اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تأکید روزنامه‌های چاپ کابل بر خویشتن‌داری و پرهیز از پیش‌داوری گروه‌های سیاسی

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‎ها و دیدگاه‌‎های رسمی، هواداران کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان را به خویشتن‎داری و خودداری از پیش‎داوری در مورد نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری فراخواندند.

تأکید روزنامه‌های چاپ کابل بر خویشتن‌داری و پرهیز از پیش‌داوری گروه‌های سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، بسیاری از روزنامه‎های چاپ امروز(3 شنبه 19 فروردین) در سرمقاله‎های و دیدگاه‎های رسمی خود از هواداران کاندیداهای ریاست جمهوری این کشور خواستار خویشتن‎داری و خودداری از پیش‎داوری در مورد نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری 16 فروردین شدند.

«روزنامه 8 صبح»، تحت عنوان «پیش‎داوری نکنید» نوشته است: شماری از ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، به رغم توصیه‌های جامعه مدنی، مردم، کمیسیون‌های انتخاباتی و رسانه‌ها به پیش‌داوری در مورد نتایج انتخابات دست می‌زنند طوری که یکی از ستادها در تارنمای رسمی اطلاع‌رسانی‌اش نوشته است که نامزد آنان پیش از 50 درصد آرا را به‌دست آورده است.

همچنین هواداران ستادهای دیگر در شبکه‌های اجتماعی، و به‌صورت غیررسمی، خودشان را پیروز انتخابات روز شنبه معرفی می‌کنند.

این روزنامه با غیراصولی‎خواندن این نوع پیش‎داوری‎ها نوشته است: باید ستادهای محترم اجازه دهند که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی کار خود را انجام دهند.

به نوشته 8 صبح پیش‌داوری در مورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری نوعی بی‌احترامی به رأی و اراده مردم افغانستان است؛ زیرا به نوشته روزنامه یادشده هیچ‌کس نمی‌داند که فلان نامزد چه مقدار رأی در سراسر کشور آورده است و این امر وقتی روشن می‌شود که تمامی اطلاعیه‌ها و برگه‌هایی که نتایج محل‌های گوناگون روی آن درج است به کمیسیون مستقل انتخابات برسد و آنان نتیجه را اعلام کنند.

«روزنامه ماندگار»، در مقاله‌ای تحت عنوان «نتایج انتخابات، از ادعا تا واقعیت» نوشته است: هنوز نتایج اولیه به صورت رسمی اعلام نشده و مطابق قانون هنوز وقت اعلام نتایج نرسیده است. اما کاندیداهای پیشتاز از طریق رسانه‎ها و شبکه‎های اجتماعی، خود را برنده درصد بیشتر آرا اعلام کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه این گونه پیش‎داوری‎ها باعث بروز مشکلات بسیاری می‎شود؛ از جمله این که ذهنیت مردم تحت تأثیر تبلیغات هواداران کاندیدای مشخصی شکل می‎گیرد و موقعی که نتایج اصلی روشن می‎شود، در برابر آن واکنش نشان داده می‌‎شود.

«روزنامه سخن جدید»، تحت عنوان « تداوم التهاب انتخابات» نوشته است: «مردم افغانستان بعد از مشارکت گسترده خود در انتخابات، اکنون منتظر اعلام نتایج آن هستند و برای مشخص شدن پیروز میدان لحظه شماری می‌نمایند.

این روزنامه نیز از هواداران نامزدهای مختلف خواستار صبر و خویشتن‌داری شده است و نگاشته است که کسی با رجزخوانی و پیام تبریک برنده انتخابات نیست بلکه باید نتایج اعلام شود.

«روزنامه انصار»، به شادمانی و شرکت مردم در روز برگزاری انتخابات در سایه توانمندی و تلاش نیروهای امنیتی اشاره کرده و اقتدار نیروهای امنیتی افغانستان را  اساس قدرت و اقتدار دولت افغانستان در سایر بخش‎ها عنوان کرده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول