اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

امامزاده‌های قزوین؛ منزلگاه آرامش مسافران نوروزی

قزوین از دیرباز با داشتن امامزاده‌های بی‌شمار به عنوان شهر دارالمومنین شناخته شده که همواره منزلگاه آرامش مسافران نوروزی از نقاط مختلف کشور است.

امامزاده‌های قزوین؛ منزلگاه آرامش مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، استان قزوین از شهرهای مختلف قزوین، تاکستان، آبیک، بویین‌ زهرا، اقبالیه، محمدیه، الوند، اسفرورین، محمدآباد، خرمدشت، ضیاءآباد، آوج، شال، دانسفهان، آبگرم، ارداق، معلم کلایه، رازمیان، موهین و بیدستان در قالب شش شهرستان تشکیل شده که شامل امامزاده‌های بی‌شماری است.

شهر قزوین از دیرباز به عنوان شهر دارالمومنین شناخته شده و دارای اماکن مذهبی و بقاع متبرکه بی‌شماری است که از جمله شاخص‌ترین آنها امامزاده حسین (ع) است که در این بقعه متبرکه شاهزاده حسین فرزند امام رضا (ع) در سال 201 هجری قمری به خاک سپرده شده که از آغاز سده سوم هجری همواره زیارتگاه مردم بوده و از همان روزگار تاکنون آرامگاه بسیاری از دانشمندان، عارفان و سخنوران شهر است که در انتهای خیابان سلامگاه قرار دارد.

بنای نخست آن در زلزله‌های مکرر و حمله مغول آسیب کلی دیده و به خاطر کشمش‌های دوره صفوی مجدد بازسازی شده است به جز ضریح نفیسی که از شاهکارهای منبت و گره چینی مجوف است و در سال 806 هجری قمری ساخته شده بقی بنا از آثار صفوی و قاجاری است.

پیغمبریه قزوین یکی دیگر از زیارتگاه‌های مذهبی شهر قزوین است که این بقاع متبرکه در سمت غربی دولتخانه صفوی در جوار مدرسه و مسجدی از عصر صفوی قرار دارد و عالمان دینی و مردم آنجا را آرامگاه چهار تن از پیامبران بنی اسرائیل به نام‌های سهولی، سلوم، القیا و سلوم می‌دانند و به چهار انبیا می‌خوانند که بنای فعلی متعلق به دوره قاجاری و مزین به کاشی‌کاری، گچ‌بری، آیینه‌کاری، تزیینات چوبی و رسمی بندی‌است.

امامزاده اسماعیل (ع) از دیگر اماکن مذهبی شهر قزوین است که بنای آن از جمله بناهایی است که در دوره قاجار مورد بازسازی قرار گرفته که شامل دو حیاط و ایوان در شمال و جنوب، یک ایوانچه در شرق و پنج رواق کوچک در پیرامون حرم است که از جمله زیارتگاه‌های معتبر قزوین به شمار می‌رود.

بقاع متبرکه سلطان سید محمد (ص) از جمله مکان‌های زیارتگاهی معتبر در قزوین به شمار می‌آید که در خیابان تبریز و جنوب مدرسه قرار دارد که آیینه‌کاری، گچ‌بری و کاشی‌کاری از جمله تزیینات بنای فعلی آن است.

امامزاده آمنه خاتون (س) در خیابان ملک آباد شهر قزوین قرار دارد که بنای آن از آثار دوره صفوی بوده و بر روی شالوده ایلخانی ساخته شده است و پلان هشت ضلعی داخل در بیرون به طرح مدور تبدیل یافته و با رسمی بندی، کاشی‌کاری، مقرنس سفالی و شباک گچی مزین گشته است.

امامزاده علی (ع) نیز در محله گلبینه باغ دبیر قرار گرفته و از آثار دوره قاجار است که پلان نامنظم و گنبد کوچک که رواق‌ها و ایوان آن با آینه‌کاری، گچ‌بری و کاشی کاری نوین شده این بنا را از سایر زیارتگاه‌های شهر متفاوت کرده است.

در جانب شرقی محله و ابتدای بایندر کوچه زیارتگاهی است که از دوره قاجاریه زبیده خاتون شهرت دارد و بقعه در شرق و مسجد در شمال صحن قرار دارد و با کاشی کاری معقلی، رسمی‌بندی و ارسی‌های چوبی مزین شده است.

هر ساله این بقاع متبرکه زیارتگاه زائران بی‌شماری است که این مهم در مناسبت‌های ویژه از جمله در ایام تعطیلات عید نوروز افزایش چشمگیری می‌یابد به همین دلیل مسئولان قزوینی با استفاده بهینه از فضای معنوی این مکان مقدس برنامه‌های مختلف دینی و فرهنگی را در این ایام ویژه زائران برگزار می‌کنند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در خصوص اجرای برنامه‌های دینی در بقاع متبرکه یاد شده در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: مسافران و گردشگران بی‌شماری در ایام تعطیلات نوروزی از اماکن مذهبی قزوین بازدید می‌کنند که این اداره کل با بهره‌گیری مطلوب از فضای معنوی این مکان مقدس برنامه‌های مختلفی را ویژه این ایام اجرا می‌کند.

حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی بیان کرد: اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری در امامزاده‌ها از جمله این برنامه‌ها است که با هدف تقویت باورهای دینی و مذهبی، ترویج فرهنگ دینی و اسلامی و افزایش سطح فکری و فرهنگی بین زائران این بقاع متبرکه برپا می‌شود.

وی یادآور شد: طرح آرامش بهاری در 90 امامزاده و بقعه متبرکه شاخص استان قزوین با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی ویژه مسافران نوروزی برگزار می‌شود که این طرح از بیست و هشتم اسفند ماه سال گذشته آغاز و تا 15 فروردین امسال ادامه دارد.

نوروزی با اشاره به اینکه بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود، اظهار داشت: این اداره کل در راستای تحقق این هدف از ایام تعطیلات نوروزی به نحو مطلوبی استفاده می‌کند تا علاوه بر رضایت مسافران نوروزی فرهنگ دینی و اسلامی را بین آنان ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه خیمه‌های معرفت در بقاع متبرکه و امامزادگان در ایام تعطیلات نوروز 93 برگزار می‌شود، بیان کرد: در این خیمه‌ها غرفه‌های پاسخ‌گویی به مسائل شرعی، گفتمان‌های دینی، مشاوره برای خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان، کودکان با عنوان قرآن بخوان، جایزه بگیر و نقاشی، همه واقف باشیم و نمایشگاه آرامش بهاری با ارائه محصولات فرهنگی در نظر گرفته شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: آشنایی بیشتر قشرهای مختلف مردم با سیره زندگی اجتماعی و فردی ائمه اطهار (ع) و امامزادگان از جمله اهداف برپایی خیمه‌های معرفت در امامزاده‌های شاخص قزوین است.

این مسئول با اشاره به اینکه غرفه حجاب و عفاف در امامزاده‌های شاخص قزوین برگزار شده است، ابراز داشت: در این غرفه‌ها به نقش حجاب در روابط اجتماعی و شخصی، معرفی حجاب کامل بانوان در مجالس عمومی، آسیب‌های اجتماعی حجاب نامناسب، تحکیم بنیان‌های خانواده مرتبط با حجاب، موضوع حجاب در آیات و روایات و دین اسلام و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم با موضوع حجاب پرداخته می‌شود.

مریم بیگی یکی از مسافران نوروزی در امامزاده حسین (ع) در گفت‌وگو به خبرنگار ما می‌گوید: برای نخستین بار است که از بقاع متبرکه دیدن می‌کنم به نظرم مکان معنوی و مذهبی خوبی برای مسافران نوروزی است و همچنین بنای این امامزاده که از آثار تاریخی قزوین است، برایم جالب بود.

وی ادامه داد: در کنار امامزاده حسین (ع) مزار شهدای قزوین وجود داشت که محیط آن خیلی منظم، پاکیزه و زیبا است و یک محیط آرامش بخش معنوی برای زائران به ویژه خودم فراهم کرده بود.

سارا حسینی از کرج یکی دیگر از مسافران نوروزی بود که به مدت دو روز به قزوین سفر کرده بود به خبرنگار ما می‌گوید: من و خانواده‌ام برای بازدید از‌ آثار تاریخی و مذهبی به این شهر مسافرت کردیم و در حین بازدید فکر نمی‌کردم که چنین آثار زیبایی در این شهر وجود داشته باشد و به نظرم خیلی زیبا و خوب بود.

حسینی افزود: در بین امامزاده‌های قزوین از امامزاده حسین (ع)، سلطان سید محمد (ص) و پیغمبریه بازدید کردم که در این امامزاده‌ها خیمه‌هایی به نام معرفت برپا شده بود که برنامه‌های متنوعی را برای هر قشر از مسافران نوروزی برگزار می‌کرد.

وی بیان کرد: مسابقه نقاشی و قرآن بخوان و جایزه بگیر ویژه کودکان از جمله برنامه‌های متنوع در این امامزاده‌ها بود که سرگرمی خوب و پرنشاطی را برای این قشر فراهم کرده بود و به نظرم خیلی جالب بود.

مهدی امامقلی یکی دیگر از مسافران نوروزی در خصوص امامزاده‌های قزوین می‌گوید: بقاع متبرکه این شهر علاوه بر اینکه مکان خوبی برای آرامش روحی و اعمال عبادی است، بناهای این مکان مقدس که به دوره صفویه و قاجاریه تعلق داشت برای ما جالب بود.

وی گفت: آیینه‌کاری، گچ‌بری و کاشی‌کاری که در امامزاده‌های قزوین به کار برده شده دارای جذابیت خاصی است که با نگاه کردن به آن انسان احساس آرامش می‌کند.

انتهای پیام/77009/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول