اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بودجه‌ای به‌نام بی‌مهری

بودجه 93 زنجان؛ بی‌مهری خودمان یا دولت؟

روزهای پایانی سال و ماجرایی به نام بودجه؛ تفسیر تلخی و شیرینی آن برای زنجانی‌ها سخت و پیچیده شده است.

بودجه 93 زنجان؛ بی‌مهری خودمان یا دولت؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چشم‌ها به سهم استان از بودجه 93 کشور دوخته شده تا مدیران ببینند در سال آتی چقدر داشته دارند که خرج‌هایشان را پوشش دهد!

انتظار برای پیش‌بینی و تخصیص اعتبار برای پروژه‌ها در زنجان امری عادی و مستمر شده است و تفکر و تلاش برای تعریف راهکار جدید برای جذب اعتبار تبدیل به موضوعی پیچیده و بغرنج و حاصل این فرایند ضعف اقتصادی زنجان در کشور است.

بحث‌ بودجه‌ها در روزهای اخیر موضوعی داغ در مجلس شورای اسلامی شده است و به تبع آن این بحث در فضای رسانه‌ای استان نیز ادامه دارد و صحبت‌ها از بی‌مهری بودجه سال آتی در حق زنجان به موضوع داغ روزهای اخیر تبدیل شده است.

لایحه بودجه دولت زمانی که به مجلس رفت استان زنجان وضعیت حال و روز خوبی در آن نداشت، کاهش 38 درصدی بودجه در کنار سهم بالای زنجانی‌ها از تامین مخارج دولت روزهای خوبی را برای سال آتی زنجان متصور نبود.

این لایحه در مجلس چکش‌کاری شد و در نهایت مورد تایید نهایی قرار گرفت و بحث‌های هزینه‌ای و درآمدها در مورد آن تاکید قرار گرفته است.

نمایندگان استان‌های مختلف برای حوزه انتخابیه خود تلاش کردند و این تلاش در راستای سنگین‌تر کردن کفه ترازو در درآمدها و کاهش بار مالی در هزینه‌ها متمرکز بوده است. نمایندگان استان زنجان نیز در این روزها تلاش کردند تا تغییراتی را در وضعیت استان که در لایحه دولت بود، ایجاد و اصلاحاتی در آن به وجود آورند.

صحبت از بی‌مهری لایحه بودجه برای زنجان نشان می‌دهد استان باید وضعیت لایحه بودجه دولت را آنچنان که به مجلس فرستاده قبول کند! فارغ از اظهارات کارشناسان نمیاندگان مجلس شورای اسلامی در مورد شفاف بودن بودجه و نقاط ضعف و قوت آن باید پرسید حال که لایحه دولت در مجلس است، چگونه می‌توان اجحافی که گفته می‌شود در حق استان شده را جبران کرد؟ آیا این اجحاف همیشه برای استان ما بوده است؟ چرا این اجحاف برای فلان استان لحاظ نمی‌شود؟ اما چند سوال مهم‌تر نیز در روزهای اخیر اذهان مردم زنجان را به خود جلب کرده و تبدیل به دغدغه مهمی شده است.

مبنای دولت برای کاهش 38 درصدی بودجه زنجان چه چیزی بوده است؟ چرا باید زنجانی‌ها نخستین استانی باشند که تامین‌کننده درآمدهای استانی دولت باشند؟ آیا رشد و توسعه اقتصاد استان تنها در بودجه عمومی کشور خلاصه می‌شود؟

سهم عدالت، بی‌مهری و بی‌عدالتی در بودجه چقدر است؟

یکی از ایرادهایی که برخی نمایندگان به بودجه دولت گرفته‌اند، عدم رعایت عدالت در بودجه سال آتی است که ناشی از تخصیص بودجه برای پروژه‌هایی با 80 درصد پیشرفت فیزیکی بوده است.

سوالی که مطرح است اینکه عادت کلنگ‌زنی و پیشرفت فیزیکی قطره‌ای باید جای خود را متمایز کند، همیشه اعتبارات دولتی حال خوشی ندارد و باید زمانی که اعتبار کم است، استانی که در توسعه پیشرفت فیزیکی پروژه‌های خود اهتمام داشته است، مورد توجه قرار گیرد و این عدالت است و نمی‌توان بی‌عدالتی دانست.

به هر حال در سال‌های گذشته زخمی کردن پروژه‌ها برای جذب اعتبار ترفندی بود که خوب جواب می‌داد و مدیران و مسئولان نیز به این رویه عادت کرده بودند. حال با توجه به کاهش اعتبارات دولت رویکرد نیز باید تغییر کند تا مدیران مدیریت بهتری بر روی پروژه‌ها داشته باشند و صرفا به تعریف طرح و پروژه جدید اکتفا نکنند.

مدیریت بدون پول آزمونی است که مدیران استانی باید در سال‌های اخیر تمرین می‌کردند، هر چند مدیران عادت به خلاقیت ندارند و انتظار تخصیص اعتبار و اجرای طرح تنها رویه عادی و معمولی است که در دستور کار قرار دارد.

با توجه به این موضوع باید گفت استان زنجان در تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی خود عملکرد خوبی نداشته است و حال باید اعتبار کمتری بگیرد یعنی به اندازه‌ای که برای تکمیل طرح‌های خود تلاش کرده است و این تلاش کم مدیران طی سال‌های گذشته را باید مردم استان پاسخگو باشند! و این بی‌مهری را به دوش بکشند!

آمارهای اقتصادی و سهم بالای استان در تامین منابع اعتباری دولت

تامین درآمدهای دولت از محل استانی نیز موضوعی است که باید مورد توجه باشد. به نظر می‌رسد دولت با توجه به آمارهای مناسبی که طی سال‌های گذشته از اقتصاد استان عنوان شده است، تصمیم گرفته کمی عدالت را در دستور کار قرار دهد و استان زنجان را به عنوان یکی از استان‌های با سهم بالا از تامین درآمدهای خود تعیین کند!

به هر حال تحقق بیش از تعهد اشتغال استان بنا به گفته مسئولان طی سال‌های اخیر و رشد و توسعه صنعتی، معدنی و دیگر شاخص‌هایی که مدیران عنوان می‌کردند، موجب شده تا دولت این تصمیم را بگیرد! این هم مصداق بی‌عدالتی نیست و استانی که توسعه شاخص‌های اقتصادیش رشد داشته، بالطبع باید هزینه‌های بیشتری را تقبل کند! حال این وضعیت را در کنار رتبه آخر استان در هزینه بر درآمد خانوار، نرخ بیکاری و دیگر شاخص‌هایی که اخیراً اعلام شده است، قرار دهید.

این شاخص‌ها با تصمیم دولت در تناقض است، اما به نظر می‌رسد ملاک دولت هم همان اظهارات مسئولان و مدیران استانی در سال‌های گذشته بوده و آماری که به مرکز ارائه کرده‌اند! در این میان باز مردم استان هستند که باید این بی‌مهری را به دوش بکشند!

آیا در سال‌های آتی بی‌مهری در ادبیات اقتصادی زنجان حضور خواهد داشت؟

حال فارغ از هر نتیجه‌ای برای بودجه زنجان در سال آتی باید گفت سخن گفتن از بی‌مهری‌ها و بی‌عدالتی‌ها در بازه زمانی فعلی برای زنجان رشد و توسعه اقتصادی نمی‌شود و توجه به حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ دولتی، خصوصی و همچنین خارجی در طرح‌ها و پروژه‌های استان باید مورد تاکید قرار گیرد.

زمانی که دولت سهم استان را نادیده می‌گیرد، باید خود به دنبال اعتبار و منابع مالی باشیم. باید دید سهم استان از حضور شرکت‌های بزرگ صنعتی در استان چقدر است؟ حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف اقتصادی استان در چه وضعیتی است و سرمایه‌گذاران خارجی تا چه میزان بازارهای اقتصادی زنجان را می‌شناسند؟ با گشایش درهای اقتصادی کشور بر روی اقتصادهای مختلف تا چه میزان برای حضور این سرمایه‌گذاران در استان برنامه داریم؟ این موضوع در خصوص صادرات نیز صادق است.

باید دید برنامه‌ای برای شناسایی محصولات تولیدی استان وجود دارد و چه اقداماتی باید در این راستا صورت گیرد؟ بازه زمانی کنونی زمان عمل و ارائه برنامه است تا سال‌های آتی باز هم کلمه بی‌مهری در ادبیات اقتصادی زنجان جای نگیرد.

--------------------------

گزارش از: احمد اسدی

--------------------------

انتهای پیام/73007/ب40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول