اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده روزنامه‎های امروز چاپ کابل

تأکید بر برگزاری باشکوه جشن جهانی نوروز/ تداوم نگرانی‎ها از ناامنی در انتخابات افغانستان

روزنامه‎های امروز چاپ کابل ضمن بررسی موضوعات روز افغانستان به برگزاری هر چه باشکوه‎تر جشن جهانی نوروز تأکید کردند و برخی دیگر از روزنامه‌ها نیز از تداوم ناامنی‎ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده‎اند.

تأکید بر برگزاری باشکوه جشن جهانی نوروز/ تداوم نگرانی‎ها از ناامنی در انتخابات افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود را به مسائلی از قبیل امنیت برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری، اعطای جایزه بازی جوانمردانه «فیفا» به تیم ملی فوتبال افغانستان، دریافت نخستین محموله اوراق انتخاباتی به افغانستان و... اختصاص دادند که بخش‎هایی از آن در زیر آمده است.

روزنامه «سخن جدید»، در دیدگاه رسمی خود با اشاره به این که چندی پیش وزارت کشور افغانستان در گزارشی اعلام کرد که بیش از 90 درصد مراکز رأی‌دهی در افغانستان در جریان انتخابات باز خواهد بود و نیروهای امنیتی قادرند که امنیت انتخابات را در سراسر افغانستان تأمین کنند، نگاشته است: مسئولان فیفا (نهاد حمایت از انتخابات شفاف) و اعضای شورای ولایتی «غزنی»، کمیسیون مستقل انتخابات در این ولایت را به کم‎کاری متهم کرده می‎گویند که این کمیسیون به دلایل ناموجه کارت‌های رأی را حتی در مناطق امن این ولایت توزیع نکرده است.

این روزنامه افزوده است: این مسئله ابهامی را ایجاد کرده که گویا کارمندان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت غزنی به طور عمد در تلاش‎اند تا زمینه‌های حضور شهروندان کشور در ولایت غزنی را در انتخابات کمرنگ کند اما اینکه چه عواملی در این سهل‌انگاری دخیل بوده هنوز روشن نشده است.

جا دارد که کمیسیون مستقل انتخابات درباره‌ این شکایت‌ها بررسی کند و چرایی این مسئله را روشن سازد.

روزنامه «ماندگار»، در سر مقاله خود با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری جشن جهانی نوروز و برگزاری آن در کابل، نوشته است: نخستین نگرانی در این بین، مسئله امنیت این برنامه است که با توجه به شرایط ناامن افغانستان به ویژه همزمانی این جشن با انتخابات، برنامه‌های امنیتی فعلی دولت کافی نباشد.

به اعتقاد نویسنده این سرمقاله، از یک‌سو، ممکن است فعالیت طالبان در آستانه انتخابات تشدید شود و از طرف دیگر به دلیل برخوردهای متعصبانه با فرهنگ باستانی، جشن  نوروز را در منافات با دین اسلام دانسته و دست به اعمال خربکارانه بزنند.

سرمقاله‎نویس ماندگار افزوده است: جشن جهانی نوروز، یک میراث جهانی است که کشورهای زیادی در این میراث فرهنگی سهیم‎اند و این جشن تاکنون در کشورهای منطقه با شکوه خاصی برگزار شده است.

روزنامه «آرمان ملی»، در دیدگاه رسمی با اشاره‎ به دریافت جایزه «بازی جوانمردانه 2013» از سوی تیم ملی فوتبال افغانستان نوشته است: این مسئله برای مردم افغانستان و تیم ملی فوتبال افغانستان دارای اهمیت ویژه‌ای است، زیرا روند تشویق ورزشکاران بسیار سازنده است و می‎تواند در راه کامیابی تیم‎ها در آینده نقش به سزایی داشته باشد.

به اعتقاد نویسنده، جوانان افغان با کم‎ترین سرمایه مادی و امکانات دولتی تمرین می‎کردند و عرق می‎ریختند پرچم و نام کشور عزیز خود را در میان تیم‎هایی که برای هر بازیکن میلیون‎ها دلار خرج می‎کنند بلند کردند و مایه عزت و افتخار مردم افغانستان شدند.

روزنامه «8صبح»، در دیدگاه خود به لزوم سرمایه‎گذاری در بخش ورزش افغانستان اشاره کرده و نگاشته است: این وظیفه تیم‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است تا ورزش را نیز در برنامه‌های‌ خود دخیل کنند و در خصوص تقویت این بخش نیز منابع لازم را اختصاص دهند.

این روزنامه افزوده است: در این بین یکی از راه‌ها این است که ادارات و تشکیلات غیر ضرور که بوروکراسی افغانستان را متورم ساخته و منابع را هدر می‌دهند، منحل شده و به‌ جای آن وزارتی برای ورزش ساخته شود.؛ وزارتی که دارای برنامه‌های استراتژیک کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت باشد و همچنین منابع مالی لازم در اختیارش باشد.

روزنامه «اطلاعات روز»، با اشاره به دریافت نخستین محموله‌ برگه‌های رأی‌دهی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی از دبی به کابل، نگاشته است: تاکنون گام‌های مهمی در این مسیر برداشته شده و حداقل نگرانی از عدم برگزاری انتخابات یا تردید در اراده‌ دولت به برگزاری انتخابات منتفی شده است، اما هنوز هم چالش‌هایی فراروی این روند وجود دارد.

نویسنده سرمقاله تصریح کرده است: در حال حاضر وجود کارت‌های رأی‌دهی انتخابات پیشین که در بسیاری نقاط کشور با کثرت زیاد و به گونه‌ غیر‌قانونی توزیع شده، یک مسئله‌ جدی است و به نظر می‌رسد در انتخابات آینده، کارت‌های رأی‌دهی انتخابات قبلی به شکل غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرد و در مناطقی که نظارت کمیسیون انتخابات و ناظران داخلی و خارجی جدی نیست، احتمال گسترده‌ تقلب با این کارت‌ها وجود دارد.

روزنامه «جامعه باز»، در سرمقاله خود نوشته است: فدراسیون فوتبال افغانستان جایزه بازی جوانمردانه فیفا در سال 2013 را برد و به دنبال انتشار این خبر، موجی از شادی سراسر افغانستان را فراگرفت و حس افتخار را برای مردم افغانستان به ارمغان آورد.

این روزنامه افزوده است: این موفقیت عاملی است که حس غرور و افتخار را تقریباً برای همه به وجود آورده و در قبال این حس مشترک، می‌توان روی مسئله مسئولیت مشترک ملی انگشت گذاشت و در مورد مسئولیت جمعی سخن گفت.

به گفته نویسنده این سرمقاله هنگامی‌که از مسئولیت مشترک جمعی سخن به میان می‌آید، وقایع دردناکی از درون تاریخ افغانستان خود را نشان می‌دهد که برای هیچ فرد و نهادی در این کشور احساس شرمساری را به وجود نمی‌آورد،‌ و در مقابل حوادثی از قبیل کسب جایزه فیفا، همگان را به وجد می‌آورد.

روزنامه دولتی «انیس»، در گزارشی به نقل از کمیته رسیدگی به زندانیان بگرام نگاشته است که پرونده 10 زندانی دیگر را نیز بررسی می‎کند.

روزنامه افزوده است: در حالی که کمیته رسیدگی به پرونده‎های زندانیان زندان بگرام تأکید کرده که قرار بود این کمیته 88 زندانی خطرناک زندان بگرام را نیز آزاد کند، اما اعتراض‎های آمریکا و نیز ارائه مدارک تازه از سوی ریاست عمومی امنیت ملی درباره شماری از این زندانیان این کمیته را وادار ساخت تا پرونده‎های این زندانیان را بر اساس مدارک تازه دوباره بررسی کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول