اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/188

میراث انتخابات 1393 افغانستان؛ پایه‌گذاری فرهنگ مردم‌سالاری به جای فرهنگ قومی-قبیله‌ای

با در نظر داشتن شرایط کنونی و تاریخ و فرهنگ سیاسی افغانستان، مردم این کشور در 16 فروردین سال 1393 انقلابی فرهنگی را بنیان گذاشتند که در آن فرهنگ مردم سالاری بر فرهنگ قومی-قبیله‎ای و خشونت پیروز شد.

میراث انتخابات 1393 افغانستان؛ پایه‌گذاری فرهنگ مردم‌سالاری به جای فرهنگ قومی-قبیله‌ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، کارشناسان افغان، 16 فروردین را نقطه عطفی در تاریخ سیاسی افغانستان دانسته که در آن مردم افغانستان علی‎رغم تهدیدات امنیتی بصورت گسترده و پرشور به پای صندوق‎های رای رفتند تا با استفاده از آرای خود فرهنگ جدید سیاسی را در این کشور بنیان نهند.

در این روز گرایش و علاقه‎مندی به فرهنگ مردم سالاری که در آن سرنوشت مردم توسط خود مردم تعیین می‎شود، به خوبی نمود یافت که از این طریق با فرهنگ خشونت و تعیین سرنوشت مردم توسط تفنگ، علایق و سلایق قومی و قبیله‎ای «نه» گفتند.

بنابراین، این انتخابات ظرفیتی را ایجاد کرد که اگر به صورت مسئولانه با آن برخورد شود، سیاست افغانی را در یک بستر مدنی و عقلانی هدایت خواهد کرد.

این انتخابات می‌تواند به سنت سیاسی جامعه افغانستان نقطه پایانی گذاشته و روزگار جدیدی از سیاست‌ورزی مدنی و عاری از خشونت را پایه‌گذاری کند.

روشن‌ترین پیام انتخابات 16 فروردین با مشارکت گستردۀ مردم افغانستان، انزوای سیاسی و اجتماعیِ تمام جریان‌های تروریستی و گروه‌های خشونت‌طلب بود.

انتقال مسالمت آمیز قدرت، بعد دیگری از فرهنگ سیاسی در جوامع پیشرفته به شمار می‎رود که در انتخابات 16 فروردین، مردم افغانستان با حضور گسترده به ایجاد و استحکام آن کوشیدند؛ روندی که در گذشته تاریخ سیاسی افغانستان وجود نداشته است.

در گذشته سیاسیون افغان و زمام‎داران این کشور با شعارهای «ارگ یا مرگ» بر اریکه قدرت تکیه می‎زدند.

رقم زدن تقدیر و سرنوشت مردم افغانستان توسط بیگانگان و آن هم بر اساس منافع آنان به عنوان نقطه سیاه در تاریخ این کشور به شمار می‎رود که نتایج غم بار و تراژیک برای این مرز بوم و مردم افغانستان را در پی داشته است.

اکنون مردم در 16 فروردین ثابت کردند که دیگر سرنوشت خود را به دست خودشان رقم خواهند زد و اجازه نخواهند داد تا زعیم و رهبر آینده این کشور از سوی دیگران تعیین و تحمیل شود و این امر خود پایه‎گذاری یک فرهنگ سیاسی خواهد بود.

حضور مردم در انتخابات این معنا را می‌داد که عمر تروریسم، خشونت، مسایل قومی و قبیله‎ای به پایان رسیده است؛ راهی غیر از تن‌دادن به سازوکارهای عقلانی وجود ندارد و تمام کنشگران سیاسی ناگزیر از تمکین به خواست و ارادۀ مردم هستند.

مهم‌ترین پیام و به عنوان یک فرهنگ سیاسی که انتخابات هفته گذشته داشت، این بود که به جز از طریق اراده مردم و خدمت به مردم در یک روند شفاف مردم سالارانه مسیر دیگری به سوی کاخ  ریاست جمهوری و رسیدن به قدرت وجود ندارد.

از طرف دیگر ارگان‎های امنیتی و نیروهای نظامی افغانستان نیز ثابت کردند که اگر یک اراده سیاسی وجود داشته باشد، توانمندی هرگونه خدمت به مردم و حراست از این خاک را دارند.

مقامات امنیتی افغان با بی طرفی کامل و تامین امنیت انتخابت در قلب مردم خود جای گرفتند که حاکی از نهاد سازی قوی در بخش امنیتی و قرار گرفتن بخش امنیتی در جایگاه واقعی شان می‎باشد.

همچنین کارشناسان بر این باورند که دیگر این نظریه به تاریخ پیوست که فلان سیاستمدار مورد تایید جهان است و فلان نیست. جهانیان به انتخاب مردم افغانستان، حرمت می‌گذارند. مردم افغانستان مثل هر ملت آزاد جهان نشان دادند که می‌خواهند و می‌توانند سرنوشت خود را به روش‌های دموکراتیک رقم بزنند.

بر این اساس اکثر صاحب نظران افغان انتخابات 16 فروردین را یک انقلاب فرهنگی در بعد سیاسی به معنای گسست از فرهنگ سنتی، قومی، قبیله‎ای و خشونت و رسیدن به فرهنگ سیاسی مبتنی بر عقلانیت ازریابی کرده‌اند. 

اکنون مسئولیت سیاست مداران افغان است که از این دستاورد و فرهنگ جدید سیاسی که براساس عقلانیت مدنی و مردم سالاری پایه گزاری شده است حراست کرده و اجازه ندهند تا با آرای مردم افغانستان معامله‌ای صورت گیرد.

زیرا هیچ مصلحت سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی بالاتر از اراده مردم و مصلحت مردم افغانستان و این کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول