اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

واکنش روزنامه‌های چاپ کابل به پیام «حکمتیار» برای شرکت «حزب اسلامی» در انتخابات

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در بخش دیدگاه‎های اصلی، مطالبی مانند پیام اخیر رهبر «حزب اسلامی» برای مشارکت در انتخابات، نقش عربستان در روند صلح افغانستان و گفت‌وگوهای پشت پرده مقامات افغان با طالبان در دوبی را مورد بررسی قرار دادند.

واکنش روزنامه‌های چاپ کابل به پیام «حکمتیار» برای شرکت «حزب اسلامی» در انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های امروز خود به بررسی موضوعات مختلفی از جمله، اهداف و پیامدهای حضور شبه‎نظامیان در انتخابات آینده افغانستان، گفت‎وگوهای پشت پرده مقامات افغانستان با طالبان در «دبی»، بررسی درخواست گلبدین حکمتیار از هوادارانش برای شرکت در انتخابات آینده افغانستان و میلاد پیامبر اکرم(صلی الله) پرداختند که بخش‎هایی از آن در زیر آمده است.

روزنامه «افغانستان»، در سر مقاله خود به بررسی اهداف و پیامدهای حضور شبه‌نظامیان در انتخابات ریاست آینده جمهوری افغانستان پرداخته و نوشته است: یکی از گروه‎هایی که در طول سال‎های گذشته همواره با دولت افغانستان جنگیده و مواضع سرسختانه‎ای نیز در قبال نیروهای خارجی و دولت افغانستان داشته، «حزب اسلامی حکمتیار» بوده است اما اکنون این حزب به هواداران خود دستور داده تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

این روزنامه در ادامه با طرح این پرسش که این چرخش در رویکرد سیاسی حزب اسلامی چه تأثیری بر عملکرد و موضع‎گیری‎های دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت خواهد داشت، نگاشته است: حزب اسلامی با این عملکرد خود طالبان را در نیز در موقعیت جدیدی قرار داده است.

روزنامه «ماندگار»، سر مقاله خود را به گفت‎وگوهای پشت پرده مقامات دولت افغانستان با طالبان در «امارات متحده عربی» اختصاص داده و نوشته است: در این گفت‎‍وگوها نمایندگان طالبان گفته‎اند که نیروهای خارجی و دولت افغانستان در برابر مقاومت این گروه شکست خورده و مجبور است که به زودی صحنه را برای بازگشت طالبان به قدرت خالی کند.

به اعتقاد نویسنده، طالبان برای مردم افغانستان پیامی غیر از خشونت و کشتار نداشته و این گروه، هرگز به مصالح ملی افغانستان فکر نکرده و همواره ساز خود را در صحنه سیاسی زده است، ساز این که چه زمانی کرزی آنان را بر کرسی قدرت مستقر کند.

روزنامه «سخن جدید»، در سر مقاله خود با اشاره به نزدیکی زمان آغاز رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و گمانه‌زنی‌ها درباره‌ دخالت کشورهای خارجی در انتخابات افغانستان و دامن‌زدن به گسترش ناامنی‌ها، نوشته است: دخالت کشورهای خارجی و حمایت از طالبان و گروه‌های مخالف دولت و ایجاد ناامنی در مراکز رأی‎دهی اکنون به یک نگرانی جدی تبدیل شده است.

این روزنامه افزوده است: آنچه که در انتخابات پیش رو مهم است تأمین امنیت روانی مردم و تشویق آنان برای شرکت در انتخابات است.

گرچه نهادهای امنیتی از تأمین امنیت نزدیک به 95 درصد مراکز رأی‎دهی خبر داده و گفته‌اند که تنها در پنج درصد مراکز رأی‌دهی ممکن است تهدیدهای امنیتی وجود داشته باشد، اما با توجه به وضعیت کنونی افغانستان به نظر می‌رسد که این ادعا تا اندازه‌ای مبالغه‎آمیز باشد.

روزنامه «8صبح»، در خصوص پیام «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی در مورد درخواست از هوادارانش برای شرکت در انتخابات پیش روی این کشور، نگاشته است: حکمتیار در حال حاضر در پاکستان به ‌سر می‌برد و افرادش در افغانستان مشغول نبرد با نیروهای داخلی و خارجی هستند پیام او به هوادارانش مبنی بر شرکت در انتخابات اقدامی مدنی و عقلانی است.

به نوشته سردبیر 8صبح، حکمتیار و رهبران طالبان، دلیل ادامه جنگ را حضور نظامی بین‌المللی در افغانستان می‌دانند، اما اندکی تأمل نشان می‌دهد که ادامه جنگ، سبب می‌شود که به ادامه حضور نیروهای بین‌المللی احساس نیاز شود، اگر در کشور جنگ نبود و افغانستان مشکلات امنیتی نداشت نیازی به حضور جامعه جهانی احساس نمی‌شد.

روزنامه «آرمان ملی»، سر مقاله خود را به میلاد پیامبر اکرم (صلی الله) اختصاص داده و نوشته است: یکی از عوامل مهم گسترش دین اسلام در زمان وحی، اخلاق عالی پیامبر و مسلمانان بود که قبایل عرب را جذب کرد و پس از گذشت اندک زمانی، اخلاق، ادب و فرهنگ مسلمانان همه را تحت تأثیر خود قرار داد و فکر و اندیشه اسلامی به عنوان اندیشه برتر در جهان مطرح شد و تمدن اسلام یکی از تمدن‎های مهم در تاریخ بشریت شمرده شد.

این روزنامه افزوده است: از همه کسانی که قصد شنا در دریای معرفت و شناخت اصلی چهره دین و ادعای دفاع از سنگرهای فکری اسلام را دارند تقاضا داریم که مسلمان عصر باشند و با تکیه بر آموزه‎های اسلام و شناخت دستاوردهای بشری، رهبری فکری سالم نسل جدید را بر عهده گیرند زیرا با روش بد و جاهلانه نمی‎توان از دین محمد(صلی الله) دفاع کرد.

هفته‌نامه «راه نجات»، دیدگاه رسمی خود را به روند صلح در افغانستان اختصاص داده و به بررسی سیر تاریخی صلح در یک دهه اخیر در این کشور پرداخته است.

این هفته‌نامه افزوده است: سفر اخیر وزیر خارجه عربستان به پاکستان و تماس تلفنی وی با رئیس‌جمهور افغانستان به دنبال سفر هیئت شورای عالی صلح به عربستان، احتمالاً در این راستا صورت گرفته باشد که عربستان اگرچه دیرهنگام، گامی برای آغاز مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان بردارد و بتواند بن‌بست‌ها را گشوده به متحدین منطقه‌ای و بین‌المللی خود کمک کند.

به نوشته راه نجات، عربستان و هیچ کشور دیگری به تنهایی «کبوتر صلح» نخواهد بود که آرزوی افغانستان را برآورده سازد و شاید به دلایل سیاسی مذاکرات صلح آغاز شود اما واقعیت این است که تداوم آن و تحقق صلح در افغانستان به 2 عنصر اساسی ضرورت دارد: نخست اراده ملی افغان‌هایی که در جوانب مختلف درگیری قرار دارند و دیگر اجماع بین‌المللی برای تحقق صلح به جای تداوم جنگ.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول