اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده روزنامه‎های امروز چاپ کابل

ادامه بن بست در امضای پیمان امنیتی/ وحدت تنها راه آرامش و سلامت جامعه افغانستان

روزنامه‎های امروز چاپ کابل بخش اصلی دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود را به مباحثی از قبیل هفته وحدت، ادامه بن بست در پیمان امنیتی کابل-واشنگتن و تصویب بودجه سال 93 افغانستان اختصاص دادند.

ادامه بن بست در امضای پیمان امنیتی/ وحدت تنها راه آرامش و سلامت جامعه افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل بخش اصلی دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود را به مباحثی از قبیل هفته وحدت، ادامه بن بست در پیمان امنیتی کابل-واشنگتن و تصویب بودجه سال 93 افغانستان اختصاص دادند که خلاصه آن به شرح ذیل است:

روزنامه «ماندگار»، دیدگاه رسمی خود را به تداوم بن‎بست در پیمان امنیتی بین کابل-واشنگتن اختصاص داده و نگاشته است: پس از ماه‌ها گفت‌وگو، جنجال و چانه‌زنی بر سر امضای پیمان امنیتی اکنون حتی از اظهارات ۲ طرف نمی‌توان به نتیجه خاصی در این مورد دست پیدا کرد، نه از سخنان آمریکایی‌ها و نه از سخنان مقامات دولتی می توان به نتیجه خاصی رسید.

سرمقاله‎نویس ماندگار در ادامه افزوده است: دیپلمات‌های کاخ ریاست جمهوری افغانستان در اظهارنظرهای خود حتی نمی‌توانند جلوی اشتباهات سیاسی خود را بگیرند و به جای سعی در نزدیکی مواضع 2 طرف، به ایجاد سوءتفاهم‌های تازه دست می‌زنند.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در تازه‌ترین اظهارات خود آمریکا را متهم به دخالت در انتخابات سال 2009 ریاست‌جمهوری کرد و همچنین عنوان کرد: پیمان امنیتی زمانی امضا می‌شود که آمریکا به تمام خواسته‌های طرف افغانستان پاسخ مثبت دهد.

روزنامه «8صبح»، در دیدگاه رسمی خود به لزوم دقت در توزیع برگه‌های رأی‌دهی تأکید کرده و نوشته است: زمینه‌ساز بسیاری از بی‌نظمی‌ها، بی‌دقتی در توزیع برگه‌های رأی بود، یا شاید عده‌ای عمداً خواستند که انتخابات‌های گذشته‌ را دچار مشکل کنند، اما در انتخابات آینده باید از این تجارب درس گرفته شود.

به نوشته سردبیر 8صبح، نباید با ارسال برگه رأی کم‌تر از حد لازم، مردم برخی از مناطق را از حق شرکت در انتخابات محروم کرد و به این ترتیب مشروعیت این روند را زیر سوال برد، هم‌چنین باید در مورد مناطقی که احتمال تقلب در آن بالا است، بسیار دقت شود.

روزنامه «سخن جدید»، در سرمقاله خود با اشاره به بی‎نتیجه بودن بررسی هیئت‎های حقیقت‎یاب در مورد رویدادهای امنیتی افغانستان نوشته است: با وقوع هر رویداد امنیتی، رئیس جمهور افغانستان ضمن ابراز تأسف با صدور فرمانی دستور تشکیل کمیته‌ها و هیئت‌های حقیقت‌یابی را صادر کرده است؛ کمیته‌هایی که هزینه‌های هنگفتی را به دوش دولت گذاشته و هیچ دستاورد ملموسی نداشته‎اند.

این روزنامه افزوده است: به نظر می‌رسد که تشکیل کمیته‌ها و کمیسیون‌های حقیقت‌یاب و انتشار نتایج بررسی‌های ابتدایی این نهادها به جز سروصدای رسانه‌ای پیامد دیگری نداشته و کم‌تر قضیه‎ای است که پس از بررسی کمیته حقیقت‌یاب، توسط نهادهای قضایی بررسی شده باشد.

روزنامه «افغانستان»، در دیدگاه خود وضعیت کنونی افغانستان را مبهم توصیف کرده و نگاشته است: تأخیر در امضای پیمان امنیتی هم از لحاظ روانی تأثیرات بسیار منفی روی مردم به جا گذاشته و هم در واقعیات زندگی مردم اثر نامطلوب داشته است.

این روزنامه در ادامه افزوده است: تأخیر در امضای سند پیمان امنیتی و تنش‌های سیاسی میان افغانستان و آمریکا در ارتباط با این مسئله بیشتر به سود مخالفان مسلح دولت و حامیان خارجی آنها تمام شده است.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که گروه‎های تروریستی  با پخش اطلاعیه‌های گوناگون، مردم افغانستان را به جهاد فرامی‎خوانند و از طرف دیگر دولت افغانستان برای این که آمریکا را بیشتر تحت فشار قرار دهد، به آزادی زندانیان خطرناک بگرام مبادرت می‎ورزد.

روزنامه «اطلاعات روز»، در سرمقاله خود با اشاره به تصویب طرح بودجه سال 1393 افغانستان در پارلمان نوشته است: نگاه امنیتی به تمامی عرصه‌ها و همچنین خط نگاه تبعیض منطقه‌ای، خصوصاً در طرح و تصویب بودجه‌ سالانه 2 نگاه کلیشه‌ای در این روند بوده‌اند.

همیشه امنیت به عنوان اولویت اول در ذهن طراحان بودجه‌ ملی بر سایر عرصه‌ها و اولویت‌ها غلبه کرده و آن را تبدیل به برنامه‌ اصلی دولت ساخته است.

عرصه‌ای که حتماً باید بیشترین امکانات و بودجه به آن اختصاص داده شود، بدون اینکه مکانیسم‌های مؤثر مصرف آن سنجیده شود.

این روزنامه افزوده است: این تصور که امنیت اولویت اول است و باید به آن بیشترین توجه صورت گیرد، در ذهن طراحان بودجه‌ حک شده و فرصت نگاه توسعه‌گرایانه به تقسیم بودجه را از آن‌ها گرفته است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه، چنین دیدگاهی در درون پارلمان نیز غالب است. در پارلمان هر چند نمایندگان مردم همواره از ضرورت توسعه‌ کشور و برنامه‌های تأمین اجتماعی سخن گفته‌اند، اما در زمان تصویب هیچ‌گاه از این دیدگاه کلیشه‌ای و عبور نکرده‌اند.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود با اشاره به تداوم بن‎بست در زمینه امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن نگاشته است: آگاهان سیاسی معتقدند که آمریکا با شکست‎های پیاپی در منطقه و به اصطلاح مبارزه با تروریسم، می‎خواهد خروج نیروهایش را از افغانستان توجیه کند و اعلام کند که به دلیل اینکه پیمان امنیتی امضا نشد از افغانستان خارج شدند.

آرمان ملی افزوده است: اما برخی دیگر معتقدند که کشمکش میان دولت افغانستان و آمریکا واقعی است و کرزی یا با در نظرداشت منافع ملی و یا منافع شخصی و امتیازطلبی از امضای قرارداد خودداری می‎کند و می‎خواهد آمریکا خواسته‎های وی را بپذیرد.

هفته نامه «انسجام»، سرمقاله خود را به هفته وحدت اختصاص داده و نوشته است: هفته وحدت، سرآغاز و بازتاب‎‎دهنده حضور یکرنگ و همسوی مسلمانان در زمینه‎های مختلف است.

این روزنامه افزوده است: در این هفته، با حفظ محوریت شعائر و پایبندی به آموزه‎های اسلامی، راههای آسایش و سلامت جامعه جستجو شده و اصول مشترک مذاهب اسلامی تقویت می‌‎شود.

نویسنده سرمقاله انسجام تصریح کرده است: مشترکات بین اقوام و مذاهب اسلامی در افغانستان بسیار فراتر از چیزی است که تصور می‌شود و نقاط مورد اختلاف خیلی کم‎رنگ‎تر و بی‎‎اهمیت‎تر از آن چیزی است که به مردم القا شده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول