اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ماجرای دستگیری پسر موسوی اردبیلی

آیت الله موسوی اردبیلی ماجرای دستگیری پسر خود در جریان غائله 14 اسفند بنی صدر از زبان پسر خود گفت : در تجمع طرفداران بنی صدر، من ایستاده بودم یک نفر از این مجاهدین( منافقین) مرا دید و رفت و گفت : پسر موسوی اردبیلی اینجا است و آمدند و ریختند به سر من و مرا کتک زدند و بعد هم بردند.

ماجرای دستگیری پسر موسوی اردبیلی

رخدادهای 23 اسفند 1359

چکیده

  • آیت الله موسوی اردبیلی : آقای رئیس جمهور از این که من گفته ام قانون باید در مورد رئیس جمهور اجرا شود ناراحت شده اند. مگر شما فکر می کنید باید قانون در حق ضعفا باشد در حق اقویا نباشد ؟
  • آیت الله باهنر:‌کسانی که دانشگاه را سنگری برای فعالیت های توطئه آمیز به نفع گروهک های وابسته به شرق و غرب می دانند با انقلاب فرهنگی مخالفت می کنند.
  • وزیر دفاع عراق: شوروی از ابتدای جنگ صادرات سلاح به عراق را متوقف کرده است و ما مستقیما از خود آمریکا درخواست اسلحه خواهیم کرد.
  • روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری با انتشار اطلاعیه ای به دعوت صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای انجام مناظره پیرامون وقایع 14 اسفند دانشگاه پاسخ داد.
  • در صورتی که آقایان رئیس دیوان عالی کشور ، رئیس مجلس و نخست وزیر در این مناظره شرکت داشته باشند آقای رئیس جمهوری نیز در مناظره شرکت خواهند کرد.
  • آیت الله خامنه ای: در جلسه اخیر شورا طرحی از سوی نیروی زمینی ارتش به جلسه ارائه شد که چون آقای بنی صدر در جلسه حضور نداشتند تصمیم گیری موکول به جلسه بعدی شد تا ایشان هم حضور داشته باشند.
  • مهندس مصطفی چمران:من به طور کلی با صلح و سازش با صدام و یزیدیان دیگر موافقتی ندارم من به این نوع مذاکره ها خوش بین نیستم.
  • در حالی که عراق همه امکانات خود را در خدمت جنگ قرار داده است ولی متاسفانه در تهران و شهرهای دیگر گویا اصلا جنگی نیست و فقط خوزستان باید بجنگد و دیگران مسئولیتی ندارند.

مقاله اختلاف انگیز رئیس جمهور / آیا با این سخنان مردم ناامید نمی شوند؟!

آیت الله موسوی اردبیلی در ادامه گزارش های خود از بررسی پرونده غائله 14 اسفند تاکید کرد : حق و قانون را باید پذیرفت هرچند خلاف نظر و مشی ما باشد.

وی با اشاره به مقاله اخیر رئیس جمهور در روزنامه انقلاب اسلامی تاکید کرد : سفارش من این بود که بیائید همکاری کنیم این جو متشنج آرام گیرد و احساسات تند مردم فرو نشیند در یک جو سالم مسائل را بررسی کنیم. روزنامه انقلاب اسلامی به قلم آقای رئیس جمهور این تیترها را زده بود : قرص و محکم می ایستم و زیر بار ناحق نمی روم حتی به قیمت کنار رفتن ، رادیو و تلویزیون عین زمان رژیم سابق است ، این جمهوری نیست که من فخر کنم رئیس آن باشم ، این نهادها را دارند در جامعه منکوب می کنند از دید من این جریانات یک توطئه ای است که تا شما مردم از آن آگاه نشوید ادامه دارد و هدفی جز حذف رئیس جمهوری ندارد و ...

آیت الله موسوی اردبیلی ادامه داد : کسی که علاقه به این روزنامه دارد و علاقه به آقای رئیس جمهور دارد وقتی این تیتر را می خواند در چه حالی قرار می گیرد فکر نمی کند که مملکت به هم خورده ، جمهوری از بین رفته ، رادیو و تلویزیون عین زمان رژیم سابق شده و رئیس جمهور را حذف می کنند ؟‌ناامید نمی شود؟ مایوس نمی گردد و عصبانی نمی شود؟ وی ادامه داد : در یک جو متشنج که در یک جامعه ای که هزاران مسئله دارد و اولین مسئله او مسئله جنگ است نباید چنین صحبت کنیم و این گونه تیتر بزنیم .

صدا و سیما همه اطلاعیه ها و بیانیه های رئیس جمهور را پخش کرده است

دادستان کل کشور در ادامه به تماس خود با صدا و سیما اشاره کرد و اظهار داشت : رادیو و تلویزیون پس از انتشار این مطلب در روزنامه انقلاب اسلامی با من تماس گرفتند و گفتند که شما می گوئید مطلبی نگوئید مسئله ای پیش نیاید و چنین چیزی در سرمقاله انقلاب اسلامی نوشته شده است و من پرسیدم : شاید شما مطلبی را سانسور کرده اید ؟ گفتند نوشته های شما را سانسور کردیم؟ گفتم نه ! گفتم شاید شما از اطلاعیه ها و اعلامیه های آقای رئیس جمهور چیزی را نخواندید گفتند حتی یک اعلامیه و اطلاعیه نبوده که به امضای آقای رئیس جمهور باشد و ما نخوانده باشیم. گفتم شاید به امضای دفتر ایشان بوده گفتند همه را خواندیم جز یک نامه ای که خطاب به شما بود و ما برای شما خواندیم و شما گفتید لزومی ندارد منتشر بشود.

ماجرای دستگیری پسر موسوی اردبیلی چه بود

آیت الله موسوی اردبیلی در ادامه به ماجرای دستگیری پسر خود در جریان حوادث 14 اسفند نیز اشاره کرد و گفت : دستگیری یک فرد در جریان 14 اسفند دلیل چماق دار بودن او نیست در این روزها اول عکس پسر مرا انداخته بودند ولی اسمش را ننوشته بودند بعد کسی به من نشان داد گفتم شاید او هم بوده بعد از او پرسیدم گفت بله من ایستاده بودم یک نفر از این مجاهدین هم کوچه مرا دید و رفت و گفت : پسر موسوی اردبیلی اینجا است و آمدند و ریختند به سر من و مرا کتک زدند و بعد هم بردند همانجایی که می بردند افراد را تحویل دادند یکی از افراد دفتر آقای بنی صدر مرا شناخت و سوار ماشینش کرد و مرا به خانه آورد. حالا این حرفی است که او می گوید بالاخره باید تحقیق شود و معلوم گردد راست یا دروغ چیست؟

آیت الله موسوی اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : آقای رئیس جمهور از این که من گفته ام قانون باید در مورد رئیس جمهور اجرا شود ناراحت شده اند . مگر غیر از این می توان توقعی داشت . مگر شما فکر می کنید باید قانون در حق ضعفا باشد در حق اقویا نباشد ؟‌در حق زیر دستان باشد و در حق رده های بالا نباشد؟!(1)

آیت الله باهنر : سخنرانی مورد پسند آمریکا در محیط مدارس اثر می گذارد

آیت الله باهنر گفت : سخنرانی که چراغ سبز به امپریالیزم می دهد طبعا در محیط مدارس تاثیر می گذارد. وی اظهار داشت :‌کسانیکه دانشگاه را سنگری برای فعالیت های توطئه آمیز به نفع گروهک های وابسته به شرق و غرب می دانند با انقلاب فرهنگی مخالفت می کنند. آیت الله باهنر ادامه داد : پرونده های بسیاری موجود است که دانشکده های فرمایشی بسیاری در این مملکت به وجود آمده بود و یک عده دانشجو ثبت نام می کردند و ساختمان بی مصرفی بیش نبود.(2)

هاشمی : اختلافات جاری را سطحی نمی دانیم

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس در مصاحبه ای گفت : اختلافات جاری را سطحی نمی دانیم بلکه یک زیربنای فکری دارد. وی در مورد برنامه های آتی مجلس گفت : مجلس برنامه های وسیعی در پیش دارد اساسا انقلاب ما بدون برنامه ریزی دقیق بود و حالا مجلس و مسئولان در کنار هم می روند تا برنامه ریزی های اساسی را به انجام برسانند من می توانم بگویم در تمام زمینه ها برنامه هایی در دست تهیه است. وی در مورد جنگ تحمیلی رژیم عراق و اعزام هیئت های مختلف مذاکره کننده اظهار داشت : اگر بنا باشد قرارداد صلحی بسته شود این کار دولت است و تنها تصویب قرار داد در مجلس وظیفه مجلس خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس قصد تضعیف و کنار گذاشتن رئیس جمهور را دارد گفت : قانون اساسی به ما می گوید رئیس جمهوری داشته باشیم و ما نیز این امید را داریم که رئیس جمهوری مان قوی باشد و قضد تضعیفش را نداریم. وی درباره شایعه خروج ارز توسط خود نیز گفت : برخی افراد ضد انقلاب هرچه تلاش بکنند نمی توانند شخصیت های روحانی را از میان بردارند از جمله در مورد خود من که مسئله خروج ارز از کشور را مطرح کرده اند و در این باره شکایت کردم و مورد رسیدگی هم قرار گرفت و هم اکنون 4 تن از کارکنان بانک مرکزی در رابطه با اشاعه آن شایعه شناسایی و تحت تعقیب هستند.(3)

وزیر دفاع صدام : عراق از آمریکا اسلحه می گیرد

وزیر دفاع عراق در مصاحبه ای گفت : شوروی از ابتدای جنگ صادرات سلاح به عراق را متوقف کرده است و ما مستقیما از خود آمریکا درخواست اسلحه خواهیم کرد. ژنرال عدنان خیرالله همچنین گفت: یک جنگ طولانی با ایران این کشور را با خطر تجزیه و از هم پاشیدگی روبرو می کند. وزیر دفاع عراق ضمن اشاره به این مطلب که عراق در زمینه تسلیحاتی به شوروی متکی است در مورد این که بغداد برای خرید اسلحه از آمریکا مستقیما اقدام می کند گفت : وقتی پای شرافت ملی در میان است هیچ چیز غیرممکن نیست.(4)

پاسخ رئیس جمهور به دعوت صدا و سیما به مناظره

روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری با انتشار اطلاعیه ای به دعوت صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای انجام مناظره پیرامون وقایع 14 اسفند دانشگاه پاسخ داد. در  اطلاعیه این روابط عمومی آمده است : در صورتی که آقایان رئیس دیوان عالی کشور ، رئیس مجلس و نخست وزیر در این مناظره شرکت داشته باشند آقای رئیس جمهوری نیز در مناظره شرکت خواهند کرد.(5)

شورای عالی دفاع اوضاع جبهه ها را بررسی کرد

جلسه شورای عالی دفاع دیشب به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر و با حضور اعضای این شورا در تهران تشکیل شد. در پایان این جلسه آیت الله خامنه ای سخنگوی شورا در مصاحبه ای گفت : در این جلسه طرحی از سوی نیروی زمینی ارتش به جلسه ارائه شد که چون آقای بنی صدر در جلسه حضور نداشتند تصمیم گیری موکول به جلسه بعدی شد تا ایشان هم حضور داشته باشند.(6)

چمران جواب داد ؛ چرا به تهران نمی آیم ؟!

مهندس چمران در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که چرا به تهران نمی آید و بیشتر در جبهه ها حضور دارد گفت : من از صحنه جنگ خوشم می آید زیرا اینجا سخن از شهادت و خدا است جایی برای غرور و خودخواهی نیست. وی ادامه داد : در جبهه ها کشمکش های سیاسی و درگیری های گروهی کمتر دیده می شود صدق و صفا و محبت محیط نبرد را پرکرده است و انسان با قلب روشن و خاطر آسوده و روح باز به سوی تعهد و مسئولیت اخلاقی و انسانی خود می رود و می داند که هم خدا از او راضی است و هم خلق خدا.

اگر اختلافات داخلی بگذارد نتیجه جنگ به نفع ما است

چمران در باره نتیجه نهایی جنگ گفت :‌نتیجه جنگ مسلما به نفع ما است اگر اختلافات داخلی اجازه بدهد نیروهای ما رو به صعود است و نیروهای دشمن رو به نزول و ما هنوز از استعدادها و امکانات وسیع خود استفاده نکرده ایم در حالیکه عراق همه امکانات خود را در خدمت جنگ قرار داده است ولی متاسفانه در تهران و شهرهای دیگر گویا اصلا جنگی نیست و فقط خوزستان باید بجنگد و دیگران مسئولیتی ندارند. وی افزود : اگر ما به راستی تصمیم بگیریم و همه امکانات خود را در یک برنامه حساب شده در خدمت جنگ بگذاریم مسلما صدام و پدر جد صدام را به زباله دان تاریخ می فرستیم.

من به این نوع مذاکره ها خوش بین نیستم

چمران درباره مذاکره وصلح نیز گفت : من به طور کلی با صلح و سازش با صدام و یزیدیان دیگر موافقتی ندارم ما اگر نتوانیم موجودیت خود را با قدرت حفظ کنیم فردا نقطه دیگر و پس فردا جای دیگری برای ما ایجاد اشکال خواهند کرد و روزبروز ضربات بیشتری بر ما وارد خواهند آورد و ما را ساقط خواهند کرد بنابراین من به این نوع مذاکره ها خوش بین نیستم و احساس می کنم که انقلاب اسلامی ما دارای معیارهایی است که با سیاست بازی و دوز و کلک هماهنگ نمی شود.

سه پیشنهاد چمران برای تدوام جنگ دراز مدت

چمران سه پیشنهاد مشخص برای تدوام جنگ دراز مدت مطرح کرد :

1- بسیج نیرو : زیرا نیروی نظامی ما کم است و باید به طور منطقی از نیروهای مردمی استفاده کرد آنها را تعلیم داد تربیت و سازماندهی کرد زندگی آن ها را تامین نمود. هم اکنون عده زیادی از نیروهای مردمی که به جنگ آمده اند پس از 5 ماه از نبرد هیچ منبع درآمدی ندارند.هیچ حقوقی دریافت نمی کنند و خانواده های آنها محتاجند.

2- تهیه لوازم جنگی چه از راه خرید اسلحه کافی از خارج و چه از راه تولید داخلی

3- طرح و برنامه صحیح و منظم : بیشتر اعمال ما انفعالی و عکس العملی بوده است همه سعی کرده ایم که در برابر عمل دشمن از خود مقاومتی نشان دهیم هیچ گاه طرح جامعی که همه جنگ را در برگیرد و برای درازمدت برنامه ای را پیاده کند تهیه نکرده ایم. باید از نظر طرح و برنامه و سازماندهی ها و هماهنگی ها فکر اساسی کرد که شایسته این نبرد بزرگ و وسیع و حیاتی باشد و هدف دراز مدت ما را تامین کند.(7)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 23 اسفند 1359 ، صفحه 9

2- جمهوری اسلامی ، 23 اسفند 1359 ، صفحه 9

3- جمهوری اسلامی ، 23 اسفند 1359 ، صفحه 9

4- جمهوری اسلامی ، 23 اسفند 1359 ، صفحه 1

5- کیهان ، 23 اسفند 1359 ، صفحه 2

6- کیهان ، 23 اسفند 1359 ، صفحه 2

7-  کیهان ، 23 اسفند 1359 ، صفحه 6

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول