اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توقف اقتصاد گردشگری زنجان در مسیر انتظار

رشد و توسعه اقتصادی در عصر حاضر تنها به منزله توسعه صنعت و شاخص‌های اقتصادی همچون تورم و بیکاری نیست، بلکه باید بخش‌های دیگر مانند گردشگری نیز توسعه یابند تا شاهد کاهش تورم و بیکاری باشیم.

توقف اقتصاد گردشگری زنجان در مسیر انتظار

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هر عامل و محرکی که بتواند در ارز آوری و رشد و توسعه اقتصادی منطقه و یا کشوری اثرگذار باشد مورد توجه کارشناسان و مسئولان اقتصادی قرار می‌گیرد.

یکی از ارز آورترین و پاک‌ترین محرکه‌های اقتصادی توریسم و گردشگری است. گردشگری و توریسم که در عصر حاضر با عنوان صنعت توریسم در دنیا شناخته می‌شود یکی از رایج‌ترین صنعت‌های ارز آور برای کشورهای توسعه یافته و برخی کشورهای رو به توسعه محسوب می‌شود. در حال حاضر بسیاری از کشورهایی که ظرفیت های جذب گردشگر را دارند از این صنعت نهایت استفاده و بهره را برای رشد اقتصادی خود می‌برند و حتی کشورهایی که ظرفیت ذاتی و طبیعی برای آن ندارند نیز برنامه‌های زیادی برای حضور گردشگران در کشور خود صورت داده‌اند.

رایج‌ترین نگاه به جهانگردی در جهان معاصر رویکرد اقتصاد محور است. گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌آید جان مینارد کینز، اقتصاد‌دان مشهور انگلیسی معتقد بود رشد اقتصادی که خود ناشی از سرمایه‌گذاری است در آینده می‌تواند ایجاد اشتغال و درآمد کند. کینز معتقد بود که رشد اقتصادی زمانی حاصل خواهد شد که میزان تزریق پول به اقتصاد از میزان نشت آن بیشتر باشد.

رشد و توسعه اقتصادی کشور ترکیه در نزدیکی و همسایگی کشورمان وابستگی بالایی به صنعت گردشگری دارد و سالانه گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان به این کشور سفر می‌کنند.

ایران نیز ظرفیت‌های عظیمی در بخش گردشگری دارد که متاسفانه نتوانسته است بهره خوبی از آن ببرد. استان زنجان نیز از پر ظرفیت‌ترین مناطق گردشگری کشور محسوب می شود چه از لحاظ ظرفیت اکوتوریسمی و چه از لحاظ ظرفیت های توریسم فرهنگی و تمدنی جایگاه استان زنجان در کشور قابل توجه است.

* ظرفیت‌های تاریخی و تمدنی زنجان در سایه بی‌توجهی

حال باید پرسید ظرفیت‌های اقتصادی توریسم در شهر و استان زنجان چه میزان مورد توجه بوده و چه بهره‌ای از آن برای رشد اقتصادی استان گرفته شده است؟ استان زنجان در مسیری پر تردد به لحاظ عبور و مرور قرار دارد و همسایگی با استان‌های مختلف و ارتباط بسیار مناسب با جهات مختلف جغرافیایی و استان‌های شمالی، غرب و مرکز کشور ظرفیت‌های ارتباطی خوبی را به استان داده است.

وجود آزاد راه زنجان - قزوین - تهران و زنجان - تبریز ظرفیت‌های ارتباط راه‌های آسفالته را نیز برای استان تقویت کرده و وجود راه آهن و فرودگاه نیز مزیت‌های نسبی و خوبی را برای استان به ارمغان آورده است.

اما برای جذب توریسم چه میزان از این ظرفیت‌ها استفاده شده است؟ نگین همیشه سبز گنبد سلطانیه در دشت تاریخی سلطانیه، مثلث منحصربه فرد گنبد سلطانیه - چلپی‌اوغلی - ملا حسن کاشی در شهر سلطانیه، غار شگفت‌انگیز کتله‌خور، طولانی‌ترین بازار مسقف کشور در زنجان، بنای رختشویخانه و عمارت دارایی و ذوالفقاری، مردان نمکی، صنایع دستی، فرهنگ غنی و موسیقی زیبای آشیقی تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری استان زنجان است که برخی از این ظرفیت‌ها جنبه بین‌المللی دارند و هیچ اغراقی در با اهمیت بودن آن نیست.

گنبد سلطانیه نگینی است که شاید معماران ارزش و اهمیت آن را بیشتر درک می‌کنند و ارتباط بسیار قوی با آن برقرار می‌کنند. یادگاری که نیاکان این سرزمین برای امروز گذاشتند تبدیل به هشتمین اثر ثبت شده کشور در میراث یونسکو شده است. ثبت این اثر در میراث جهانی اهمیت آن را برای جهانیان نشان می‌دهد.

اجرای گنبد در دهنه‌ای بزرگ و حجم توده‌ای بنا یک اثر بسیار زیبا خلق کرده است. مردان نمکی زنجان نمونه مشابه ندارد و نمونه‌های مشابه آن از جنس دیگر هستند و باید گفت نمونه‌های نادری از آن در دنیا وجود دارد.

توصیف زیبایی و ویژگی‌های این آثار و ظرفیت‌های تاریخی در این متن نمی‌گنجد، اما باید تاکید کرد این ظرفیت‌ها اغراق در کلمات نیست و باید آن را درک کرد و برای مردم کشور و جهان شناساند.

* تحرک موتور گردشگری استان نیازمند مدیریتی خلاقانه و نوآورانه

همواره برای رشد و توسعه اقتصادی استان بهانه‌های وجود داشته است. در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و دیگر بخش‌ها همواره مشکلاتی وجود داشته است. بی‌مهری دولت‌ها در تخصیص اعتبارات بودجه و سهم ضعیف استان در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی و دیگر موضوعات همواره مطرح بوده است.

حال باید گفت سهم بخش گردشگری در رشد و توسعه اقتصادی استان کجاست؟ ترسیم مسیری کوتاه و بلند مدت در این بخش مهم وجود دارد؟ آیا باوری عملی در بین مسئولان استان برای تحقق اهداف صنعت گردشگری وجود دارد؟ ظرفیت‌های بخش گردشگری در استان فراهم است و حال برنامه و جذب سرمایه‌گذار برای شکوفایی است صنعت مهم به عنوان موتور محرک اقتصاد استان در مسیر انتظار است.

طی سال‌های گذشته سخن از توسعه صنعت گردشگری همواره ساری و جاری بود، اما مشاهدات به غیر از روزمرگی در این بخش چیزی نبود. به نظر می‌رسد برای تحرک موتور گردشگری استان نیازمند مدیریتی خلاقانه و نوآورانه هستیم. مدیریتی که جذب سرمایه‌گذار و استفاده از اعتبارات بخش خصوصی را در اولیت قرار دهد و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری استان را سامان دهد که امیدواریم با تغییرات صورت گرفته در این بخش شاهد این تغییرات و تحولات باشیم.

* چشم‌ها به مسیر انتظار صنعت گردشگری استان باز است

با نزدیک شدن به ایام عید نوروز سفرهای نوروزی انتظار استان‌های مختلف کشور را می‌کشد و باید دید سهم استان زنجان در بین استان‌های کشور چقدر است. هر چند مطابق سال‌های گذشته آمارهایی برای ورود مسافران به استان زنجان داده خواهد شد، اما با دیدی واقع بینانه باید گفت استان زنجان مقصد گردشگری نیست و سخن گفتن از جذب مسافر و گردشگر داخلی برای استان به راستی سخنی بیهوده است.

با نگاهی به اقدامات سال‌های گذشته توسط مسئولان گردشگری استان متوجه خواهیم شد معرفی استان زنجان و تلاش برای جذب گردشگر داخلی برای ایام نوروز در غالب برنامه‌های کلیشه‌ای خلاصه شده و هیچ خلاقیت و نوآوری در ارائه برنامه‌های وجود نداشته است.

البته به نظر می‌رسد نوآوری و خلاقیت واژه‌ای گم شده در سطوح مدیریتی استان در سال‌های گذشته بوده است. تهیه پوستر، بنر و سی‌دی عادتی مرسوم بوده و ارائه برنامه‌های راهبردی برای حضور مسافران به داخل شهر زنجان و مکان‌های پرجاذبه گردشگری به صورت حداکثری دیده نشده است.

باید پرسید طی سال‌های گذشته چه حمایتی از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری استان شده است؟ در سال‌های گذشته چه میزان سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری زنجان محقق شده است؟

در حال حاضر روستاهای محل گردشگری در چه وضعیتی قرار دارند؟ با نزدیک شدن ایام عید نوروز برنامه‌ها برای جذب حداکثری مسافران و ورود آن به داخل شهر چه خواهد بود؟ چشم‌ها به مسیر انتظار صنعت گردشگری استان دوخته شده و انتظار برای به راه افتادن موتور محرکه اقتصاد استان در این بخش ادامه دارد....

=============

گزارش از احمد اسدی

=============

انتهای پیام/73007/ن۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول