اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

چرا امام سران قوا را تا پایان جنگ از سخنرانی منع کرد؟

چون در سخنرانیهای رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوانعالی کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی، گروه‌های منحرف و مخالف با جمهوری اسلامی توطئه کرده و موجب فساد می‌شوند، اینان تا پایان جنگ تحمیلی سخنرانی نکنند.

چرا امام سران قوا را تا پایان جنگ از سخنرانی منع کرد؟

رخدادهای 25 اسفند 1359

چکیده

  • متعاقب دیدار سران قوا و مسئولان کشور با امام خمینی اطلاعیه بسیار مهمی از سوی رهبر انقلاب در باره اختلافات جاری در میان مسئولین منتشر شد .
  • برای رسیدگی به شکایات نسبت به مسائل جنگ و سایر مسائل مورد اختلاف بین مقامات جمهوری اسلامی، هیأتی تعیین خواهد شد مرکب از یک نماینده از طرف رئیس جمهور و یکی از طرف دیگر و یکی از سوی اینجانب که کوشش در حل شکایات نمایند و رأی اکثریت هیأت مذکور معتبر است؛ و در صورت تخلف یکی از مقامات، باید متخلف را به مردم معرفی کنند و مورد مؤاخذه قرار گیرد.
  • دعوت صدا و سیما برای برگزاری یک مناظره میان سران قوا و رئیس جمهور امروز نیز به تیتر یک روزنامه ها راه یافت .
  • روابط عمومی دادگستری اعلام کرد : شرکت رئیس دیوان عالی کشور در این گفت و گو خود به خود منوط به انجام بازپرسی از آقای رئیس جمهور و روشن شدن نتایج آن و صدور رای دادگاه است .
  • روابط عمومی صدا و سیما طی اطلاعیه ای مهلت مقرر جهت مناظره درباره حادثه 14 اسفند دانشگاه تهران را به مدت 48 ساعت تمدید کرد .
  • دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در پیامی نمایندگان احزاب و گروه ها را برای شرکت در یک سلسله بحث آزاد دعوت کرد .
  • آیت الله مدنی: چماق دار کسی است که مسیری غیر از مسیر یک جامعه اسلامی دارد .
  • آیت الله موسوی اردبیلی: تاکنون کار ما موفقیت آمیز بوده است هم از نظر قضایی و هم از نظر نتیجه گیری های اجتماعی که بیش از آن چه انتظار داشتیم پیشرفت هایی حاصل شده است .

دیدار مهم سران کشور با رهبر انقلاب

در پی وقایع 14 اسفند سران کشور از جمله رئیس جمهور و سران قوا به حضور رهبر انقلاب رسیدند. در این دیدار که بنی صدر رئیس جمهور ، رجایی نخست وزیر ، هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ، آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور ، آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور ، آیت الله خامنه ای امام جمعه تهران و مهندس بازرگان نماینده تهران در مجلس حضور داشت مسائل مهم کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. تاکنون هیچ توضیحی از سوی مقامات مسئول درباره محتوای جلسه اخیر در اختیار مطبوعات و رسانه ها قرار نگرفته است .  گفتنی است در جلسه اخیر حجت الاسلام سید احمد خمینی فرزند امام نیز حضور داشت . (1)

بیانیه مهم امام خمینی در باره فجایع 14 اسفند

متعاقب دیدار سران قوا و مسئولان کشور با امام خمینی اطلاعیه بسیار مهمی از سوی رهبر انقلاب در باره اختلافات جاری در میان مسئولین منتشر شد .  نکات مهم مطرح در این پیام عبارت است از :

1- معیار در اعمال نهادها قانون اساسی است و تخلف از آن برای هیچ کس چه متصدیان امور کشوری و لشکری و چه اشخاص عادی جایز نیست و متخلف به مردم معرفی می‌شود و مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد.

2- مقامات فعلی، ریاست جمهوری، دولت، ریاست دیوانعالی، دادستانی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قانونی می‌باشند و کسی حق ندارد در مصاحبه‌ها و نطقها و رسانه‌ها به یکی از این مقامات توهین و یا آنان را تضعیف نماید

3- به همان نحو که آقای رئیس جمهور را به فرماندهی کل قوا منصوب نمودم، باید ایشان را به این مقام بشناسند و فرماندهان قوای مسلح از ایشان بر طبق مقررات اطاعت کنند.

4- شورای دفاع به نحوی که در قانون اساسی است، مأمور می‌شود و نمایندگان اینجانب آقای خامنه‌ای  و آقای چمران می‌باشند.

امام خمینی: برای رسیدگی به شکایات نسبت به مسائل جنگ و سایر مسائل مورد اختلاف بین مقامات جمهوری اسلامی، هیأتی تعیین خواهد شد مرکب از یک نماینده از طرف رئیس جمهور و یکی از طرف دیگر و یکی از سوی اینجانب که کوشش در حل شکایات نمایند و رأی اکثریت هیأت مذکور معتبر است؛ و در صورت تخلف یکی از مقامات، باید متخلف را به مردم معرفی کنند و مورد مؤاخذه قرار گیرد.

تشکیل هیئت سه نفری برای رسیدگی به اختلافات

5- برای رسیدگی به شکایات نسبت به مسائل جنگ و سایر مسائل مورد اختلاف بین مقامات جمهوری اسلامی، هیأتی تعیین خواهد شد مرکب از یک نماینده از طرف رئیس جمهور و یکی از طرف دیگر و یکی از سوی اینجانب که کوشش در حل شکایات نمایند و رأی اکثریت هیأت مذکور معتبر است؛ و در صورت تخلف یکی از مقامات، باید متخلف را به مردم معرفی کنند و مورد مؤاخذه قرار گیرد.

رئیس جمهور و سران قوا تا پایان جنگ حق سخنرانی ندارند

6- چون در سخنرانیهای رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوانعالی کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی، گروه‌های منحرف و مخالف با جمهوری اسلامی توطئه کرده و موجب فساد می‌شوند، اینان تا پایان جنگ تحمیلی سخنرانی نکنند. مصاحبه‌های سالم و سازنده و ارشادی مانع ندارد.(2)

شرط آیت الله بهشتی برای مناظره با رئیس جمهور چه بود؟!

دعوت صدا و سیما برای برگزاری یک مناظره میان سران قوا و رئیس جمهور امروز نیز به تیتر یک روزنامه ها راه یافت . در حالی که هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز موافقت مشروط خود را با مناظره اعلام کرده بود امروز نیز دیوان عالی کشور به این دعوت پاسخ گفت . در این راستا روابط عمومی دادگستری اعلام کرد : شرکت رئیس دیوان عالی کشور در این گفت و گو خود به خود منوط به انجام بازپرسی از آقای رئیس جمهور و روشن شدن نتایج آن و صدور رای دادگاه است .  بر اساس این گزارش رئیس دیوان عالی کشور در گفت و گوی رادیو و تلویزیونی که پس از روشن شدن نتیجه این رسیدگی های قضایی برگزار شود شرکت خواهند کرد .(3)

تمدید مهلت مقرر جهت مناظره از سوی صدا و سیما

خبر دیگر این که روابط عمومی صدا و سیما طی اطلاعیه ای مهلت مقرر جهت مناظره درباره حادثه 14 اسفند دانشگاه تهران را به مدت 48 ساعت تمدید کرد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : تا پایان وقت اداری روز 24 اسفند یعنی آخرین مهلت برای اعلام آمادگی جهت شرکت در مناظره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روابط عمومی نخست وزیری حزب جمهوری اسلامی کمیته مرکزی انقلاب اسلامی خانه کارگر ، دبیرستان مقداد ، اطلاعات هفتگی ، بنیاد مسکن و چند نهاد دیگر آمادگی خود را اعلام نموده اند ولی از آنجا که آقای بنی صدر رئیس جمهور تاکنون آمادگی خود را جهت مناظره با نهادهای مورد اتهام اعلام ننموده اند لذا مهلت مقرر به مدت 48 ساعت یعنی تا پایان وقت اداری 26 اسفند تمدید می گردد.(4)

بنی صدر احزاب را به بحث آزاد دعوت کرد !

خبر دیگر در این رابطه آن که دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در پیامی نمایندگان احزاب و گروه ها را برای شرکت در یک سلسله بحث آزاد دعوت کرد . وی در این اطلاعیه تاکید کرده است : در شرایط و اوضاع و احوالی که بحران های داخلی و توطئه های دشمنان خارجی کشور را در آستانه وضع خطرناکی قرار داده است و عدم رسیدگی عاجل و رفع فوری علل و عوامل اصلی تشنجات سیاسی و اجتماعی می رود تا صف متحد و یکپارچه ملت مسلمان ایران را درهم بشکند و موجودیت کشور و تدوام انقلاب اسلامی را در معرض خطر قرار دهد. (5)

آیت الله موسوی اردبیلی: مسئله فقط این نبوده است که در آن جا( تجمع طرفداران رئیس جمهور)  عده ای زد و خورد کرده اند بلکه مسئله مهم این است که مدارک و اسنادی به دست دستگاه قضایی رسیده است که این کار عمدا به وجود آمده است .ما سندی را ارائه می دهیم که از دو ماه پیش اشخاص و گروه هایی و از قسمت های مختلف برای به وجود آوردن این حادثه کار می کرده اند .

آیت الله مدنی : چماق دار کسی است که مسیری غیر از مسیر جامعه اسلامی دارد

آیت الله مدنی نماینده امام و امام جمه تبریز گفت : چماق دار کسی است که مسیری غیز از مسیر یک جامعه اسلامی دارد .  وی در واکنش به تلاش برخی نمایندگان برای از رسمیت انداختن مجلس گفت : اگر بخواهند مجلس را از اکثریت بیندازند این مخالفت با اسلام است مجلس را ترک کردن مخالفت با اسلام و مخالفت با خواست موکلین آن نمایندگان می باشد. آیت الله مدنی در باره احزاب موجود در جامعه نیز گفت : این حزب جمهوری اسلامی و حزب های دیگر تا زمانی که در خط اسلام و امام هستند مورد تائید ما هستند.(6)

آیت الله موسوی اردبیلی : حوادث 14 اسفند از 2 ماه پیش برنامه ریزی شده بود 

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: تاکنون کار ما موفقیت آمیز بوده است هم از نظر قضایی و هم از نظر نتیجه گیری های اجتماعی که بیش از آن چه انتظار داشتیم پیشرفت هایی حاصل شده است .  وی ادامه داد : در این مسئله من نه نظر قضایی می دهم و نه رایی در مورد آن قضاوت در مورد این مسئله به عهده قاضی محکمه و محکمه عمومی تهران می باشد و من تنها به عنوان ناظر بر جریان نظارت می کنم.(7)

آیت الله موسوی اردبیلی در یک مصاحبه دیگر گفت : مسئله فقط این نبوده است که در آن جا عده ای زد و خورد کرده اند بلکه مسئله مهم این است که مدارک و اسنادی به دست دستگاه قضایی رسیده است که این کار عمدا به وجود آمده است . وی ادامه داد : ما ممکن است سندی را ارائه دهیم که از دو ماه پیش اشخاص و گروه هایی و از قسمت های مختلف برای به وجود آوردن این حادثه کار می کرده اند . وقتی شما این سند را دیدید  آن وقت به حرف من که گفته ام باید برویم ریشه یابی کنیم و ببینیم که این ریشه ها در کجا هستند پی خواهید برد.(8)

پی نوشت :

1- کیهان ، 25 اسفند 1359 ، صفحه 2

2- صحیفه امام، جلد 14 ، صفحه 201

3-  جمهوری اسلامی ، 25 اسفند 1359 ، صفحه 11

4- جمهوری اسلامی ، 25 اسفند 1359 ، صفحه 11

5-  کیهان ، 25 اسفند 1359 ، صفحه 15، گفتنی است تمامی اخبار مربوط به مناظره ها و دعوت ها و تمدیدها مربوط به زمانی است که هنوز دیدار سران کشور با امام خمینی صورت نگرفته و همچنین پیام مهم رهبر انقلاب صادر نشده است و در نتیجه انتشار این اخبار که برخی مربوط به روزهای گذشته بوده و در روزنامه های 25 اسفند منتشر شده است را نباید واکنش منفی به پیام امام خمینی تلقی کرد هر چند بنی صدر رئیس جمهور درخواست امام برای حفظ آرامش را زیر پا خواهد گذاشت ولی تا آن روز هنوز زمان باقی است !

6-  جمهوری اسلامی ، 25 اسفند 1359 ، صفحه 1

7-  جمهوری اسلامی ، 25 اسفند 1359 ، صفحه 1

8-  کیهان ، 25 اسفند 1359 ، صفحه 15

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول