اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/189

پارلمان افغانستان: با نظارت بر انتخابات آینده از بروز مشکلات جلوگیری می‌کنیم

برخی از اعضای پارلمان افغانستان با اشاره به مشکلات بوجود آمده در سومین دور انتخابات این کشور، اظهار داشتند که بایستی با نظارت منظم از بروز مشکلات در انتخابات آینده جلوگیری شود.

پارلمان افغانستان: با نظارت بر انتخابات آینده از بروز مشکلات جلوگیری می‌کنیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در کابل، «سیدجمال فکوری بهشتی» عضو پارلمان افغانستان، امروز (دوشنبه) در نشست عمومی این مجلس گفت که اعضای پارلمان اجازه بروز مشکلات در انتخابات آینده را نمی دهند.

وی افزود: اعضای پارلمان افغانستان بایستی با بررسی انتخابات روز شنبه، برنامه‎هایی را برای بهبود برگزاری انتخابات‎های آینده در این کشور طراحی کنند.

به باور بهشتی، اگر اعضای پارلمان افغانستان از آغاز گفتمان برگزاری انتخابات، مشکلات آن را مورد بررسی قرار می‎دادند، بدون شک امروز انتخابات افغانستان بدون هیچ مشکلی برگزار می‎شد.

به اعتقاد وی، کمبود تعرفه‎های انتخاباتی در برخی حوزه‎های رأی‌گیری و بارانی بودن روز انتخابات از مشکلاتی بود که مانع شرکت هزاران نفر در روند رأی‏‎‌گیری شد.

این عضو پارلمان افغانستان اعتقاد دارد که اگر کمیسیون مستقل انتخابات این کشور با یک روز تفاوت این روند را برگزار می‎کرد و همچنین میزان شرکت مردم با تعرفه‎های فرستاده شده را محاسبه می‎کرد، تمام واجدین شرایط رای می‌توانستند رای دهند.

«حبیبه دانش» عضو دیگر پارلمان افغانستان نیز با انتقاد از کمبود تعرفه‎های انتخاباتی در برخی از حوزه‎های رأی‌گیری اظهار داشت که کمبود تعرفه‌های رای یکی از مشکلات و عدم توجه به حق شهروندی برای برخی از ساکنان این کشور بود.

با این حال وی، تأمین امنیت، حضور مردم در پای صندوق‎های رأی و پوشش خبری انتخابات توسط رسانه‎ها را قابل قدر دانست.

دانش گفت که مردم افغانستان به خوبی از روند برگزاری انتخابات حمایت کردند و اکنون مسئولان دولتی و کمیسیون‎های انتخاباتی بایستی به این آرا احترام بگذارند.

«کبرا مصطفوی» عضو دیگر پارلمان افغانستان نیز از مسئولان دولتی و کمیسیون‎های انتخاباتی این کشور خواست تا به آرای مردم احترام گذاشته و شکایت‎های رسیده مبنی بر تقلب را صادقانه پی‎گیری کنند.

مصطفوی در ادامه تأکید کرد: کاندیداهای ریاست جمهوری نیز بایستی از اکنون خود را پیشتاز در شمارش آرا ندانسته و به رأی تمام مردم افغانستان احترام بگذارند.

«شکریه بارکزی» دیگر عضو پارلمان افغانستان، برگزاری انتخابات این کشور را موفقیت آمیز دانست و از تمام کشورهای همسایه افغانستان خواست تا به این روند احترام بگذارند.

به باور وی، عدم تخریب وجهه انتخابات از سوی کشورهای همسایه بویژه پاکستان می‎تواند روابط دولت آینده افغانستان را با آن کشورها بهبود و استحکام بخشد.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان روز شنبه (16 فروردین) برگزار شد که بیش از 7 میلیون افغان با وجود هوای سرد و تهدیدات امنیتی شرکت کردند.

در نتیجه این انتخابات نهمین رئیس جمهور افغانستان برای اولین بار به صورت مسالمت‎آمیز قدرت را از «حامد کرزی» رئیس جمهوری کنونی این کشور تحویل خواهد گرفت.

قرار است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در چهارم اردیبهشت و نتیجه نهایی آن پس از بررسی‎های 20 روزه در 24 اردیبهشت اعلام شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول