. بر اساس همین اسناد بود که حبیب‌الله پیمان گفت امیرانتظام یک نماد است و باید کل دولت موقت محاکمه شود. شهید محمد منتظری نیز در دادگاه خواستار محاکمه همه اعضای نهضت آزادی شد؛ تقاضایی که به نظر می‌رسد بر اساس مصالح و شرایط حساس آن مقطع انقلاب به آن ترتیب اثر داده نشد. قاطعیت نسبی دادگاه انقلاب اسلامی در برخورد با این متهم به جاسوسی، موجب دلگرمی بیش از پیش علاقه‌مندان حکومت اسلامی شد و بسیاری از مزدوران بیگانه را مرعوب ساخت. پس از ختم دادرسی، عباس امیرانتظام برای تحمل کیفر تحویل زندان شد و نام او کم کم از زبان‌ها محو گردید. شاید یکی از عواملی که موجبات کمرنگ شدن نام او را فراهم ساخت، این بود که او حتی از سوی خانواده خویش نیز طرد شده بود. احمد قدیریان در کتاب خاطرات خود می‌نویسد: «امیرانتظام کسی بود که می‌گفت من هیچ کس را در ایران ندارم. لذا آقای قدوسی فرمودند که شما با ایشان دیداری بکنید، چرا که ایشان می‌گوید پاسدارها با من صحبت نمی‌کنند. من تنها هستم... لذا من رفتم و یکی دو جلسه با ایشان صحبت کردم.» قدیریان (معاون آیت‌الله قدوسی) در این خاطرات می‌افزاید بر اثر این ملاقات‌ها، برخی گمان کرده بودند که او از بستگان امیرانتظام است و به وی مشکوک شده بودند و آیت‌الله قدوسی نیز از اعمال این رأفت اسلامی صرفنظر نمی‌کنند تا سرانجام یکی از دوستانش می‌پذیرد هفته‌ای دو بار به ملاقات او بیاید. سکوت خبری درباره امیرانتظام ادامه داشت تا زمانی که به علت کهولت سن و عود نمودن غده پروستات، وی نیاز به درمان پیدا کرد. پس از مراحل درمان، مسئولین قوه قضائیه در دی ماه 1373 بر اساس رأفت اسلامی، وی را به خانه امنی در شمال تهران منتقل کردند و بر امکانات رفاهی او افزودند. علاوه بر امیرانتظام افراد دیگری همچون کیانوری نیز در آن خانه مستقر بودند؛ این رأفت اسلامی اما موجبات گستاخی امیرانتظام را فراهم ساخت...در زمینه پرونده امیرانتظام گفتنی هایی است که در آینده به آن اشاره خواهد شد .

3- اطلاعات ، 26 اسفند 1359 ، صفحه 2

4-  مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی،26 اسفند 1359

5- اطلاعات ، 26 اسفند 1359 ، صفحه 2

6-  اطلاعات ، 26 اسفند 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 26 اسفند 1359 ، صفحه 12

8-  اطلاعات ، 26 اسفند 1359 ، صفحه 12

9- اطلاعات ، 27 اسفند 1359 ، صفحه 12

10- اطلاعات ، 27 اسفند 1359 ، صفحه 2

11- اطلاعات ، 27 اسفند 1359 ، صفحه 1

12- اطلاعات ، 27 اسفند 1359 ، صفحه 12

13- جمهوری اسلامی ، 28 اسفند 1359 ، صفحه 2

14- اطلاعات ، 28 اسفند 1359 ، صفحه 2

15- اطلاعات ، 28 اسفند 1359 ، صفحه 2

16- اطلاعات ، 28 اسفند 1359 ، صفحه 2

17- جمهوری اسلامی ، 28 اسفند 1359 ، صفحه 24

18- جمهوری اسلامی ، 28 اسفند 1359 ، صفحه 24

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول