اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/100

معاون «قطب الدین هلال»: حضور آمریکا در افغانستان موثر نبوده است

معاون دوم قطب الدین هلال، نامزد ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به حضور 13 ساله نظامیان خارجی و آمریکایی در افغانستان اظهار داشت که حضور آمریکا در افغانستان موثر نبوده است.

معاون «قطب الدین هلال»: حضور آمریکا در افغانستان موثر نبوده است

«محمد علی نبی‎زاده» معاون دوم قطب‎الدین هلال، نامزد ریاست جمهوری افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت که حضور 13 ساله آمریکا در افغانستان برای ملت این کشور موثر نبوده است.

نبی زاده افزود: از نگاه ملت و روشنفکران افغانستان حضور 13 ساله آمریکا و غرب برای دستاوردی نداشته و سطح زندگی مردم را تغییری نبخشیده است.

وی تصریح کرد: پیشرفت‎هایی که در 13 سال گذشته در افغانستان به میان آمده از راه‎کارها و تلاش‎های آمریکا نبوده و این پیشرفت‎ها محصول تلاش ملت افغانستان است.

به باور وی، دستاوردهای امروز افغانستان مدیون تلاش مردم افغانستان است و ادعای آمریکا در خصوص کیفیت کارکرد مطلوب 13 ساله خود واقعیت ندارد.

معاون دوم هلال گفت: به نظر من و با توجه به ضرورت‎های کنونی افغان‎ها، افغانستان نیازمند گسترش همکاری با تمام کشورها است، اما این روابط نباید باعث تنش و یا ایجاد بی‎اعتمادی شود.

نبی زاده در ادامه افزود که در صورت پیروزی تیم انتخاباتی وی، آن‎ها روابط افغانستان و آمریکا را حفظ کرده و در صورت نیاز گسترش خواهند داد، اما احترام به روابط میان 2 کشور نباید یک طرفه باشد.

وی به روابط متقابل میان افغانستان و آمریکا اشاره کرد و گفت در صورت پیروزی هلال روابط با آمریکا توام با احترام متقابل خواهد بود.

روابط افغانستان و پاکستان را گسترش می‎دهیم

معاون دوم هلال در ادامه سخنان خود به پاکستان اشاره کرد و گفت که آن کشور پیش از 2 دهه مهاجرین افغان در جریان جنگ‎های داخلی را در خود جای داده است.

وی افزود: دولت و ملت پاکستان برای سال‎های متمادی همانند یک برادر و دوست با ملت و دولت افغانستان روابط داشته و به همین علت آن کشور بیشتر از یک میلیون مهاجر افغان را پذیرفته است.

نبی زاده تصریح کرد: با آنکه افغانستان و پاکستان در گذشته‎ها روابط خوبی داشتند، اما در آخرین سال‎ها به نظر می‎رسد روابط این 2 کشور توام با تنش‎هایی بوده است.

وی تصریح کرد که در صورت پیروزی تیم انتخاباتی آن‎ها، این تنش‎ها با پاکستان را از بین برده و راه دوستی و برادری با آن کشور را در پیش خواهند گرفت.

به باور وی، پاکستان می‎تواند بهترین همکار و دوست افغانستان باشد، زیرا آن کشور دارای مشترکات فرهنگی، نژادی و دینی با افغانستان است.

روابط با ایران در صدر برنامه‎های ما قرار دارد

نبی زاده در ادامه با تأکید به همکاری‎های دولت ایران در بخش‌های مختلف در افغانستان و ملت این کشور اظهار داشت که در صورت پیروزی در انتخابات، روابط تهران-کابل افزایش خواهد یافت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در 13 سال گذشته با دولت و ملت افغانستان در راستای پیشرفت افغان‎ها همگام بوده و این بهترین سوژه برای استحکام بیشتر روابط میان 2 کشور است.

معاون دوم هلال گفت، ایران نیز یکی از کشورهایی است که بیشترین مهاجر افغان را از چند دهه اخیر پذیرفته و از سویی دیگر با دولت این کشور روابط خوبی داشته است.

وی تصریح کرد: دولت ایران با آنکه با افغان‎ها همکاری زیادی داشت، اما هیچگاه تلاش نکرده تا در امور داخلی این کشور مداخله کند که این سبب تقویت روابط میان 2 کشور خواهد شد.

نبی زاده در ادامه سخنان خود گفت: تیم انتخاباتی ما در نظر دارد تا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با کشورهایی که همسایه افغانستان است، روابط خود را استحکام بخشیده و پس از آن با دیگر کشورهای اسلامی در سراسر جهان روابط مستحکمی برقرار خواهیم کرد.

به اعتقاد وی، اگر کشورهای اسلامی با یکدیگر همکاری نکرده و روابط دوستانه‌ای نداشته باشند، کشورهای غیر اسلامی هرگز با این کشورها روابط خوبی نخواهند داشت.

وی در ادامه گفت، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پس از استحکام روابط با کشورهای اسلامی روابط با کشورهای غربی را گسترش خواهیم داد.

نبی زاده معتقد است که گسترش روابط با کشورهای غیر اسلامی می‎تواند برخی از چالش‎ها، نگرانی‎ها و مشکلات را از میان بردارد.

وی در پایان اظهار داشت که افغانستان نیازمند روابط دوستانه با تمام کشورها است و در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روابط افغانستان را با کشورهای همسایه و اسلامی بیش از گذشته خواهد شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول