اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

انتقاد شدید دادستان کل کشور از هاشمی رفسنجانی

آیت الله موسوی اردبیلی در جواب انتقاد هاشمی از خود گفت: آقای هاشمی رفسنجانی هم در سخنانش مثل این که فکر می کرد که من دو پهلو حرف می زنم....من به خاطر اینکه اعتبار قضا حفظ شود و بهانه ای به دست بعضی ها نیفتد عرض می کنم که من دو دل هم نیستم از صراحت هم دور نیستم.

انتقاد شدید دادستان کل کشور از هاشمی رفسنجانی

رخدادهای 19 اسفند 1359

چکیده

  • آیت الله منتظری در دیدار با ناخداافضلی فرمانده نیروی دریایی گفت: متاسفانه دست هایی در کار است که ارتش را به حالت اول برگرداند و می خواهند مهره های حساس را کنار بگذارند.
  • آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور: دستگاه قضایی و دادستانی چاقویی نیست که هر کس علیه مخالفان خود آن را تیز کند.
  • آیت الله موسوی اردبیلی با انتقاد شدید از هاشمی رفسنجانی که خواستار اعلام مواضع صریح از سوی دستگاه قضا شده بود گفت: زبان قضا غیر از زبان خطابه است .
  • سعید طلوع یکی از مسئولان دفتر نخست وزیری در گفت و گویی اعلام کرد بر اساس مصوبات اخیر هیئت دولت اجازه خروج از کشور به 11 مورد افزایش یافته است .
  • موشه دایان وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی: اگر رئیس جمهور مصر بخواهد طرح خود را برای دادن خودمختاری یک جانبه به فلسطینی های ساحل غربی رود اردن و نوار غزه برای وی تشریح خواهد کرد.
  • هیئتی از سوی جبهه پایداری اعراب به ایران آمده و پیام این هیئت مبنی بر حمایت از مواضع سرسختانه ایران در مقابل رژیم تجاوز کار عراق را به رئیس مجلس کشورمان تسلیم کرد.
  • سفیر سوریه در تهران اعلام کرد: سوریه احتیاجات ایران را به منزله احتیاجات خود تلقی می کند و حاضر است تا حد امکان تسهیلات لازم را جهت واردات کالاهای ضروری و اساسی در اختیار ایران قرار دهد.

آیت الله منتظری : می خواهند مهره های حساس را کنار بگذارند

آیت الله منتظری در دیدار با ناخداافضلی فرمانده نیروی دریایی گفت : دست هایی در کار است که ارتش را به حالت اول برگرداند. وی اظهار داشت : دشمن سعی می کند از طریق جدایی ارتش از روحانیت و مردم به هدف خود برسد و همان طور که رهبر انقلاب بارها فرموده اند باید این همبستگی کنونی که به برکت انقلاب اسلامی و حمایت روحانیت میسر شده است هرچه بیشتر مستحکم شود. وی ادامه داد : متاسفانه دست هایی در کار است که ارتش را به حالت اول برگرداند و می خواهند مهره های حساس را کنار بگذارند و این خسارتی نیست که قابل جبران باشد.(1)

خبری که آیت الله منتظری تکذیب کرد

دفتر آیت الله منتظری خبر برخی رسانه ها مبنی بر دعوت وی از مردم برای تعطیل کردن بازار در اعتراض به رویدادهای 14 اسفند را تکذیب کرد .  گفتنی است خبر مورد اشاره از متن پلاکاردهایی که در روزهای 16 و 17 اسفند در بازار تهران نصب شده بود در رسانه ها نقل قول شده بود. (2)

آیت الله موسوی اردبیلی : دستگاه قضایی چاقویی نیست که هر کس علیه مخالفان تیز کند

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور طی سخنانی گفت : دستگاه قضایی و دادستانی چاقویی نیست که هر کس علیه مخالفان خود آن را تیز کند. وی با اشاره به تجمع گروه های فشار در مقابل دادگستری اظهار داشت : ما می دانیم که این اجتماع چه بافتی دارد و من فکر می کنم انشاء الله همه ماها به این انقلاب به این اسلام و به این ملت قربانی داده خون داده علاقمندیم ما به این ها خدمت کنیم آن وقت ما بیائیم این جور مسائل در کشور ایجاد کنیم ؟ این ها حتی این مقدار شعور ندارند که اگر قرار باشد این ها مهلت و فرصت به دستگاه قضایی ندهند خود این کار در محکومیت اینها کافی است لازم نیست ما مدارک دیگری جمع آوری کنیم. همین آمدن آنجا و مشت نشان دادن و داد وفریاد کردن و مثلا ما چهار نفر صحبت می کنیم و شما هشت نفر صحبت کنید خود این ها کافی است که مردم بدانند در کجای دنیا مرسوم است جلوی دادگستری چنین کارهایی را بکنند؟

موشه دایان وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی بعد از ظهر دیروز برای یک دیدار 4 روزه وارد قاهره شد و در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : اگر رئیس جمهور مصر بخواهد، طرح خود را برای دادن خودمختاری یک جانبه به فلسطینی های ساحل غربی رود اردن و نوار غزه برای وی تشریح خواهد کرد.

انتقاد شدید آیت الله موسوی اردبیلی به هاشمی رفسنجانی

آیت الله موسوی اردبیلی در ادامه به انتقاد هاشمی از خود اشاره کرده و گفت : قضاوت باید در محیط کاملا آرام باشد و قاضی باید در فکرش کاملا مستقل باشد و درباره قضاوت باید در آخر کار آنهایی که صاحب نظر هستند نظربدهند و اگر نارسایی و یا اشکالی درکار بوده تذکراتی بدهند یا تکمیل بکنند. تلفن های زیادی در طرفین به ما می شود یکی می گوید لازم نیست رسیدگی کنید یکی می گوید مدرک لازم نیست یکی می گوید چرا حرفتان را نمی زندی؟ یکی می گوید چرا زبانتان را باز نمی کنید؟ یکی می گوید چرا صریح نمی گوئید؟

وی ادامه داد : این برادر عزیز ما آقای هاشمی رفسنجانی هم در سخنانش مثل این که فکر می کرد و به نظرش می آمد که من دو پهلو حرف می زنم البته من یقین دارم ایشان هیچ نظری ندارند من ایشان را می شناسم ...من به خاطر اینکه اعتبار قضا حفظ شود و در اذهان دیگران چیزی ایجاد نشود و بهانه ای به دست بعضی ها نیفتد عرض می کنم که من دو دل هم نیستم از صراحت هم دور نیستم دو پهلو هم حرف نمی زنم زبان قضا غیر از زبان خطابه است زبان قضا غیر از زبان یک تحلیل گر سیاسی است. قاضی زبانش بسته است . آیت الله موسوی اردبیلی افزود : در هر صورت من یک آدم مستقلی هستم آدم صریحی هستم درباره پسر خودم هم در قسمت قضاوت انشاء الله رحم نمی کنم.(3)

شرایط جدید خروج از کشور اعلام شد

سعید طلوع یکی از مسئولان دفتر نخست وزیری در گفت و گویی اعلام کرد بر اساس مصوبات اخیر هیئت دولت، اجازه خروج از کشور به 11 مورد افزایش یافته است . خروج دانشجویان از کشور با تائید وزارت علوم ، افراد مقیم در خارج از کشور ، مامورین دولت با داشتن معرفی نامه از وزارت خانه مربوطه ، بیمارانی که لزوم مسافرت آنها به خارج از کشور به تائید وزارت بهداری یا معاون وزیر بهداری رسیده باشد ، بازرگانانی که از طریق اطاق بازرگانی به وزارت بازرگانی کتبا با ذکر علت مسافرت معرفی شده باشند و ...از جمله موارد مجاز خروج از کشور در مصوبه فوق هستند.(4)

سفر موشه دایان به قاهره و سادات به آمریکا!

موشه دایان وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی بعد از ظهر دیروز برای یک دیدار 4 روزه وارد قاهره شد و در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : اگر رئیس جمهور مصر بخواهد، طرح خود را برای دادن خودمختاری یک جانبه به فلسطینی های ساحل غربی رود اردن و نوار غزه برای وی تشریح خواهد کرد. از سوی دیگر سادات رئیس جمهور مصر تصمیم دارد به واشنگتن برود و با ریگان دیدار و گفت و گو کند. بر اساس این گزارش وی که قصد داشت بعد از سرکارآمدن دولت ریگان به این کشور سفر کند مسافرت خود را به تابستان آینده موکول کرد.(5)

آیت الله منتظری در دیدار با ناخداافضلی فرمانده نیروی دریایی گفت : دست هایی در کار است که ارتش را به حالت اول برگرداند. وی اظهار داشت : دشمن سعی می کند از طریق جدایی ارتش از روحانیت و مردم به هدف خود برسد.

سوریه همکاری همه جانبه خود با ایران را اعلام کرد

سعد مجبر دبیر دفتر مردمی لیبی در ایران به همراه هیئتی که از سوی جبهه پایداری اعراب به ایران آمده اند با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد. در این ملاقات هیئت مذکور پیامی از سوی معمر قذافی رهبر لیبی مبنی بر حمایت از مواضع سرسختانه ایران در مقابل رژیم تجاوز کار عراق تسلیم داشته و مراتب پشتیبانی جبهه پایداری اعراب را از جمهوری اسلامی ایران در مقابله با عراق اعلام و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با انقلاب اسلامی بیان داشتند.

آیت الله هاشمی در پاسخ گفت : این موضع گیری شما نشان داد که ادعای صدام جنایتکار مبنی بر این که این جنگ جنگ فارس و عرب و شیعه و سنی است چقدر بی پایه و دروغ است و قول می دهم که نه تنها تجاوز را دفع خواهیم کرد بلکه تا احقاق حق ملت عراق مقاومت می کنیم.

سخنگوی وزارت بازرگانی نیز اعلام کرد : سفیر سوریه در تهران با معاون بازرگانی خارجی در این وزارتخانه دیدار و مذاکره کرد. در این ملاقات که بیش از یک ساعت به طول انجامید سفیر سوریه آمادگی دولت متبوع خود را برای ادامه همکاری های همه جانبه با دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در امور بازرگانی تاکید کرد. وی در این رابطه افزود : سوریه احتیاجات ایران را به منزله احتیاجات خود تلقی می کند و حاضر است تا حد امکان تسهیلات لازم را جهت واردات کالاهای ضروری و اساسی در اختیار ایران قرار دهد.(6)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 19 اسفند 1359 ، صفحه 9

2- اطلاعات ، 19 اسفند 1359 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 19 اسفند 1359 ، صفحه 2 و 12

4- اطلاعات ، 19 اسفند 1359 ، صفحه 5

5- اطلاعات ، 19 اسفند 1359 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 19 اسفند 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین ابادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول