اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مدرسه و مسجد چهل ستون زنجان با قدمت 100 ساله

مدرسه و مسجد چهل ستون دارای قدمتی بیش از یک قرن است که جایگاه ویژه‌ای در میان مساجد استان زنجان دارد.

مدرسه و مسجد چهل ستون زنجان با قدمت 100 ساله

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مساجد در تاریخ اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و با کاربردهای مختلف امروزه در جوامع اسلامی دارای نقش تاثیرگذاری هستند.

مساجد پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارای نقش و تاثیرگذاری بیشتری شده و بیشتر مساجد در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان سنگری برای دفاع از حریم اسلام به کار می‌رفتند، بیشتر مساجد زنجان نیز در دوران مبارزات نقش برجسته‌ای را ایفا کرده‌اند.

یکی دیگر از کاربردهای مساجد به کارگیری آنها به عنوان حوزه‌های علمیه است و همواره حوزه‌های علمیه در داخل مساجد جانمایی شده‌اند که این امر موجب شده تا کاربردهای مساجد افزایش یافته و محلی برای تهذیب نفس و علم آموزی شوند.

* مسجد چهل ستون زنجان معروفترین حوزه‌ علمیه ایران

مسجد چهل ستون زنجان یکی از مساجد تاریخی شهر زنجان و از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در دوره قاجار محسوب می‌شده است، این مسجد در حال حاضر نیز از اهمیت ویژه‌ای در زنجان برخوردار است و در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته حجت‌الاسلام قرار دارد.

این مسجد به سیک چهل ستونی‌های احداث شده و آثار و برکات آن در بازار زنجان دیده می‌شود، نمازهای یومیه را اهالی بازار در این مسجد به جماعت برگزار می‌کنند و مسافران و گردشگران زنجانی نیز در بازدید از بازار زنجان سری به این مسجد برای ادای فریضه نماز می‌زنند و گاهی هم محو تماشای زیبایی‌های این مسجد می‌شوند.

این مسجد توسط یکی از علمای معروف دوره قاجاریه به نام ملا علی قار پوز آبادی در سال 1284 هجری قمری ساخته شده است، مسجد دارای صحن و شبستان‌های بزرگ  است که طاق و تویزه‌های ضربی آن به صورت متقارن بر روی 32 ستون قطور استوار گشته است.

ستون‌های به کارگیری شده در این مسجد به زیبایی آن بخشیده و کار عکاسان را برای ارائه کار هنری ارزشمند راحتتر کرده است،عکس‌هایی که از این مسجد در مناسبت‌های مختلف توسط عکاسان گرفته شده است، زیبایی آن را به خوبی به مخاطب ارائه می‌کند، محراب این مسجد با رسمی‌بندی و کاشی معقلی آرایش شده و ازاره‌های آن نیز مزین به کاشی‌هایی با طرح‌های گل و بوته متاثر از مکتب کاشی‌کاری دوران قاجار است.

این مسجد در سال 1332 هجری قمری توسط امیر افشار خان و به اهتمام حاجی رجب علی زنجانی مرمت مسجد یا تجدید بنا شده است، مدرسه و مسجد چهل ستون دارای قدمتی بیش از یک قرن است و از جمله ابنیه ارزشمند تاریخی و مذهبی شهر زنجان محسوب می‌شود.

* مسجد چهل ستون در مجموعه ثبتی بازار زنجان قرار دارد

مسجد چهل ستون در مجموعه ثبتی بازار زنجان قرار دارد و مردم و بازاریان همواره به این مسجد رفت و آمد دارند.

مساجد قدیمی زنجان با معماری‌های منحصر به فرد جایگاه ویژه‌ای در زمینه گردشگری داشته و قدمت بالایی دارند که نشان از توجه مردم این دیار به دین اسلام است، مسجد چهل ستون زنجان نیز از این امر مستثنی نبوده و دارای زیبایی‌های خاصی است.

استان زنجان دارای یک هزار و 500 مسجد است که برخی از مساجد آن تاریخی بوده و ارزش آنها به قدمت چندین دهه‌ای آنها است، مسجد زنجان همواره از جایگاه والایی برخوردار بوده و امروزه هم آثار و برکات این مساجد در جامعه دیده می‌شود.

انتهای پیام/73003/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول