اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

استقبال مسافران نوروزی از برنامه‌های فرهنگی آستانه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان

مسافران نوروزی از برنامه‌های فرهنگی آستانه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان استقبال می‌کنند.

استقبال مسافران نوروزی از برنامه‌های فرهنگی آستانه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان یکی از امامزاده‌های معروف شهر زنجان است که مردم برای عرض ارادت به خاندان عصمت و طهارت همواره به این امامزاده مراجعه کرده و نذورات خود را به آستان این امامزاده ادا می‌کنند.

بسیاری از مردم زنجان به دلیل تدین و ارادت خاص به محضر ائمه اطهار (ع) با حضور در این مکان مقدس و معنوی روح خود را جلا می‌دهند، این امامزاده یکی از بقاع متبرکه شهر زنجان است که در طول ایام نوروز نیز برنامه‌های مختلف فرهنگی در آن برگزار می‌شود.

* برگزاری طرح آرامش بهاری در امامزاده سید ابراهیم (ع)

این امامزاده یکی از 35 امامزاده طرح آرامش بهاری است که امسال هم برنامه‌های مختلفی در آن برگزار می‌شود، مسافران و ارادتمندان به این آستانه در نوروز نیز در این مکان حضور یافته و ارادت قلبی خود را نشان می‌دهند.

به دلیل قرار گرفتن این امامزاده در مرکز شهر زنجان، بسیاری از مسافران نوروزی نیز با آن مواجه می‌شوند و برای ادامه سفر خود از آستان این امامزاده طلب سلامتی و سعادت می‌کنند.

در هنگام سال تحویل نیز برنامه‌های مختلفی در این امامزاده برگزار می‌شود و مردم با قرائت چهل یاسین و دعای فرج و سایر دعاهای وارد سال جدید خود را در آستانه این امامزاده آغاز می‌کنند و برکت زندگی خود را از این امامزاده طلب می‌کنند، با توجه به ویژگی‌های این امامزاده مسافران نوروزی می‌توانند با حضور در این امامزاده علاوه بر دریافت برکات معنوی از فضای بسیار زیبای آن نیز بهره‌مند شوند و خدمات لازم را دریافت کنند.

بقعه امامزاده سید ابراهیم، در قبرستان متروکه واقع در منتهی‌الیه سمت شرقی شهر قدیم زنجان، مشرف به دیوار حصار شهر قرار دارد که در حال حاضر بخش قبرستان این امامزاده وجود خارجی ندارد، علمای فن در شجره‌نامه این امامزاده اختلاف نظر داشته به طوری که برخی علما این امامزاده را به ابراهیم بن‌موسی‌بن‌جعفر(ع ) نسبت داده و جمعی دیگر همانند ابوالفرج اصفهانی و ابونصر بخاری وی را ابراهیم‌بن‌محمد‌بن‌عبدالله‌بن‌الحسن‌بن‌العباس‌بن‌علی(‌ع‌) ذکر می‌کنند، اما برای مردم زنجان که از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت محسوب می‌شوند، فرقی نمی‌کند این امامزاده متعلق به کدام امام معصوم باشد، ارادت مردم به این آستان پایان‌پذیر نیست.

* امامزاده سید ابراهیم به سبک چهار طاقی

بنای امامزاده ابتدا به سبک چهار طاقی بوده که دارای گنبد زیبایی بوده است، این بنا در سال 1340 هجری، شمسی این مجموعه تخریب و مجدداً منطبق بر بنای قدیمی نو سازی شده است، این امامزاده از قدیم محل رفت و آمد و تردد مسافران بوده و بسیاری از تجار و بازرگانان نیز در این امامزاده سکنی می‌گزیدند در حال حاضر نیز بسیاری از کاروان‌های زیارتی که از شهر زنجان عبور می‌کنند، نمازهای یومیه را در این امامزاده برپا می‌دارند.

این امامزاده همچنان که برای مردم زنجان از اهمیت ویژه برخوردار است، برای مسافران نیز خوشایند و دوست داشتنی است، گنبد آن از نوع تک پوششی بوده که به واسطه چهار گوشواره بر جرزها استوار شده و حد فاصل گوشواره‌ها و گنبد‌، هشت نورگیر تعبیه شده است‌، تزیینات گنبد از داخل مقرنس و گره‌سازی بوده و سوره جمعه به خط زیبای ثلث و به قلم استاد جواد میر محمد رضایی زنجانی بر آن نوشته شده است‌.

در نمای بیرونی نیز آیات قرآنی به خط ثلث زنجیری نوشته شده است، ضریح حرم در اصفهان ساخته شده در سال 1358 هجری، قمری نصب شده است، قدیمی‌ترین قسمت این بقعه، سر در ورودی سمت شمالی و مناره‌های واقع در طرفین آن است، این سر در به سال 1341 هجری، شمسی توسط معمار ابراهیم سلطانی ساخته شده و بالای مناره‌ها، آیه 55 سوره احزاب به خط زیبای ثلث به قلم استاد اخیرالذکر نوشته شده است.

آستانه امامزاده سید ابراهیم (ع) مکانی برای برپایی نماز جمعه زنجان بود که با احداث مصلی خاتم‌الأنبیا در حال حاضر در این مکان برگزار می‌شود و تنها مراسم‌های ملی و مذهبی در این امامزاده برگزار می‌شود و مردم در این مناسبت‌ها شرکت می‌کنند، قرائت قرآن و ادعیه‌های مختلف نیز در این امامزاده برگزار می‌شود.

انتهای پیام/73003/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول